LinkedIn heeft zijn positie als belangrijkste wervingskanaal vorig jaar nog maar weer eens versterkt.
De sociale netwerksite, al jaren een grote hit onder recruiters, heeft ook het afgelopen jaar alleen nog maar aan belang gewonnen, blijkt uit De Stand van Werven 2015, een onderzoek onder ruim 250 werving- en selectieprofessionals.
Het belangrijkst
LinkedIn scoort verreweg het hoogst, als zij gevraagd worden naar welk wervingskanaal zij het belangrijkst vinden. Ook de effectiviteit wordt als hoog beoordeeld, en zelfs steeds hoger: 70 procent ziet LinkedIn als (zeer) effectief, en slechts 7 procent als (zeer) ineffectief. Geen enkel ander kanaal komt daar ook maar bij in de buurt.
20% procent van de hires
Het leidt er onder meer toe dat tegenwoordig bijna 1 op de 5 vacatures (19,5%) vervuld wordt via LinkedIn, zeggen de respondenten. Dat is een derde meer dan in 2014, toen nog 13 procent van de hires volgens de ondervraagden aan LinkedIn te danken was. Het is ook dubbel zoveel als de nummer 2 op de lijst, referral recruitment. Kort gezegd: mensen danken hun nieuwe baan twee keer zo vaak aan LinkedIn als aan hun nieuwe collega’s.
Op twee manieren gebruikt
LinkedIn, dat eigenlijk vacaturesite, CV database en sourcingstool in één is, lijkt traditionele jobboards steeds verder van het toneel te verdrijven. De netwerksite blijkt veel gebruikt te worden zowel om vacatures te adverteren als om talent op te sporen. Die laatste variant – actieve sourcing geheten – leidt volgens de respondenten overigens duidelijk tot de beste kandidaten.
De Stand van Werven 2015
Het onderzoek ‘Stand van Werven 2015‘ is door Intelligence Group uitgevoerd in opdracht van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en verschijnt op 12 mei. Aanvragen kan hier.
Doe mee aan de bootcamp
Weten hoe met LinkedIn de beste medewerkers voor uw organisatie te werven? Leer het op de eerste Bootcamp Arbeidsmarktcommunicatie. Update uw kennis en ga direct aan de slag voor uw eigen organisatie.
Of lees eerst verder:
- Onder recruiters is geen best practice zo populair als Coolblue
- Dit zijn de favoriete werkgevers van de recruiters zelf
Foto via Flickr.com