Verkoop een fiets voor de dubbele prijs. Maak contact met een beroemde YouTuber. Krijg een gratis ijsje. En overtuig onze opa en oma. Met die 4 opdrachten haalde een Italiaanse start-up recent nieuw salestalent binnen.
Ze doen dingen graag ‘anders dan anders’, zeggen ze bij de Italiaanse social-media-app Friendz. ‘Waar we maar kunnen, wijken we van het gebaande pad af.’ Dus toen ze recent twee vacatures hadden voor salesmedewerkers bedachten ze ook iets nieuws. Waarom in plaats van een junior en een senior niet liever een team van drie junioren inhuren? En waarom hen dan ook niet meteen een onvergetelijke Candidate Experience bieden, door een hele wedstrijd vol met onalledaagse uitdagingen op poten te zetten?
Eerste assessment na een paar biertjes
Zo gezegd, zo gedaan. De eerste kandidaten bij de in 2015 opgerichte start-up werden nog aangenomen op een feestje. Daar kregen ze na een paar biertjes nog een soort van assessment voorgeschoteld (waaronder een inmiddels welbekende escape room). Maar om nu de salesmensen te werven besloot het team van Friendz het ‘nog iets groter’ aan te pakken, vertellen ze op Medium.
En dus zetten ze op Facebook en LinkedIn een vacature: “Friendz is hiring: internship 3×1, apply with your team!” In een team solliciteren was overigens niet verplicht. In je eentje kon ook; je team werd dan later gevormd. De inbox stroomde vervolgens razendsnel vol: 400 mensen wilden de uitdaging wel aan.
Nu 30 uitverkorenen; 4 uitdagingen
Van die 400 werden er na een eerste selectie 30 uitverkoren. Via een aparte Facebook-groep ging de communicatie daarna verder. Daar kregen de 30 kandidaten bijvoorbeeld een uitnodiging om op het kantoor langs te komen voor een bedrijfspresentatie, en werd hen gevraagd of ze zin hadden in teams van 3 mensen 4 verschillende uitdagingen aan te gaan.
Uitdaging #1: verkoop een fiets voor de dubbele prijs
In een klassieke scène in The Wolf of Wall Street vraagt Leonardo diCaprio aan een zaal vol verkopers in een seminar om hem een pen te verkopen. Bij Friendz deden ze iets soortgelijks: ze gaven elk team 6 dagen de tijd om een fiets te kopen en die daarna ook weer voor de dubbele prijs te verkopen. De teams werd ook gevraagd elke stap van hun avontuur te filmen, waarna ze elkaar ook mochten beoordelen (zie foto).
Doel: de creativiteit van de kandidaten testen, naast hun vastberadenheid en (in mindere mate) hun winstgerichtheid.
Resultaat: variërend van een loterij bij een universiteit tot een op maat gemaakte fiets voor bloembezorging.
Uitdaging #2: benader een bekende YouTuber
Mensen durven benaderen is een van de belangrijkste kwaliteiten van een salesmedewerker. Dus gaf Friendz de kandidaten de opdracht mee om met een bekende Italiaanse YouTuber in contact te komen en hem te vragen een audioboodschap in te spreken.
Doel: kijken of kandidaten mensen durven te benaderen, naast – opnieuw: creativiteit en vastberadenheid testen.
Resultaat: opnieuw: zeer variërend, van kandidaten die zijn moeder belden, zich voordoend als goede vriend, tot mensen die zijn vriendin op school benaderden, tot mensen die letterlijk voor zijn deur gingen staan.
Uitdaging #3: Zorg voor een gratis ijsje
Sales gaat om dingen verkopen, maar de derde opdracht die de teams meekregen ging juist om het omgekeerde: iets gratis krijgen. Friendz benaderde daarvoor het marketingteam van Grom, een vooral in Italië beroemd ijsmerk. Het plan: de kandidaten op vier ijszaken rondom Milaan afsturen, met de opdracht gratis ijs te regelen. De enige voorwaarde: ze mochten het niet stelen.
Doel: kijken of kandidaten in staat zijn om mensen te overtuigen.
Resultaat: Het Grom-personeel in de ijszaken was vooraf niet geïnformeerd over de actie (alleen het hoofdkantoor). Maar een fake vrijgezellenfeest? Mensen in sumo-worstelaars-kostuums? Fictieve foodbloggers? Een geïmproviseerde boyband? Die konden ze niets weigeren! Uiteindelijk bleek zelfs elk team aan een welverdiend (gratis) ijsje te zitten.
Uitdaging #4: Overtuig onze oma maar
In deze fase van het sollicitatieproces waren nog maar drie teams over. De oprichters van het bedrijf besloten toen 3 van hun eigen grootouders te bellen en elk team te koppelen aan 1 van die opa’s en oma’s. Aan hen moesten de kandidaten vervolgens uitleggen wat Friendz is en hoe de app werkt, op een manier zodat de grootouders die zouden begrijpen en zelfs automatisch anderen ernaartoe zouden doorverwijzen.
Doel: vaststellen of een kandidaat in staat is te luisteren naar een klant, en zo empathisch kan zijn dat hij of zij van een onbekend product toch een gewild iets kan maken.
Resultaat: deze opdracht maakte de keus er alleen maar moeilijker op, aldus het Friendz-team. Maar uiteindelijk kwam er wel een ‘winnaar’ uit de bus. Het team van Elisa, Marco en Arnaldo, drie net afgestudeerden van de universiteit van Milaan, kregen de kans het bedrijf te komen versterken.
‘Iedereen kon zichzelf zijn en zichzelf laten zien, zonder beperkingen’
Conclusie: voor herhaling vatbaar
‘We zijn supertevreden met de resultaten van dit onconventionele recruitmentproces’, schrijft het Friendz-team in zijn terugblik. ‘Nu meer dan ooit zien we de toegevoegde waarde ervan. We zagen de houding van de kandidaten gewoon veranderen in die 2 weken dat het proces duurde. Van het eerste contact, waar ze nog dachten met ‘een normaal bedrijf’ te maken te hebben, tot het moment dat ze onze cultuur echt beleefd hebben. Iedereen kon zichzelf zijn en zichzelf laten zien, zonder beperkingen, werkend in teams. Misschien zouden zulke ongewone dingen in de HR-wereld wel eens wat gewoner mogen zijn…’
Lees meer:
- 5 bizarre alternatieven voor het standaard sollicitatiegesprek
- Wat als iedereen meebeslist over een nieuwe medewerker?
- Wat gebeurt er als de klant bepaalt wie jij moet aannemen?
Zelf ook een onconventionele selectiemethode? Laat het ons weten!