Bijna een kwart (23%) van de bedrijven doet helemaal niets met de kandidaten die uiteindelijk de baan (nét) niet hebben gekregen.
Volgende ronde, nieuwe kansen, lijkt hun devies. Ook als een kandidaat net tweede is geworden (de zogenoemde silver candidates), heeft dat voor hem of haar geen voordeel bij een volgende vacature bij dat bedrijf, blijkt uit onderzoek dat Textkernel heeft gedaan naar de candidate experience in Nederlandse sollicitatieprocessen.
Enkele andere highlights van het onderzoek:
- 71% is ervan overtuigd dat een betere candidate experience een positieve invloed heeft op het employer brand
- 90% vindt de candidate experience een prioriteit voor de eigen organisatie
- 87% vindt dat zijn/haar bedrijf meer moet investeren in de candidate experience
- In 52% van de gevallen is het niet mogelijk mobiel te solliciteren
- 35% ontvangt nog steeds sollicitaties per post
Veel e-mail, ook nog post
Solliciteren door middel van een online formulier is de meest gebruikte vorm in Nederland. Maar liefst 85% van de ondervraagden geeft aan dat zijn/haar bedrijf deze mogelijkheid biedt. 65% biedt e-mail als mogelijkheid aan en 35% ontvangt nog steeds sollicitaties via post.
Meer en betere sollicitanten
Van de deelnemers is 73% het (volledig) eens met de stelling dat een positieve candidate experience méér sollicitanten trekt, 16% is het hiermee (volledig) oneens, 11% staat er neutraal tegenover. Een kleine meerderheid (56%) denkt bovendien dat een positieve kandidaatervaring hoger gekwalificeerde sollicitanten trekt. 33% staat hier neutraal tegenover, terwijl 11% het (volledig) oneens is met deze stelling.
Goed voor het employer brand
Een grote meerderheid van de deelnemers (71%) is ervan overtuigd dat een betere candidate experience een positief effect heeft op zijn/haar employer brand, 21% is het hier (volledig) mee oneens. Gevraagd naar hoe dat nu in de eigen organisatie is, beoordeelt 50% de candidate experience nu als ‘neutraal’, 35% ziet het (zeer) positief in en 15% van de ondervraagden beoordeelt de huidige candidate experience als (zeer) negatief.
Heeft u een halfuurtje?
Bijna twee derde van de ondervraagden geeft aan dat een sollicitant minder dan 5 minuten nodig heeft om het online formulier in te vullen. Nog eens 1 op de 5 denkt dat het invullen tussen 6 minuten en een kwartier duurt. In 6% van de gevallen kost het invullen van het formulier de kandidaat ergens tussen een kwartier en een half uur van zijn/haar tijd.
Veel mobiele sites
Maar liefst 60% van de carrièresites heeft een vacaturesectie die volledig mobiel toegankelijk is. In bijna de helft (48%) van de processen kan een kandidaat de sollicitatie voltooien via een mobiel apparaat. Maar niet te vroeg gejuicht: in slechts 37% van de gevallen is zowel de vacaturepagina als de mogelijkheid te solliciteren mobiel beschikbaar. En 29% van de ondervraagden geeft aan dat noch de vacatures toegankelijk zijn op mobiel, noch vanaf een mobiel apparaat gesolliciteerd kan worden.
Heeft u een halfjaartje?
Bijna 2 op de 3 ondervraagden geeft aan dat ze een vacature in minder dan 2 maanden kunnen invullen; 17% zelfs binnen een maand. Ongeveer 1 op de 3 doet er 3 tot 4 maanden over om een kandidaat aan te nemen en bij een enkeling (2%) kan dit zelfs tot een half jaar duren.
Hoeveel afhakers, zei u?
Op de vraag hoe hoog de drop-off ratio binnen het bedrijf is (het percentage van de sollicitanten dat de sollicitatie afbreekt) had 65% geen antwoord, 23% zegt een afhaakpercentage van minder dan 20% te hebben en 8% geeft toe een drop-off rate tussen 21 en 50% te hebben. Slechts een enkeling heeft een afbreekratio hoger dan 50%.
O ja, feedback
Liefst driekwart van de bedrijven vraagt haar kandidaten na afloop van het sollicitatieproces niet om feedback. Van degenen die dat wel doen gebruikt 12% een online formulier of survey, 8% vraagt telefonisch of persoonlijk om feedback en 2% gebruikt hiervoor e-mail.
6% krijgt automatisch nieuwe vacatures
En dan weer terug naar de kop van dit artikel: van de sollicitanten die de baan niet gekregen hebben, worden alle gegevens bij 23% van de bedrijven na afloop van het sollicitatieproces verwijderd. Zo’n 10% weet niet wat ermee gebeurt, 61% zegt dat de kandidaten in een talentpool eindigen waar recruiters ze kunnen vinden, en 6% van de kandidaten ontvangt voortaan automatisch nieuwe vacatures die matchen met het profiel.
Meer dan 1.000 sollicitaties
Het onderzoek van Textkernel, dat hier is te downloaden, is gedaan onder recruiters en hr-professionals van 52 bedrijven. Van hen krijgt bijna de helft meer dan 1.000 sollicitaties per jaar, 8% krijgt zelfs meer dan 10.000 kandidaten.
Foto via Flickr.com