Gem. leestijd 4 min  73x gelezen

Kom te wurkjen op it meast Daaldersk Plak fan Fryslân! (inzending Gemeente Tytsjerksteradiel)

Hoe de gemeente Tytsjerksteradiel met een prettig eigenwijze aanpak opvalt als aantrekkelijke werkgever en tientallen vacatures in enkele weken vulde. Lees de hele case in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2025.

Het artikel gaat hieronder verder.

Werf& Live – 15 mei 2025

Out with a BANG – The Final Edition, die mag je niet missen In 2025 organiseren we de laatste editie van ...

Bekijk event
Lees meer over Werf& Live – 15 mei 2025
Kom te wurkjen op it meast Daaldersk Plak fan Fryslân! (inzending Gemeente Tytsjerksteradiel)

Hoe positioneer je een Friese plattelandsgemeente als een aantrekkelijk werkgever? Na een ambtelijke samenwerking is Tytsjerksteradiel per 1 januari 2025 weer een zelfstandige gemeente. Deze nieuwe start betekende enorm veel vacatures, maar bood ook de kans het eigen werkgeversmerk sterk neer te zetten. De opdracht was duidelijk: creëer een werkgeversmerk dat aansluit bij de toekomstgerichte en duurzame ambities van de gemeente Tytsjerksteradiel. Zorg er daarbij voor dat huidige organisatie zich herkent in, en betrokken raakt bij, de campagne en profileer de gemeente als aantrekkelijke werkgever voor potentiële medewerkers.

Hier werk je voor de gemeenschap, in een hechte werksfeer en de mogelijkheid om impact te maken.

Met het motto ‘In Daaldersk Plak’ – Fries voor ‘een kostbare plek’ – hebben we een arbeidsmarktcommunicatieconcept ontwikkeld dat de identiteit en trots van de gemeente weerspiegelt. Hier werk je voor de gemeenschap, in een hechte werksfeer en de mogelijkheid om impact te maken.

Daalderske Plak

Wij willen laten zien dat je bij deze gemeente op een Daalderske Plak werkt. Niet alleen de organisatie waar je werkt, maar juist ook de regio waarin je dat doet. De campagnefoto’s en -video’s zijn dan ook gemaakt op de mooiste plekken van de gemeente. Uiteindelijk kregen we het zelfs voor elkaar om de burgemeester letterlijk met zijn voeten in het ‘Daalderske’ Burgurmer Mar te zetten – alles om potentiële medewerkers te enthousiasmeren om bij zijn gemeente te komen werken!
Deze campagne bewees dat een plattelandsgemeente zich met de juiste aanpak kan onderscheiden en talent kan aantrekken door de kracht van de eigen regio te benutten.

Uiteindelijk kregen we het zelfs voor elkaar om de burgemeester letterlijk met zijn voeten in het Burgurmer Mar te zetten.

In Daaldersk Plak’ is overal te zien (geweest), tot ver buiten de gemeentegrenzen. Zo heeft er twee maanden lang een campagnefilm gedraaid op het grote doek van bioscopen, reden er bestickerde lijnbussen rond door heel Friesland en is de campagne online nog steeds niet te missen. Medewerkers zijn bovendien op de eerste dag van het jaar verrast met een toepasselijk welkomstpakket waarmee ze op elke Daalderske Plak aan het werk kunnen.

Hoe gemeente Tytsjerksteradiel met een prettig eigenwijze aanpak opvalt als aantrekkelijke werkgever en tientallen vacatures in enkele weken vulde. Lees de hele case van Gemeente Tytsjerksteradiel die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie/employer branding (doel: bekendheid, voorkeur en relaties) voor de Werf& Awards 2025.

Wat was de impact van de case?

De campagne is offline breed zichtbaar (geweest) binnen en buiten de gemeentegrenzen:

  • 5 bestickerde lijnbussen die door heel Friesland reden gedurende 2 maanden
  • 81 posters in de openbare ruimte gedurende een aantal weken
  • Bioscoopreclame in twee bioscopen gedurende 2 maanden
  • 11 bedrijfswagens met bestickering die nog steeds rondrijden

Online is de campagne doorlopend te zien en dit is een boost gegeven door middel van online marketing gedurende 2 maanden. De resultaten hiervan spreken voor zich.

Organische content op Meta en LinkedIn

  • Impressies: 435.000
  • Interacties: 5074

Gesponsorde content:

Impressies:

  • LinkedIn: 32.000
  • Meta: 200.000
  • Google: 267.000

Click trough rate:

  • LinkedIn: 3,48%
  • Meta: 3,28%
  • Google:1,2%

De campagne heeft gezorgd voor:

  • Meer zichtbaarheid als werkgever. De campagne werd breed opgepakt en versterkte het imago van de gemeente als aantrekkelijke werkgever.
  • Een stijging in het aantal sollicitanten (met een uitschieter van 80 sollicitaties op 1 functie), waarbij sollicitanten bewust kiezen voor een kleinere organisatie.
  • Invulling van de tientallen vacatures binnen een aantal weken.
  • Een sterkere betrokkenheid en trots in de organisatie. Medewerkers voelen zich meer verbonden met hun werk én hun omgeving.

Citaten nieuwe medewerkers:

‘Hier binnenkomen voelt als een warm bad.’

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De arbeidsmarktcampagne ‘In Daaldersk Plak’ laat zien hoe een creatieve en authentieke aanpak niet alleen kandidaten aantrekt, maar ook zorgt voor beweging in de organisatie. De campagne zorgde namelijk ook voor een versterkt gevoel van trots en verbondenheid binnen de organisatie. Prachtig voorbeeld hiervan is de kantine die omgedoopt werd tot bedrijfsrestaurant ‘Daaldersk Plak’. Een compleet spontane omarming van de campagne door de eigen medewerkers die laat zien dat ze zich helemaal thuis voelen bij hun nieuwe werkgeversmerk.

Daarnaast bewees deze campagne dat een plattelandsgemeente zich met de juiste aanpak kan onderscheiden en talent kan aantrekken door de kracht van de eigen regio te benutten. Met opvallende beelden, aansprekende (vacature)teksten en oog voor de omgeving lukt het de gemeente om in een paar weken tijd de tientallen vacatures duurzaam in te vullen. Een enorme prestatie in een spannende tijd, waarin de hele organisatie in verandering is.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Gemeente Tytsjerksteradiel:

  • Jeroen Gebben, (voormalig) Burgemeester
  • Tytsy Willemsma, Wethouder (portefeuille Organisatie en ontwikkeling)
  • Johan Krul, Gemeentesecretaris
  • Annie Monsma, HR adviseur
  • Hanny Durkstra, Communicatieadviseur

TEAM:

  • Pim Balkestein, directeur TEAM
  • Hilde Metsaars, Projectmanager
  • Mike Wortel, Creative director
  • Bjorn Wiegers, Content creator
  • Stefan de Vries, Content creator
  • Idzard Schiphof, Content creator
  • Jesse Heslinga, Content marketeer
  • Lion Graaf, Vormgever
  • Dick Kaper, Vormgever

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat dit jaar plaatsvindt op 15 mei 2025. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

Ook kans maken op een Werf& Award 2025?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 18 maart 2025 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Inzenden Werf& Awards

 

 

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners