Gem. leestijd 2 min  3011x gelezen

Kwart oriënteert zich op baan via social media

Kwart oriënteert zich op baan via social mediaBijna een kwart van de internationale beroepsbevolking gebruikt social media sites zoals LinkedIn, Facebook en Twitter om zich te oriënteren op een baan. Toch heeft slechts 1% ook daadwerkelijk een baan gevonden via social media blijkt uit onderzoek van Kelly Services onder 97.000 mensen in 30 landen.

1 procent vindt uiteindelijk baan via social media

De meeste mensen vinden uiteindelijk een nieuwe baan via online vacaturesites. Meer dan een kwart (26%) van de respondenten komt op deze wijze aan een nieuwe baan. 22% vindt een baan via het eigen netwerk (mond-tot-mond) en 17% via werving- en selectiebureaus. Werkgevers benaderen ook zelf mensen. 17% komt op deze wijze bij een werkgever in dienst. Onder aan de lijst met bronnen om een baan te vinden staan print (7%) en social media (1%).

Vooral oriëntatie via social media

Hoewel een klein aantal mensen hun meest recente baan via een social networking site hebben, gebruikt 24% van de respondenten social networks om zich te oriënteren. Opvallend hierbij is dat Generatie X en babyboomers hier meer gebruik van maken dan mensen van jongeren generaties. De meest gebruikte oriëntatiebron is echter het netwerk (mond-tot mond) met 29%.

Facebook en LinkedIn meest populair

Uit het internationale onderzoek blijkt dat Facebook en LinkedIn  de meest populaire social networking sites zijn om werk te vinden. 33% heeft voorkeur voor Facebook en 32% voor LinkedIn. 10% procent gebruikt blogs en 3% Twitter. Niet verrassen is Facebook de favoriet onder mensen van de Generatie Y, terwijl LinkedIn goed scoort bij Generatie X en babyboomers.

Profiel van invloed op carrière

Iets meer dan een kwart van de respondenten (26 procent) zijn bang dat materiaal uit hun sociale netwerk pagina nadelig kunnen zijn voor hun loopbaan. Alle generaties delen deze bezorgdheid, maar Generatie Y is het meest ongerust. 28% gelooft dat het van essentieel belang is om actief te zijn op sociale media om hun carrière verder te ontwikkelen.

Minder dan een uur per dag

De overgrote meerderheid van de respondenten (68 procent) besteden een uur of minder per dag op social media sites, terwijl 19 procent besteden geen tijd bij allen. Slechts 13 procent een uurtje of meer per dag.

Over het onderzoek

De zogenaamde workforce index is gebaseerd op data verzameld tussen oktober 2010 en januari 2011 over 97.000 mensen in 30 landen.

Download het rapport

Download het Workforce rapport Social Media/Networking (pdf, 2,9 mb).

Bron: Kelly Services

Martijn Hemminga

Ik ben adviseur op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Met mijn bedrijf Nr29 adviseer en begeleid ik werkgevers bij het zelf regisseren van hun arbeidsmarktcommunicatie. Denk daarbij aan strategische arbeidsmarkt(communicatie)plannen, het intern verkrijgen van draagvlak en commitment voor arbeidsmarktcommunicatie, ken- en stuurgetallen en procesoptimalisatie. In september 2013 heb ik een online platform voor kennis + advies op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie gelanceerd: amcexpert.nl. Met Nr29 werk en heb ik gewerkt voor onder andere Boskalis, ISS Facility Services, Sanquin Bloedvoorziening, VMI Group, TU Delft, SNS Bank, KLPD, Provincie Fryslan, Strukton Civiel en Gemeentewerken Rotterdam. Daarnaast ben ik mede-oprichter van en docent aan de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en geef ik masterclasses en trainingen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. In 2012 is het boek Bouwen aan Het Nieuwe Employer Brand verschenen waar ik mede-auteur van ben. Ik maak deel uit van het Employer Brand Netwerk. Een groep van 9 toonaangevende experts op het gebied van goed werkgeverschap, arbeidsmarktcommunicatie en employer branding met als doel kennis, inzichten en ervaringen te delen. Zie www.employerbrand-netwerk.nl. Specialismen: arbeidsmarktcommunicatiemanagement, arbeidsmarktcommunicatieadvies, arbeidsmarktcommunicatiestrategie, arbeidsmarktcommunicatieplan, employee communications, hr communications, recruitment communications, recruitment marketing, corporate communications, arbeidscommunicatie, arbeidsmarketing, arbeidsmarktcommunicatie, employer branding, employee relationship management, referral, internal branding, employee relationship management ---------- Dit is een SEO test: vacature medewerker groenvoorziening limburg
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners