2023 gaat natuurlijk de boeken in als hét jaar van Artificial Intelligence. Inmiddels zijn tools als ChatGPT, Bard, Dall-E en Midjourney niet meer weg te denken uit ons dagelijkse (recruitment)leven. Grappig, want hadden we in de vroege herfst van 2022 een vakgenoot gesproken over een Generative Pre-trained Transformer, dan hadden we waarschijnlijk een antwoord ontvangen in de trant van: ‘is dat een nieuwe Marvel-film?’
Volledig uit het niets is Artificial Intelligence ineens het vijfde belangrijkste geworden voor recruitmentprofessionals.
De opkomst van A.I. laat zien hoe snel het gaan kan in de digitale revolutie van de 21ste eeuw. Volledig uit het niets is het onderwerp ineens het vijfde belangrijkste geworden voor recruitmentprofessionals in 2023, blijkt uit ons (jaarlijkse) onderzoek De Stand van Werven. Net achter onderwerpen als de krappe arbeidsmarkt, sociale media en vacatures in verband met vervangingsvraag.
Talent verleiden en vasthouden
Waar liggen volgens organisaties nu nog de grootste uitdagingen? Talent verleiden en vasthouden prijkt hoog op de lijst, net als employer branding. Het blijkt – ondanks alle technologie – dus nog altijd lastig om de juiste kandidaten te vinden en hen te bereiken (via de juiste kanalen). Belangrijkste les voor mij is dat het dus essentieel blijft om te investeren in conversie van kandidaten, je werkgeversmerk en je employee experience.
Het blijft essentieel om te investeren in conversie van kandidaten, je werkgeversmerk en je employee experience.
Wat verder opvalt aan dit onderzoek is dat het overtuigen van hiring managers nog best een dingetje blijkt te zijn voor recruiters. De vacaturehouder als hinderpaal. Bij de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie trainden we voorheen vooral recruiters. Hier lijkt steeds meer verandering in te komen. Want is die geschikte kandidaat eenmaal op gesprek? Dan wil je natuurlijk niet dat het aan de poort alsnog misgaat, omdat de hiring manager een vooroordeel heeft tijdens het selectiegesprek, of de verkeerde vragen stelt.
Het Hofplein voor de deur
Wij merken dan ook dat we steeds vaker leidinggevenden trainen in het voeren van selectiegesprekken. Bij ziekenhuizen, gemeentes en de overheid. Hoe bijzonder is dat: een neurochirurg die eens niet in de medische boeken duikt, maar wordt ondergedompeld in de wereld van STARR? Een goede ontwikkeling, denk ik.
Hoe bijzonder is dat: een neurochirurg die wordt ondergedompeld in de wereld van STARR?
Als opleidingscentrum voor recruitment zijn wij achter de schermen trouwens de laatste maanden van 2023 bezig geweest met ons eigen nieuwe avontuur… een verhuizing. We blijven overigens wel in het mooie Rotterdam. Maar nu echt op loopafstand van het Centraal Station. Dus mocht Feyenoord in 2024 ook onverhoopt weer landskampioen worden, dan kun je bij ons op het balkon genieten van de duiken in de Hofpleinvijver…
Meer lezen?
Deze column van Tamara de Man, opleidingscoördinator van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie, is afkomstig uit het 180 pagina’s dikke Werf& Jaarboek, dat deze maand verschijnt. Een gratis (digitaal) exemplaar ontvangen? Vraag het hier aan!