Gem. leestijd 3 min  32x gelezen

Lachen met LinkedIn: van een namen zingend AC/DC tot de ‘Kont Kussen’-emoji

LinkedIn ontwikkelt zich niet alleen zelf steeds meer tot een comedy club, ook het lachen om de cringey content op het platform beleeft hoogtijdagen. Met recruiters vaak als dankbaar lijdend voorwerp. Een kleine bloemlezing…

Het artikel gaat hieronder verder.

Werf& Live – 15 mei 2025

Out with a BANG – The Final Edition, die mag je niet missen In 2025 organiseren we de laatste editie van ...

Bekijk event
Lees meer over Werf& Live – 15 mei 2025
Lachen met LinkedIn: van een namen zingend AC/DC tot de ‘Kont Kussen’-emoji

Lang was het platform eigenlijk niet meer dan een plek waar professionele informatie werd uitgewisseld, en recruiters op zoek konden naar kandidaten met verstand van zaken. Lachen leek op LinkedIn welhaast verboden. Maar de laatste jaren is het platform – bedoeld en onbedoeld – op allerlei manieren verder ontwikkeld. Als datingsite bijvoorbeeld, maar de laatste tijd dus ook steeds meer als soort van moderne online Comedy Club. Zoals salesman/comedian Ben Sweeny, die het platform ziet als ‘gewoon nog een podium’ om zijn kunsten te vertonen.

Hij is de enige niet. Precieze data zijn er nauwelijks, maar LinkedIn zet wel bewust in op meer video, en zag hier afgelopen jaar al een groei van 36% in, een twee keer zo snelle groei als andere formats. En de afgelopen jaren is het gebruik van woorden als ‘haha’, ‘lol’ en lachende emoji’s op het platform ook bijna verdubbeld, waarbij de lachende emoji zelfs is opgewaardeerd tot 1 van de mogelijke standaardreacties. ‘We denken dat humor een deel van LinkedIn zou moeten zijn’, aldus editor-in-chief Dan Roth. ‘Humor helpt om te laten zien dat we allemaal fouten maken, en dat je jezelf niet al te serieus moet nemen.’

Jezelf serieus nemen?

Maar juist dat ‘jezelf overdreven serieus nemen’ is nou net iets waar LinkedIn zelf bekend om staat. Geen plek op het internet waar elke minuscule prestatie zo onder het vergrootglas komt te liggen, geen andere plek waar humble brag zo tot kunstvorm verheven is. En juist die overdaad aan cringey content zorgt weer voor veel inspiratie bij andere comedians. Zoals voormalig consultant Joe Fenti, die zelf het platform nu gebruikt om het nog een beetje meer belachelijk te maken dan het al is. ‘Waarom kunnen we op LinkedIn niet meer met elkaar praten alsof we gewoon mensen zijn?’, vraagt hij zich af.

Ook de Brit Rob Mayhew neemt in zijn vele en veelbekeken video’s graag LinkedIn op de hak, naast allerlei andere bekende werksituaties, net als bijvoorbeeld iemand als Corporate Natalie.

LinkedIn Lunatics

Maar toch; het (voormalig?) serieuze karakter zit het platform op dit gebied ook nog wel wat in de weg. Zelfs serieuze media als The Independent is het de laatste tijd opgevallen: serieuze ziektes, dingen die de kinderen doen, het komt allemaal op LinkedIn steeds vaker voorbij. Maar hoe past dat nog bij een professioneel netwerk? En het levert gewoon té veel cringe en corporate jargon op om het op hetzelfde platform ook nog eens geloofwaardig belachelijk te maken. Zelfspot oké, maar leidt dat er niet juist meer toe dat het ooit zo serieuze karakter van het platform nóg verder verwatert?

Geen andere plek op internet waar humble brag zo tot kunstvorm verheven is als LinkedIn.

Misschien dat je daarom ook voor het betere LinkedIn-mangelwerk beter je toevlucht kunt nemen tot bijvoorbeeld de subreddit LinkedIn Lunatics, waar pareltjes worden verzameld van bizarre posts en uitspraken op het platform.

Interview was too easy
byu/Ok-Audience6618 inLinkedInLunatics

‘Pislink’ van ‘eigenpijperij’

Ook op humorsites zoals die van de Speld zijn er trouwens mooie voorbeelden van te vinden, zoals die over de eerste ‘LinkedIn-rij op de Amsterdamse Zuidas voor een aparte mix tussen een perforator, nietmachine en koffiemok, de Google Translate-functie voor LinkedIn-berichten, de extra reactieopties (zoals de ‘veer in reet’, ‘eigenpijperij’ en ‘kont kussen’), en de gespeelde bescheidenheid van veel bedrijven hier.

Op De Speld werd melding gemaakt van de eerste LinkedIn-rij op de Amsterdamse Zuidas.

Bij The Best Social Media zijn ook wat bizarre LinkedIn-avonturen terug te vinden. Hier moeten vooral recruiters het ontgelden. Zoals in het verhaal van Sacha, die ontdekte dat er niet helemaal een match was met de recruiter die hem benaderde. Of dat van Koos, die om half 4 ‘s nachts door een recruiter benaderd werd. Ook opdringerige recruiters op LinkedIn die je ‘pas écht pislink’ maken worden hier aan de schandpaal genageld. En ene Loïc wist hier een paar jaar geleden ook treffend de spot te drijven met de vele cringey LinkedIn-berichten van zijn eigen generatie.

Highway to Hell

En dan hebben we ook nog de categorie ‘metahumor’. Denk aan de manier waarop Frank Tieskens recent op Twitter van LinkedIn zelfs een bijvoeglijk naamwoord wist te maken:

Of Lolly, die hier opmerkte dat LinkedIn geen datingsite is, maar eerder juist een soort van het omgekeerde:


En dan sluiten we af met een staaltje dat eigenlijk in geen enkele categorie is onder te brengen, maar toch te mooi is om te laten lopen. Want al die namen op LinkedIn, daar kun je natuurlijk ook mooie metal mee maken… Dat niemand daar ooit eerder op is gekomen…

@guitaristesofficiel AC/DC Sings LinkedIn names 😂👍 #acdc #angusyoung #malcolmyoung #bonscott #brianjohnson #highwaytohell #rock #rockband #rockguitar #rockmusic #guitarhumor #guitarlol #guitarjokes #memesguitar ♬ son original – Guitaristes Officiel

Lees ook

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners