Een beetje gamer heeft heel wat competenties in huis om als militair te dienen. Vandaar dat het Britse leger recent een campagne heeft gelanceerd om gamers van onder meer Fortnite en Call of Duty te werven.
Met een serie opvallende posters hoopt het leger Britse 16- tot 25-jarigen te overtuigen dat ze allang in huis hebben wat in het leger nodig is. Een van de posters toont bijvoorbeeld de ‘clown van de klas’ en roemt hem om zijn opgewektheid. Andere afbeeldingen prijzen Fortnite-gamers om hun gedrevenheid en gevoel voor technologie. Een vrouw die wordt omschreven als ‘me me me millennial‘ wordt op een poster geprezen om haar zelfvertrouwen. En een ‘smartphone zombie’ om haar focus.
Meer dan 200 miljoen spelers
Dat het Britse leger in de nieuwe recruitmentcampagne het vizier specifiek richt op onder meer Fortnite-spelers is overigens niet zo verwonderlijk. Het computerspel wordt gezien als het populairste ooit en kent momenteel meer dan 200 miljoen spelers. ‘Het leger kijkt anders naar mensen en we zijn er trots op dat we voorbij de stereotypes kijken en het potentieel in jonge mensen zien’, zei een legerwoordvoerder tegen The Telegraph.
De nieuwe posters van The British Army richten zich dan wel specifiek op millennials, ze staan tegelijkertijd in een stevige traditie. De posters zouden gemodelleerd zijn naar een beroemde serie van ruim een eeuw geleden, toen het leger voor de Eerste Wereldoorlog nieuwe rekruten wilde werven. De campagne schijnt overigens zo’n 2,5 miljoen pond te kosten (bijna 3 miljoen euro) en is gemaakt door reclame- en recruitmentbureau Capita.
Kleinste leger in 150 jaar
Het Britse leger kampt momenteel met de kleinste bezetting in 150 jaar, en doet al geruime tijd pogingen het aantal militairen op te krikken. Vooralsnog echter zonder het gewenste resultaat. In een interview met de U.K. Mirror wees kolonel Richard Kemp op de ‘indrukwekkende prestaties’ die de ‘PlayStation-generatie’ in het leger al heeft laten zien in Afghanistan. En kolonel Ben Wilde, assistant head of army recruiting, voegde daaraan toe: “Ze hebben een niveau van technische knowhow dat mijn generatie gemiddeld genomen niet bezit.”
Recruitmentbureau moet miljoenen boete betalen
Reclame- en recruitmentbureau Capita heeft al in 2012 het contract gewonnen om voor het Britse leger de werving te mogen verzorgen. Met dat contract is bijna een half miljard pond gemoeid. Doordat de instroom-doelstellingen echter steeds niet worden gehaald, heeft het bureau er tot nog toe weinig profijt van. Capita moet jaarlijks namelijk miljoenen aan boete aan het ministerie van Defensie betalen vanwege onderprestatie.
Recent bleek dat het Duitse leger buitenlanders wil aantrekken in de strijd tegen het personeelstekort
Het Britse leger is trouwens niet de enige die moeite heeft om nieuwe militairen te werven. Recent kwam ook het nieuws naar buiten dat het Duitse leger overweegt om buitenlanders aan te trekken in de strijd tegen het personeelstekort.
In Nederland: samen werven met de politie
Ook de Nederlandse krijgsmacht kampt met leegloop, en te weinig instroom. Naar schatting hebben zo’n 2.800 mensen het afgelopen jaar besloten te vertrekken. En er komen ook te weinig nieuwe mensen bij. Wel heeft het kabinet besloten de komende 4 jaar structureel 1,5 miljard euro in de krijgsmacht te investeren. Een deel van dat geld is bedoeld om 2.500 extra mensen in dienst te nemen.
Defensie en politie zijn nederlands grootste werkgevers. ze hebben samen 35.000 nieuwe mensen nodig
Ook werd recent bekend dat Defensie meer gaat samenwerken met de politie om het personeelstekort te lijf te gaan. Defensie en de politie zijn de grootste werkgevers van Nederland. De komende jaren hebben ze samen zo’n 35.000 nieuwe mensen nodig.