Bijna een kwart van de internationale beroepsbevolking gebruikt social media sites zoals LinkedIn, Facebook en Twitter om zich te oriënteren op een baan. Toch heeft slechts 1% ook daadwerkelijk een baan gevonden via social media blijkt uit onderzoek van Kelly Services onder 97.000 mensen in 30 landen.
1 procent vindt uiteindelijk baan via social media
De meeste mensen vinden uiteindelijk een nieuwe baan via online vacaturesites. Meer dan een kwart (26%) van de respondenten komt op deze wijze aan een nieuwe baan. 22% vindt een baan via het eigen netwerk (mond-tot-mond) en 17% via werving- en selectiebureaus. Werkgevers benaderen ook zelf mensen. 17% komt op deze wijze bij een werkgever in dienst. Onder aan de lijst met bronnen om een baan te vinden staan print (7%) en social media (1%).
Vooral oriëntatie via social media
Hoewel een klein aantal mensen hun meest recente baan via een social networking site hebben, gebruikt 24% van de respondenten social networks om zich te oriënteren. Opvallend hierbij is dat Generatie X en babyboomers hier meer gebruik van maken dan mensen van jongeren generaties. De meest gebruikte oriëntatiebron is echter het netwerk (mond-tot mond) met 29%.
Facebook en LinkedIn meest populair
Uit het internationale onderzoek blijkt dat Facebook en LinkedIn de meest populaire social networking sites zijn om werk te vinden. 33% heeft voorkeur voor Facebook en 32% voor LinkedIn. 10% procent gebruikt blogs en 3% Twitter. Niet verrassen is Facebook de favoriet onder mensen van de Generatie Y, terwijl LinkedIn goed scoort bij Generatie X en babyboomers.
Profiel van invloed op carrière
Iets meer dan een kwart van de respondenten (26 procent) zijn bang dat materiaal uit hun sociale netwerk pagina nadelig kunnen zijn voor hun loopbaan. Alle generaties delen deze bezorgdheid, maar Generatie Y is het meest ongerust. 28% gelooft dat het van essentieel belang is om actief te zijn op sociale media om hun carrière verder te ontwikkelen.
Minder dan een uur per dag
De overgrote meerderheid van de respondenten (68 procent) besteden een uur of minder per dag op social media sites, terwijl 19 procent besteden geen tijd bij allen. Slechts 13 procent een uurtje of meer per dag.
Over het onderzoek
De zogenaamde workforce index is gebaseerd op data verzameld tussen oktober 2010 en januari 2011 over 97.000 mensen in 30 landen.
Download het rapport
Download het Workforce rapport Social Media/Networking (pdf, 2,9 mb).
Bron: Kelly Services