De meeste leidinggevenden willen bij een vacature nog steeds liever een traditioneel cv op hun bureau vinden dan een linkje naar een socialmediaprofiel in de mailbox. Ruim 56 procent van de managers in ons land prefereert een cv met motivatiebrief, nog eens 9 procent vindt een cv zonder brief ook prima.
Gebruik online profiel in opkomst
Zo’n 30 procent vindt een linkje naar een netwerkprofiel ook goed, maar dan wel met een degelijke motivatiebrief erbij, en slechts 6 procent is tevreden met alleen zo’n link. Dat blijkt uit recent onderzoek van Heliview, voor Robert Half-onderdeel OfficeTeam. In veel van de 13 door hen onderzochte landen blijkt een profielnetwerk vaker voldoende voor een werkgever. Zo zegt 49 procent van de Spaanse, 52 procent van de Italiaanse, 52 procent van de Duitse en liefst 55 procent van de Braziliaanse bazen een profiellink, al dan niet met motivatiebrief, voldoende te vinden om een sollicitant in procedure te nemen.
Kandidaten checken op sociale media
De Nederlandse managers checken overigens wel volop kandidaten op sociale media: 61 procent erkent dat hun keuzes soms worden beïnvloed door wat ze er tegenkomen. Bovendien zijn ‘we’ hierin internationaal koploper: in geen enkel land wordt zo vaak het controleren van kandidaten als voordeel van sociale media genoemd. Ook wordt in geen enkel ander land het wervingsbelang van sociale media zo hoog ingeschat als in Nederland (45%, #2: Italië: 38%, #3 Duitsland: 34%).
Sociale media onmisbaar in recruitment
Dat gevoelde belang vertaalt zich overigens niet meteen in de dagelijkse praktijk van de Nederlandse leidinggevende: 10 procent van hen geeft toe zelf (nog) geen enkel profiel op een sociale netwerksite te hebben. Uit ander internationaal onderzoek eerder dit jaar, van StepStone, bleek al dat sociale media onmisbaar geworden zijn in recruitment: 60 procent van de organisaties zet ze al in hun wervingsactiviteiten, nog eens 25 procent zegt dat binnenkort zeker van plan te zijn.
Bronnen: StepStone | Heliview