Gem. leestijd 4 min  593x gelezen

#VriendenTeam zorgt voor een groei van 83% in (duo)sollicitaties! (inzending A.S. Watson Benelux / Kruidvat)

Kruidvat’s wervingscampagne voor bijbanen: TikToks, Whatsapp solliciteren, een zomertour & meer. Resultaat: 83% meer (duo)sollicitaties! Lees de hele case van A.S. Watson Benelux, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2024.

#VriendenTeam zorgt voor een groei van 83% in (duo)sollicitaties! (inzending A.S. Watson Benelux / Kruidvat)

Met honderden winkels verspreid over heel Nederland is Kruidvat voortdurend op zoek naar nieuwe collega’s. De grootste doelgroep? Bijbaners. In samenwerking met LiveWall heeft Team Kruidvat op basis van bestaande USP’s, data en onderzoeken over de doelgroep een nieuwe campagne ontwikkeld. Het resultaat is ronduit indrukwekkend – een stijging van maar liefst 83% in (duo) sollicitaties.

Jongeren voor bijbanen werven is een enorme uitdaging.

In totaal heeft Kruidvat bijna 1.000 filialen in Nederland en werven we doorlopend jongeren voor diverse bijbanen, wat een grote uitdaging is. Daarnaast maken de veranderende voorkeuren bij de doelgroep (salariswens, social-media gebruik, behoeften, sociale betrokkenheid) en de vele concurrentie die dezelfde jonge doelgroep werft, het een enorme uitdaging.

Kruidvat heeft samen met LiveWall een op maat gemaakte wervingscampagne ontworpen met de pakkende slogan #Vriendenteam aan, bijbaan gááán! De campagne omvat niet alleen opvallende TikTok-, Meta- en Snapchat-content. De content is verder doorgetrokken in de hele candidate journey zoals ook op de werkenbij-site (in samenwerking met Radancy). Kruidvat biedt met #Vriendenteam aan jongeren de mogelijkheid om samen te solliciteren met hun bestie (samen solliciteren, samen op gesprek, samen aan de slag). Samen met een van je vrienden solliciteren kan bij Kruidvat zelfs via Whatsapp!

Kruidvat biedt met #Vriendenteam aan jongeren de mogelijkheid om samen te solliciteren met hun bestie.

Door onderscheidende content te ontwikkelen met de focus op de USP ‘vriendenteam’, blijft Kruidvat relevant en aanwezig op verschillende touchpoints (zowel online als offline). Het doel hierbij is het behalen van een voorkeurspositie bij de doelgroep door op gevoel in te spelen en top-of-mind te blijven, waardoor de concurrentiepositie en het employer brand worden versterkt.

Wat was de impact van de case?

De grootste wervingsdoelgroep van Kruidvat zijn de bijbaners (vakkenvullers). De uitdaging daarin is: uniek zijn, precies weten waar de doelgroep behoefte aan heeft en ze door middel van de juiste content en USP’s te werven. Het unieke wat Kruidvat hieraan toevoegt is het gevoel dat jongeren ervaren bij #TeamKruidvat.

De Target Value Proposition focust op waar het bij Kruidvat om draait: fun, gezelligheid, samen hard werken en vooral vriendschap.

Eerst zijn de belangrijkste USP’s bepaald voor de doelgroep. Deze vormen daarmee de basis van de campagne en contentcreatie. De Target Value Proposition (TVP) focust op waar het bij Kruidvat om draait: fun, gezelligheid, samen hard werken en vooral vriendschap. Dit wordt krachtig samengepakt in de hashtag: #Vriendenteam.

Om deze boodschap over te brengen, is diverse content ontwikkeld. De campagne is aanwezig op de juiste kanalen met de voldoende touchpoints (minstens 10 tot 12). Dit onder andere via organische TikToks, paid media, POS in winkelstraten, activaties zoals een zomertour en inzet op scholen met narrowcasting. De candidate experience wordt doorgetrokken in het samen solliciteren, (duo)solliciteren via Whatsapp, en een verbeterde onboarding door onder andere het contract op 1 A4 en het betrekken van ouders/verzorgers bij de start van Kruidvat.

De candidate experience wordt doorgetrokken in het (duo)solliciteren via Whatsapp.

Met de vernieuwde focus op jongeren en een optimale candidate journey, werd een enorme toename in het aantal sollicitaties onder deze doelgroep zichtbaar. Waar het in 2022 moeilijk was om lokaal de bezettingen op orde te krijgen, kwamen de teams in 2023 op sterkte en maakten veel jongeren een mooie start in hun carrière.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De cijfers spreken voor zich: een totale stijging van 52% in sollicitaties van bijbaners jaar op jaar en een indrukwekkende stijging van 83% in (duo)sollicitaties specifiek door de #vriendenteam-campagne. Deze resultaten onderstrepen de kracht van de strategie: op de juiste momenten bij de doelgroep aanwezig zijn met content die een authentieke, op vriendschap gebaseerde werkomgeving promoot.

Het kunnen solliciteren als duo is daarbij ook een unieke toepassing die enorm goed aanslaat bij de doelgroep. Het succes van #Vriendenteam toont aan dat niet alleen de aandacht van potentieel talent is getrokken, maar ook een betekenisvolle verbinding is gecreëerd die Kruidvat onderscheidt als een werkgever van keuze.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • A.S. Watson Benelux / Kruidvat: Gwendolyn Warrens, Lisa van Laarhoven, Anke Reusken
  • LiveWall: Joy Kimenai, Niki Bongers, Jules Eekelaar
  • Radancy
  • Pietje Precies

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

 

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners