Je ziet het misschien niet aan hem af, maar toch is Lieven Van Nieuwenhuyze alweer meer dan 20 jaar actief in recruitment marketing en e-recruitment. Hij situeert zichzelf ‘in de schemerzone tussen HR, IT en marketing’. De Vlaming is tegenwoordig zowel Chief Digital Officer bij het hard aan de weg timmerende House of HR als gastdocent sociale media marketing en e-recruitment bij verschillende academische instellingen. Hij is een bekende keynote spreker, onder andere weer op 12 maart tijdens Bureaurecruitment Live, en 19 maart op ‘zijn eigen’ eRecruitment Congres, in het Muziekgebouw in Amsterdam. Als vaste gast van de Chad & Cheese-podcast (19 maart ook aanwezig in Amsterdam), lanceert hij geregeld prikkelende meningen over de internationale recruitmentwereld.
> Dit jaar is het thema van Bureaurecruitment Live ‘the next level’. Wat betekent dat voor jou?
‘Alle recruiters in de zaal zullen beamen dat de arbeidsmarktkrapte structureel is. En als de taart kleiner wordt, heb je een groter stuk van die taart nodig, anders heb je honger. Dus wij moeten erin slagen als House of HR om de kandidaat te vinden voordat al die andere mensen in de zaal het doen. Zoals al die andere mensen dat ook proberen. Wij doen dat door zo efficiënt mogelijk te rekruteren. We zoeken de best passende kandidaat op de snelst mogelijke manier, en liefst tegen zo laag mogelijke kosten.’
‘We willen ook al onze uitzendkrachten trainen in het gebruik van ChatGPT: next level werk.’
‘Dan belanden we uiteraard bij nieuwe digitale technologieën. 2024, eigenlijk 2023 al, is het jaar van A.I. Dus mijn bijdrage zal daar wel degelijk over gaan. En ‘next level’ gaat erom dat wij al onze mensen van House of HR, alle 5.500 medewerkers, leren werken met A.I. via de Universiteit van Brussel, waar ik zelf ook gastdocent ben. Dus het concept is: ChatGPT gaat geen jobs afnemen, maar mensen die ChatGPT gebruiken misschien wel. Wij moeten zorgen dat onze mensen beter ermee kunnen werken dan de concurrentie. Dan behouden onze mensen hun job en zij zullen misschien het werk van een ander overnemen. Dus de eigen medewerkers zijn de eerste stap, maar de next step is trainen van al onze uitzendkrachten en gedetacheerden. Dan spreek je echt over tienduizenden mensen. Die moeten allemaal getraind worden in het gebruik van ChatGPT: next level werk.’
> Dus jouw boodschap is: zorg dat ook je getraind bent, want daar gaat de concurrentie plaatsvinden.
‘Ik durf zelfs verder te gaan. Het is bijna een morele verplichting om je mensen te trainen. In eerste instantie recruiters, maar evengoed onze marketeers, onze finance mensen, onze legal profielen, die moeten allemaal meetrainen. Op de tweede plaats zelfs een Roemeense metselaar die via Covebo in Nederland werkt. Voor die mensen is dat een ontzettend democratiserend extraatje. Tot nu toe konden zij geen carrière maken, want ze kunnen perfect metselen, maar ze zouden nooit teamleider worden: ze spreken de taal niet, ze kunnen geen veiligheidsrapport indienen en zo verder.’
‘De digitale kloof wordt breder en breder en wij zijn moreel verplicht die te dichten.’
‘Als wij hen een A.I.-basiscursus geven en ChatGPT-les, dan zullen zij merken dat het supersimpel is om iets uit het Pools of het Roemeens te vertalen naar het Nederlands en om veiligheidsrapporten te genereren op topniveau. Jobs die voor hen eigenlijk niet beschikbaar waren, zullen het plotseling wel zijn. En dat gaat het voor ons makkelijker maken om moeilijke jobs in te vullen. Ik ga ervan uit dat die digitale kloof breder en breder wordt en wij zijn moreel verplicht om die te dichten.’
> House of HR is geen liefdadigheidsinstelling…
‘Eigenlijk zou de overheid dit inderdaad moeten doen, maar we weten ook dat die het niet doet. En als ze het gaan doen, zal dat pas over 5 jaar zijn. Dus bijvoorbeeld die Roemenen die werken via ons in Nederland. De enige manier waarop zij toegang krijgen tot dergelijke opleidingen is via ons. Wij zorgen voor huisvesting. Wij zorgen voor hun papierwerk. Dan vind ik dat we ook moeten zorgen voor zaken als opleidingen: een morele, geen wettelijke verplichting.’
‘Roemenen in A.I. opleiden kost in eerste instantie geld, maar is uiteindelijk een win-winsituatie.’
‘Dat kost ons inderdaad in eerste instantie geld. Maar het is een win-winsituatie, want het zal hen misschien overtuigen om langer in Nederland te blijven werken, want ze krijgen nieuwe carrièremogelijkheden. En het gaat ons helpen om heel moeilijk in te vullen jobs toch in te vullen. Waardoor onze klant tevreden is en wij ook weer geld verdienen. Daarmee is dus ook de economische waarde en inzetbaarheid van die Roemenen sterk vergroot. Als je wil blijven meedraaien op het hoogste niveau, ga je zo zaken moeten doen.’
> Jij hebt een theorie over gamechangers in recruitment. Hoe zit dat?
‘Ik zit nu iets meer dan 20 jaar in de sector, en als ik terugkijk op mijn carrière, zijn er zo 3, 4 momenten geweest, die ik zou omschrijven als een absoluut kantelpunt, een wave of disruption. Het eerste was de vrij abrupte overgang van print naar online. Ik werkte toen voor een jobboard, voor een vacaturekrant eigenlijk, en plotseling kwamen er sites.’
‘Typisch voor waves of disruption is dat je altijd verliezers hebt die nooit meer boven komen.’
‘De grote verliezers toen waren de kranten, de grote winnaars waren uiteraard die sites. En dat is typisch voor die waves of disruption. Je hebt altijd winnaars en verliezers die verdwijnen in de golf en die nooit meer boven komen. Ik ben ervan overtuigd: nu is het weer zo’n moment.’
> Wat waren de tweede en derde kantelpunten?
‘Rond 2007 had je de vrij snelle opkomst van LinkedIn. Ook een gamechanger, omdat je plots toegang kreeg tot een databank met cv’s die zichzelf up-to-date hielden en tot een zoeksysteem dat veel efficiënter was dan dat van welk selectiekantoor dan ook. En de waarde van recruitmentbureaus was destijds de waarde van hun database.’
‘Van generative AI verwacht ik dat de impact even groot zal zijn als die van internet.’
‘Een derde kantelpunt was voor mij de opkomst van mobile en smartphones. Mensen waren ineens 24/7 online, dus wij konden ze continu bereiken en heel gericht adverteren op sociale media. En van generative AI, het vierde kantelpunt dus, verwacht ik dat de impact op onze sector bijna even groot zal zijn als de impact die het internet had.’
> Waar zit dat vooral in, denk je?
‘Het schrijven van vacatures, via ChatGPT, gaat oneindig veel sneller dan zelf te moeten gaan copy-pasten uit vacatures die je vroeger hebt geschreven. Maar in België hebben we meteen ook het voordeel dat ChatGPT een zeer goede vertaler is. Dus we kunnen vragen diezelfde vacature in het Frans te schrijven. En een arbeidscontract op te stellen naar Belgisch recht voor die vacature. Gesprekken met kandidaten worden opgenomen met een smartphone en getranscribeerd via Whisper. Die transcriptie gaan we uploaden in ChatGPT en vragen er een samenvatting van te maken.’
> Volgens McKinsey wordt de gemiddelde white-collar functie 40% efficiënter dankzij A.I. Wat zijn de gevolgen voor recruitment?
‘Dat is zeker geen overschatting. Maar dat wil ook zeggen dat bedrijven binnen een paar jaar een totaal ander type mensen aanwerven. Kijk naar IT’ers. Iemand die afstudeert als IT’er begint in een instapjob. Op dit moment worden die instapjobs al vervangen door op generative AI gebaseerde programmabots. Een IT-architect gaat nu een hybride team aansturen. Die gaat enkele mensen in dienst hebben en zorgen dat die robots de code aanleveren die die mensen moeten samenvoegen.’
‘Groot probleem is dat de mensen die vroeger instapjobs deden nu niet meer aan de bak komen.’
‘Het grote probleem is dat de mensen die vroeger die instapjobs deden en zo ervaring opdeden nu niet meer aan de bak komen. Daar ben ik heel bang voor. Dus iedereen zegt: IT, dat is een job van de toekomst. Helemaal waar.. Maar de instapjob voor programmeurs is verdwenen. En je kan niet meteen afstuderen en een topfunctie krijgen. Ik ben benieuwd hoe we dat gaan oplossen. Dus bij House of HR denken we nu na over welke functies onze klanten nodig hebben over 3 jaar. Wij moeten nu beginnen te werven met het oog op die verandering. Die shift zal zeer abrupt zijn.’
‘Het goede nieuws, volgens McKinsey maar ook volgens World Economic Forum dat A.I. een boost oplevert voor de economie, die een winst van 27% meer oplevert. Maar die omschakeling kan een behoorlijk problematische fase worden. De huidige veranderingsgolf gaat grote invloed op heel veel verschillende jobs hebben. En wanneer bedrijven hun personeelsbestand afbouwen zijn de eerste contracten die sneuvelen onze flexibele contracten. Maar, wanneer er extra wordt aangeworven zijn wij ook de eersten die dat voelen. Het zal de kunst zijn om zo goed mogelijk in te schatten welke profielen binnenkort nodig gaan zijn.’
> Terug naar die zaal met recruiters, wat zijn de skills die je nodig hebt om het ‘next level’ te bereiken?
‘Het allerbelangrijkste voor een recruiter is nieuwsgierigheid. De vragen die je stelt, die moeten oprecht zijn. Je moet oprecht geïnteresseerd zijn, anders ga je je job niet graag doen. Die nieuwsgierig zal ook cruciaal zijn om je te verdiepen in de nieuwe zaken, waaronder generative AI-tools. Dat zijn dingen die wij bij House of HR vaak als eerste oppikken, gewoon omdat we die nieuwsgierigheid hebben behouden.’
Meer weten?
Tijdens Bureaurecruitment Live nemen we je mee in álle technologische vernieuwingen en nieuwe kansen om schaars talent te vinden. Zelfs nu de markt verandert. Met de opkomst van A.I., internationalisering, certificering, nieuwe wetgeving en vele andere relevante ontwikkelingen is het thema dit jaar: Bureaurecruitment: the next level.
Credit foto’s eRecruitment congres 2022 in Oostende.