Als het gaat om werving, dan wordt de agenda van de wervingsbeslissers in de organisatie dit jaar vooral bepaald door krapte op de arbeidsmarkt, de eigen uitbreidingsvraag en flexibilisering.
Bovenaan de agenda staat ‘sociale media’, en ook talentmanagement staat in de top-5, maar verder zijn het toch typische conjuncturele arbeidsmarktontwikkelingen waarover beslissers zich zorgen maken.
Dat blijkt uit het onderzoek De stand van Werven 2015, waaraan begin dit jaar ruim 70 beslissers over werving in organisaties hebben deelgenomen. De Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie, de organisator van het onderzoek, heeft een aantal visies van deze beslissers verwerkt in een infographic.
Employer branding scoort
Beslissers willen mínder inzet van bureaus om aan hun wervingsbehoefte te voldoen, en zien ook voor de rest vrijwel dezelfde prioriteiten als de recruiters van hun organisatie: veel LinkedIn, veel employer branding, en veel aandacht voor analytics, en fun op het werk. Budget, jarenlang onder beslissers een voornaam aandachtspunt, lijkt nu wat minder belangrijk gevonden te worden.
Engagement en candidate experience
De beslissers zien professionalisering als een belangrijke uitdaging, maar kijken ook verder: ze pleiten voor engagement, en letten op de candidate experience. Strategische personeelsplanning, een veelgehoord buzzwoord in recruitmentland, scoort daarentegen onder hen nog niet heel hoog als belangrijk vraagstuk, zo blijkt.
LinkedIn ook bij beslissers op 1
Ook bij de beslissers is LinkedIn erkend als belangrijkste bron om de wervingsdoeleinden te bereiken. Referral recruitment staat stevig op de tweede plaats, en beslissers blijken nog opmerkelijk weinig potentie te zien in talent sourcing, dat slechts voor 26 procent als belangrijke bron wordt gezien.
Meer lezen?
Lees hier meer over ‘De Stand van Werven door Recruiters in 2015′ of download meteen het hele rapport.
Ook met employer branding aan de slag?
Leer tijdens de tweedaagse Bootcamp Employer Branding op 1 en 2 oktober 2015 hoe u het employer brand van uw organisatie naar een hoger plan kan tillen. Met een kleine groep deelnemers gaat u in een informele sfeer actief aan de slag met uw eigen werkgeversmerk. Korte theorieblokken worden afgewisseld met cases en werksessies waarin u werkt aan uw eigen employer-brandstrategie.
Meer over de Stand van Werven?