Gem. leestijd 4 min  211x gelezen

‘Learn Grow Connect’ en ’10 to Grow’: focus op onboarding en ontwikkeling (inzending TOPdesk)

Your epic journey starts here! Met een Talent Lead als gids, een inspirerende onboarding en 10 to Grow-budget ontwikkel je jezelf bij TOPdesk continu. Lees de hele case, ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2023.

‘Learn Grow Connect’ en ’10 to Grow’: focus op onboarding en ontwikkeling (inzending TOPdesk)

‘Your epic journey starts here’: zo luidt bij TOPdesk onze recruitment marketingslogan. Elke nieuwe collega betreedt een wereld waarin je met een ervaren gids, gelijkgestemde reisgenoten en een rugzak vol mogelijkheden jouw gedroomde professionele reis beleeft. Onze Learning & Development-visie verbindt individuele ambities aan de missie van TOPdesk: duurzame groei creëren en potentieel ontwikkelen. Iedere TOPdesker heeft daarom een Talent Lead: een collega die fungeert als coach en klankbord. Een gids, als het ware, die de epic journey begeleidt en het beste in je naar boven haalt.

Sinds 2022 mogen TOPdeskers 10% van hun werktijd en bruto jaarsalaris besteden aan persoonlijke ontwikkeling.

De Talent Lead stimuleert het gebruik van ‘10 to Grow‘: sinds januari 2022 mogen TOPdeskers 10% van hun werktijd en een budget ter waarde van 10% van hun fulltime bruto jaarsalaris besteden aan persoonlijke ontwikkeling. Deze secundaire arbeidsvoorwaarde wordt door sollicitanten benoemd als een van de belangrijkste redenen om voor TOPdesk te kiezen boven andere werkgevers.

Ook ons inwerktraject sluit aan op de Learning & Development-visie. Eveneens sinds 2022 leren nieuwe collega’s in het Learn Grow Connect-programma (LGC) de bedrijfswaarden en -doelen van TOPdesk kennen, verkennen ze hun groeimogelijkheden en bouwen ze een intern netwerk op. Vier keer per jaar start een groep aan de reis: de nieuwe medewerkers van de 3 voorgaande maanden. Tweewekelijkse trainingsdagen, gespreid over 9 maanden, houden de informatie behapbaar en geven deelnemers de kans om te reflecteren op de opgedane kennis.

Tweewekelijkse trainingsdagen, gespreid over 9 maanden, houden de informatie behapbaar.

Het programma eindigt met een project waarin alles samenkomt en dat de drie V’s van TOPdesk in de praktijk brengt: vrijheid, verantwoordelijkheid en vertrouwen. Inhoudelijke feedback heeft ervoor gezorgd dat het LGC-traject na 15 maanden is aangescherpt tot een relevant curriculum van workshops, trainingen en activiteiten dat iedere carrière bij TOPdesk een vliegende start geeft. Let the journey begin!

Wat was de impact van de case?

Bij TOPdesk houden we niet van loze woorden. Onze recruitmentmarketingslogan ‘Your epic journey starts here’ maken we waar. Hoe? Elke dag ontwikkelen we onszelf als individuen, als collega’s en als bedrijf dat software produceert die steeds beter wordt dankzij de inspanningen van al die gelijkgestemde mensen. Daarom ligt de focus in sollicitatiegesprekken in eerste instantie op cultuur: pas jij bij ons? Delen we dezelfde normen en waarden? En daarom hebben we LGC in het leven geroepen: een inwerktraject dat nieuwe collega’s onderdompelt in onze cultuur, manier van werken en in hoe we omgaan met elkaar en de wereld om ons heen.

Resultaat van onze Learning and Development-visie is dat sollicitanten bewust voor ons kiezen.

De impact? Na het eerste jaar zijn collega’s volledig wegwijs geworden in de organisatie en bestaat er bijna geen twijfel meer over het aanbieden van een contract van onbepaalde duur. Ook daarna blijven we bijleren en groeien. Een ander resultaat van onze Learning and Development-visie is dat sollicitanten bewust voor ons kiezen. Bij TOPdesk besteed je onder begeleiding van een Talent Lead tijd en budget aan persoonlijke groei, zodat je je gedroomde doelen haalt. Het 10 to Grow-budget als secundaire arbeidsvoorwaarde bewijst dat we vrijheid, vertrouwen en verantwoordelijkheid geven. En dat de reis inderdaad behoorlijk episch wordt!

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De manier waarop we bij TOPdesk aandacht besteden aan onze cultuur is vrij uniek. We besteden dagelijks aandacht aan het in ere houden van de drie V’s en het naleven van onze recruitmentmarketing-belofte. Uit feedbacksessie komt naar voren dat nieuwe collega’s blij verrast zijn over de mate waarin TOPdesk voldoet aan de verwachtingen die in de oriëntatiefase en tijdens de sollicitatieprocedure zijn geschapen. Het klinkt misschien logisch, maar bij heel wat oud-werkgevers werd die balans tussen belofte en realiteit als instabiel ervaren.

Dat we aanzienlijke hoeveelheden tijd en geld reserveren voor coaching en training wordt gewaardeerd.

Dat we aanzienlijke hoeveelheden tijd en geld reserveren voor coaching en training wordt dus gewaardeerd. Uit onderzoek is ook gebleken dat vooral Gen Z hier veel belang aan hecht, een grote doelgroep die we willen aanspreken. Door individuele groei te koppelen aan de bedrijfsdoelen van TOPdesk, bereiken we resultaten waar we met zijn allen terecht trots op mogen zijn.

Credits case

Het waren TOPdeskoprichters Wolter Smit en Frank Droogsma zelf die ooit als uitgangspunt voor hun onderneming namen dat mensen precies op die plek moet zitten waar ze zelf ook blij van worden, dat je buiten de gebaande paden moet kunnen treden en dat je als mens nooit uitgeleerd bent. Bijleren en persoonlijke ontwikkeling hebben bij TOPdesk dus altijd bovenaan de agenda gestaan. Ook in 2023 is ‘employee growth’ een van dé drie bedrijfsdoelen, naast ‘new customer growth’ en ‘tangible product value’.

Ook in 2023 is ‘employee growth’ een van dé drie bedrijfsdoelen.

Deze case kon niet bestaan zonder de tomeloze inzet van ons Hire 2 Retire-cluster, waar de teams HR, Recruitment en Learning & Development deel van uitmaken. Maar natuurlijk ook niet zonder alle Talent Leads, alle TOPdeskers die trainingen geven aan hun collega’s en natuurlijk alle TOPdeskers die elkaar elke dag opnieuw met teamwork en feedback verder helpen.

Meer weten?

Kijk voor meer informatie bij Werf& Awards.

Lees ook

 

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners