Gem. leestijd 2 min  2239x gelezen

Laagopgeleiden meer online dan hoogopgeleiden

Laagopgeleiden meer online dan hoogopgeleidenVoor het eerst brachten laagopgeleide Nederlanders dit jaar meer tijd door op internet dan hoogopgeleiden. Dat blijkt uit een onderzoek naar internetgebruik in 2010 van de Universiteit Twente, dat vandaag wordt gepresenteerd. De onderzoekers spreken van een sociale revolutie op het wereldwijde web.

Laagopgeleiden online voor ontspanning

Nederlanders met een lagere opleiding besteden per dag gemiddeld drie uur en vier minuten aan internet. Dat is bijna een halfuur langer dan hoogopgeleiden, zo blijkt uit het onderzoek. Verder concluderen de onderzoekers dat vooral laagopgeleiden gebruikmaken van tijdrovende internettoepassingen als chatten, online gamen en het bekijken van filmpjes op YouTube. Nederlanders met een hbo- of universitaire opleiding zetten internet primair in als informatiebron.

Mannelijk versus vrouwelijk

Het verschil in internetgebruik tussen mannen en vrouwen is anno 2010 nagenoeg verdwenen. De onderzoekers schrijven dat toe aan de invloed van sociale media als Hyves, Facebook en Twitter. Gemiddeld besteden mannen dagelijks drie uur en achttien minuten op internet. Voor vrouwen geldt twee uur en 54 minuten als gemiddelde.

Het wereldwijde web wordt nog steeds vooral gebruikt als informatiemedium, maar (sociale) communicatie, ontspanning en entertainment en het doen van transacties zijn bezig aan een opmars. Bovenaan de top tien van meest gebruikte internettoepassingen staat e-mail (96 procent), gevolgd door zoeken (93 procent) en internet bankieren (76 procent).

43% online via social networks

Nieuwsdiensten worden door 62 procent van de internetgebruikers online geraadpleegd, 61 procent gebruikt het web vooral voor ‘vrij surfen’. Kranten en omroepen raadplegen, doet 56 procent, social networking 43 procent en 30 procent gebruikt internet voor kopen en verkopen via Marktplaats. De top tien wordt afgesloten met producten zoeken (29 procent) en online gamen (26 procent).

Nederland en IJsland aan kop

Inmiddels hebben bijna alle Nederlanders (93 procent) thuis toegang tot internet. Daarmee gaat Nederland, samen met IJsland, aan kop in Europa. Ongeveer 44 procent van de 65-plussers maakt geen gebruik van internet.
Bron: Universiteit Twente

Martijn Hemminga

Ik ben adviseur op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Met mijn bedrijf Nr29 adviseer en begeleid ik werkgevers bij het zelf regisseren van hun arbeidsmarktcommunicatie. Denk daarbij aan strategische arbeidsmarkt(communicatie)plannen, het intern verkrijgen van draagvlak en commitment voor arbeidsmarktcommunicatie, ken- en stuurgetallen en procesoptimalisatie. In september 2013 heb ik een online platform voor kennis + advies op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie gelanceerd: amcexpert.nl. Met Nr29 werk en heb ik gewerkt voor onder andere Boskalis, ISS Facility Services, Sanquin Bloedvoorziening, VMI Group, TU Delft, SNS Bank, KLPD, Provincie Fryslan, Strukton Civiel en Gemeentewerken Rotterdam. Daarnaast ben ik mede-oprichter van en docent aan de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en geef ik masterclasses en trainingen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. In 2012 is het boek Bouwen aan Het Nieuwe Employer Brand verschenen waar ik mede-auteur van ben. Ik maak deel uit van het Employer Brand Netwerk. Een groep van 9 toonaangevende experts op het gebied van goed werkgeverschap, arbeidsmarktcommunicatie en employer branding met als doel kennis, inzichten en ervaringen te delen. Zie www.employerbrand-netwerk.nl. Specialismen: arbeidsmarktcommunicatiemanagement, arbeidsmarktcommunicatieadvies, arbeidsmarktcommunicatiestrategie, arbeidsmarktcommunicatieplan, employee communications, hr communications, recruitment communications, recruitment marketing, corporate communications, arbeidscommunicatie, arbeidsmarketing, arbeidsmarktcommunicatie, employer branding, employee relationship management, referral, internal branding, employee relationship management ---------- Dit is een SEO test: vacature medewerker groenvoorziening limburg
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners