Gem. leestijd 2 min  1533x gelezen

Koning, keizer, admiraal, LinkedIn gebruiken ze allemaal

Koning, keizer, admiraal, LinkedIn gebruiken ze allemaal

LinkedIn heeft zijn positie als belangrijkste wervingskanaal vorig jaar nog maar weer eens versterkt.

stand van wervenDe sociale netwerksite, al jaren een grote hit onder recruiters, heeft ook het afgelopen jaar alleen nog maar aan belang gewonnen, blijkt uit De Stand van Werven 2015, een onderzoek onder ruim 250 werving- en selectieprofessionals.

Het belangrijkst

LinkedIn scoort verreweg het hoogst, als zij gevraagd worden naar welk wervingskanaal zij het belangrijkst vinden. Ook de effectiviteit wordt als hoog beoordeeld, en zelfs steeds hoger: 70 procent ziet LinkedIn als (zeer) effectief, en slechts 7 procent als (zeer) ineffectief. Geen enkel ander kanaal komt daar ook maar bij in de buurt.

20% procent van de hires

Het leidt er onder meer toe dat tegenwoordig bijna 1 op de 5 vacatures (19,5%) vervuld wordt via LinkedIn, zeggen de respondenten. Dat is een derde meer dan in 2014, toen nog 13 procent van de hires volgens de ondervraagden aan LinkedIn te danken was. Het is ook dubbel zoveel als de nummer 2 op de lijst, referral recruitment. Kort gezegd: mensen danken hun nieuwe baan twee keer zo vaak aan LinkedIn als aan hun nieuwe collega’s.

Op twee manieren gebruikt

LinkedIn, dat eigenlijk vacaturesite, CV database en sourcingstool in één is, lijkt traditionele jobboards steeds verder van het toneel te verdrijven. De netwerksite blijkt veel gebruikt te worden zowel om vacatures te adverteren als om talent op te sporen. Die laatste variant – actieve sourcing geheten – leidt volgens de respondenten overigens duidelijk tot de beste kandidaten.

stand van wervenDe Stand van Werven 2015

Het onderzoek ‘Stand van Werven 2015‘ is door Intelligence Group uitgevoerd in opdracht van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en verschijnt op 12 mei. Aanvragen kan hier.

Doe mee aan de bootcamp

Weten hoe met LinkedIn de beste medewerkers voor uw organisatie te werven? Leer het op de eerste Bootcamp Arbeidsmarktcommunicatie. Update uw kennis en ga direct aan de slag voor uw eigen organisatie.

Of lees eerst verder:

Foto via Flickr.com

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners