Het lerarentekort neemt welhaast ‘epidemische’ vormen aan, viel laatst nog te lezen. Precieze cijfers ontbreken. Maar dat het héél erg is, is duidelijk. Dit jaar zijn de meeste basisscholen er nog wel in geslaagd hun roosters min of meer rond te krijgen. Maar hoe dat de komende jaren moet? Of als er weer eens een griepgolf uitbreekt? Wie de peilstok in het primair onderwijs steekt, hoort dan al snel de ergste bewoordingen: een crisis. Een catastrofe. Alarmerend. Een nationale ramp.
Wie de meningen peilt over het lerarentekort hoort de ergste dingen. Een crisis. Een catastrofe.
Vandaag wordt op de meeste basisscholen dan ook gestaakt. Meer (structureel) geld voor het onderwijs is hard nodig, claimen zij. Dan hoeft de schoolweek niet meer terug naar vier dagen, hoeven geen klassen meer naar huis te worden gestuurd, hoeven geen klassen meer te worden samengevoegd of hoeven geen onbevoegde leraren meer voor de klas.
Facelift voor de leraar
Maar wat je ook vaak hoort in gesprekken over het lerarentekort: het vak moet weer aantrekkelijk gemaakt worden. Er is ‘een facelift nodig’. En precies daarvoor is niet alleen geld nodig, maar ook een ander imago. Reden waarom het Arbeidsmarktplatform PO recent een landelijke campagne is begonnen: ‘Je bent er voor de klas’. De officiële aftrap vond vorige week plaats door YouTuber Koen Weijland, de eerste professionele eSporter van Nederland, die geblinddoekt naar winkelcentrum Hoog Catharijne werd gebracht en daar verrast werd met een ‘pop-up klaslokaal’ met basisschoolleerlingen uit groep 7. Al eerder werden rapper Mr. Polska en voormalig GTST-actrice Stijn Fransen op deze wijze verrast met het ‘on the spot’ lesgeven (maar dan in Den Haag).
Aan chatbot ‘Jip’ kunnen jongeren vragen stellen over het vak leraar.
Met de campagne wil het Arbeidsmarktplatform PO jongeren enthousiasmeren voor het lerarenberoep. Er is ook een speciale website gelanceerd: voordeklasermee, waar jongeren meer informatie krijgen over het leraarschap en het loopbaanperspectief. Daar zijn ook de video’s van de BN’ers die lesgeven in het pop-up klaslokaal te zien. Bovendien is er chatbot ‘Jip’, aan wie jongeren vragen kunnen stellen over het vak leraar.
Of het allemaal genoeg is om het lerarentekort voorgoed te laten verdwijnen? Dat is nog even afwachten. De 2 jaar geleden opgezette campagne ‘Wat draag jij bij’ heeft tenslotte de nood ook nog niet gelenigd. Maar de nieuwe campagne ziet er in elk geval wel weer sympathiek en jong uit, dus hopelijk helpt het nu wel.