Eind september organiseerde Werf& de tweede Webinar Week in de geschiedenis. De video’s ervan staan nu live. Dit is in een notendop wat we ervan leerden.
De vierde dag van de Webinar Week stond in het teken van de Data Driven Recruitment Marketing. Over de dag verspreid gingen 5 sprekers steeds dieper in op alle ins en outs van dit onderwerp. Waaruit eens te meer bleek dat data in de huidige arbeidsmarkt echt het verschil kunnen maken. Als je ze maar goed weet te gebruiken.
Het eerste webinar: Data worden pas leuk als je er ook mee werft
In het eerste webinar ging Intelligence Group-directeur Geert-Jan Waasdorp in op welke data van belang zijn als je je recruitment wilt verbeteren. Want, concludeert hij: ‘Data zijn alleen belangrijk als je er ook wat mee kunt.’
‘Data zijn alleen belangrijk als je er ook wat mee kunt’
Het is eigenlijk net als met Hans Klok, zegt hij. Er is een groep bezoekers bij de beroemde illusionist die de hele avond geniet van wat gebeurt. En er is een groep die alleen probeert erachter te komen hoe het trucje werkt. Zo is het ook met data, aldus Waasdorp. ‘Data zijn nooit volledig’, zegt hij. Maar in plaats van te focussen op wat er niet is, kunnen we beter kijken naar wat er wél is, en daarop handelen.
– Lees ook: Op zoek naar informatie over je doelgroep? Dit zijn de beste goudmijnen
Het tweede webinar: Het gaat om méér dan aantal sollicitaties
Goed, data zijn dus belangrijk. Maar waar moet je beginnen? Daar gingen contentmarketeer Deborah Hempenius en digital marketingmanager Peter Woudenberg (beiden van Minescape) op in tijdens hun webinar. In de praktijk wordt er te vaak op korte termijn gemeten, en te vaak alleen gekeken naar het aantal sollicitaties, stellen ze. Maar wat zegt zo’n aantal nou eigenlijk? Het hele proces ervoor, het gedrag van de doelgroep, is minstens zo belangrijk als je ook de kwaliteit van je sollicitaties omhoog wil krijgen.
– Lees ook: ‘Kandidaten verleiden, dat kan alleen als je data hebt’
Het derde webinar: 6.000 mensen werven, hoe doe je dat?
In het derde webinar van de dag gingen Stephan Wiepjes (recruitmentmanager van Sandd) en Richard Jonkhof van Endouble in op een concrete casus: het werven van 6.000 postbezorgers per jaar. Ze lieten zien dat een goede website weliswaar belangrijk is, maar ook slechts het begin. Wil je echt een verbeterslag maken, dan zul je vervolgens namelijk ook al het gedrag van je sollicitanten moeten doormeten. Tot aan welke hires je via welk kanaal binnenhaalt aan toe.
– Lees ook: Hoe Sandd 6.000 postbezorgers per jaar weet te werven
Het vierde webinar: Je eigen data als goudmijn, niet als doolhof
In het vierde webinar van de dag deed Textkernel-coo Gerard Mulder een boekje open over hoe je je eigen database als goudmijn kunt gebruiken, in plaats van als doolhof waarin het makkelijk verdwalen is. Hij liet daarbij in een half uur onder meer zien hoe je in context kunt zoeken, en hoe je vacatures automatisch kunt matchen met kandidaten.
En op het laatst lichtte Mulder trouwens ook nog een tipje van de sluier op van het omgekeerde: cv’s van kandidaten matchen met vacatures. ‘Binnenkort’ live, bij een aantal klanten, zo beloofde Mulder. We zijn benieuwd…
– Lees ook: ‘In je eigen data zit vaak een schat aan informatie verborgen’
Het vijfde webinar: waarom vraagt niet iedereen om feedback?
In het laatste webinar van de dag gingen Alejandra Ferrari (HR-manager bij Starred) en Bo Stevens (Carerix) in op het belang van permanente feedback. Dat de Candidate Experience belangrijk is, dat wisten we natuurlijk allemaal al wel, maar dat nog steeds 60 procent van de kandidaten niet gevraagd wordt hoe ze het proces ervaren hebben? Dat is toch wel schokkend. En dat terwijl het helemaal niet moeilijk hoeft te zijn om zulke feedback te verzamelen, zo laat dit webinar overtuigend zien.
– Lees ook: Waarom recruiters hun kandidaten vaker om feedback moeten vragen