Het was een behoorlijk unieke situatie, toen afgelopen maandag de krantenbezorgers van Nederland gedwongen werden een dagje thuis te blijven. Vanwege extreem weer was krantenbezorging niet mogelijk. En dus bleven de ongeveer 8.000 krantenbezorgers van DPG Distributie BV voor één keer binnen, en hoefden ze niet voor dag en dauw de weg op.
Het was maandag zo’n moment waarop weer eens bleek hoe belangrijk de bezorgers zijn.
Vervelend voor krantenlezend Nederland natuurlijk, maar tegelijk ook een moment waarop maar weer eens bleek hoe belangrijk de bezorgers nog altijd zijn. De ‘achilleshiel van de kranten’ werden ze al eens genoemd, omdat ze steeds schaarser worden, en steeds minder mensen hiertoe bereid zijn. ‘Alarmerende‘ en ‘flinke‘ tekorten werden al gemeld, met name ook door de ontgroening van de samenleving.
Elke doelgroep eigen verhaal
Reden waarom DPG Distributie, de grootste verspreider van Nederland, recent besloot dat het weer eens tijd werd voor een campagne. Er zijn de komende tijd (zeker) zo’n 1.000 bezorgers nodig, en het distributiebedrijf benaderde Jobsrepublic met de vraag om hen daarbij te helpen. Dat resulteerde in een campagne die zich niet richt op één doelgroep, maar juist op drie: jongeren, gepensioneerden, en mensen voor wie kranten bezorgen een mooie bijverdienste is.
In de video’s vertellen de drie doelgroepen elk hun eigen verhaal.
Maurits Heukensfeldt Jansen filmde vervolgens zes van deze krantenbezorgers (in elke doelgroep twee), wat resulteerde in drie video’s. In de filmpjes vertellen ze elk hun eigen verhaal en beweegreden om elke dag vóór 7 uur ‘s ochtends de krant rond te brengen, 6 dagen per week. Zo ontstaat voor elke doelgroep een eigen verhaal.
Voor de jongeren:
Voor de combineerders:
En voor de gepensioneerden:
Aanmelden via whatsapp
De campagne kent niet alleen verschillende video’s en visuals, maar ook drie verschillende landingspagina’s. Ook die zijn op de doelgroep afgestemd. Zo wordt de ouderen de mogelijkheid geboden een mail te sturen, waar de jongeren en combineerders zich meteen kunnen aanmelden via WhatsApp (in samenwerking met Joboti). Ook zien ouderen bijvoorbeeld meteen hoeveel stappen het hen oplevert, terwijl het bij jongeren meer draait om de ‘flappen’: je ziet er meteen hoeveel je als krantenbezorger méér kunt verdienen dan in de supermarkt.
Bij ouderen gaat het om de stappen, bij de jongeren meer om de ‘flappen’.
Bij de combineerders gaat het vervolgens weer meer om de tijd die je aan het kranten bezorgen kwijt kunt zien, en dat je daarna ‘nog een hele dag tijd hebt voor andere dingen’. Ook is hier meer aandacht voor het feit dat kranten bezorgen freelance werk is, en je dus geen arbeidsovereenkomst oplevert.
Meer campagnes
- Campagne van de week: waarom het CBS juist hobby’s centraal stelt in zijn werving
- Dit waren de mooiste campagnes van 2020
- Alle campagnes van de week
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.