Gem. leestijd 4 min  223x gelezen

Leef je uit in de techniek – 360º-campagne voor jeugd (inzending Hoppenbrouwers Techniek)

Met de jeugd-branding-campagne ‘Leef je uit in de techniek’ laten we de jeugd beleven dat werken in de techniek fun is. Lees de hele case van Hoppenbrouwers Techniek, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2023.

Leef je uit in de techniek – 360º-campagne voor jeugd (inzending Hoppenbrouwers Techniek)

Hoppenbrouwers zet zich al jaren in om de jeugd te enthousiasmeren voor de techniek. De jeugd heeft de toekomst en techniek maakt de toekomst. We hebben dan ook als uitgangspunt om onze zichtbaarheid en naamsbekendheid te vergroten onder de jeugd. Als je weet wat er allemaal met techniek kan én hoe onze wereld daar mooier van wordt, dan kun je niet anders dan daar blij van worden. Want naast dat techniek zorgt voor een fijne toekomst, zorgt het ook nog eens voor uitdagend en leuk werk. Werk dat niet alleen een sustainable wereld oplevert maar ook nog eens heel sustainable is voor jouw carrière omdat techniek elke dag belangrijker wordt in ons leven.

Met de campagne ‘Leef je uit in de techniek’ richt Hoppenbrouwers zich specifiek op de jeugd.

Met de employer branding-campagne ‘Leef je uit in de techniek’ richten we ons specifiek op de jeugd. Hoe leuk is het om mee te werken aan jouw toekomst, je vrienden en familie en daar een hoop werkplezier, en energie voor terug te krijgen? Vanuit die gedachte zijn we de campagne gestart. Vanuit doelgroepinterviews en beschikbare data hebben we een kanaalstrategie uitgerold met een nieuw campagneconcept.

Doel van deze campagne:

  • Het creëren van een positieve aanraking met de techniek & Hoppenbrouwers.
  • Naamsbekendheid Hoppenbrouwers regionaal verhogen bij jeugd.
  • Laagdrempelig contact leggen & informeren over onze mogelijkheden.

Wat hebben we gedaan?

  • Nieuwe huisstijl ontwikkeld om op te vallen bij deze doelgroep. Hieruit is onze jeugdbranding ontstaan en de slogan: Leef je uit in de techniek!
  • Uitrol van een fieldmarketinginstrument waarmee wij als merk naar de jeugd toe kunnen komen in plaats van dat de jeugd naar ons moet komen op bijvoorbeeld een open dag. Dit heeft de werknaam ‘’de Werkkeet’ gekregen. In deze werkkeet brengen wij techniek tot leven rondom scholen en evenementen.
  • Een influencer-samenwerking gestart met Ties.
  • Kanaalstrategie aangepast op de doelgroep: Ads-campagne op TikTok, Snapchat & Instagram.

Wat was de impact van de case?

De focus van de campagne lag vooral op het (regionaal) verhogen van onze naamsbekendheid onder de jeugd en hen informeren over de mogelijkheden. De werkkeet geeft medewerkers de mogelijkheid om op een laagdrempelige manier contact te leggen met de doelgroep in de regio. Zij kunnen deze namelijk eenvoudig digitaal reserveren, met of zonder promotieteam. Hierdoor is de werkkeet al meer dan 50 keer ingezet rondom scholen en evenementen.

Het resultaat van de samenwerking met influencer Ties, heeft gezorgd voor meer dan 1 miljoen weergaven op YouTube & Instagram onder zijn volgers. Daarnaast is hij 2x fysiek aanwezig geweest, waarbij hij organische content heeft gemaakt met een technische challenge die is uitgezonden op zijn YouTube-kanaal. Verder hebben de twee campagne-flights op TikTok en Snapchat gezorgd voor meer dan 3 miljoen bereik middels de Ads.

In 2022 zijn er weer veel nieuwe medewerkers in de doelgroep jeugd ingestroomd bij Hoppenbrouwers:

  • 264 stagiairs
  • 37 hbo starters/ trainees
  • 41 bbl-leerlingen
  • 16 mbo starters/ duaal
  • 104 werkstudenten

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

We laten met deze case zien dat we nieuwe kanalen inzetten om de jeugd te bereiken. En ook maatschappelijk met deze positieve energie een steentje bijdragen aan het aantrekkelijk maken van de techniek! De jeugd is nodig om een bijdrage te kunnen leveren aan de maatschappelijke ontwikkelingen, nu maar ook voor in de toekomst. Dit laat zien dat Hoppenbrouwers het campagneconcept en kanaalstrategie heeft afgestemd op basis van doelgroeponderzoek. En nieuwe marketingkanalen niet uit de weg gaat zoals influencer marketing en TikTok.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Hoppenbrouwers Techniek: Linsey Thielen (Teamleider Employer Branding), Lonneke de Beer- van Knijff (Teamleider Content).
  • Monkey & Banana’s: Campagneconcept & middelen
  • Fingerspitz: Inrichting Online Campagne
  • Samenwerking Influencer Ties

Ook kans maken op een Werf& Award 2023?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 22 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Lees ook

 

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners