Gem. leestijd 4 min  66x gelezen

Een nieuwe werkgever als een warm bad? Bouwbedrijf Knaapen neemt het wel héél letterlijk

Nieuwe collega’s bij bouwbedrijf Knaapen vertelden vaak dat ze meteen het gevoel hadden ‘in een warm bad’ te belanden. Dat idee is zo het uitgangspunt van een nieuwe, hilarische campagne geworden. Hoe kwam die zo tot stand?

Het artikel gaat hieronder verder.

Masterclass Employer branding

Neem een voorsprong met een sterk werkgeversmerk. Om nieuw talent binnen te halen én om te verbinden met jouw ...

Bekijk event
Lees meer over Masterclass Employer branding
Een nieuwe werkgever als een warm bad? Bouwbedrijf Knaapen neemt het wel héél letterlijk

Als je de campagne zo voor het eerst ziet, vraag je je bijna af: waarom is nog nooit iemand eerder op dit idee gekomen? Het ‘warm bad’ dat je aantreft bij een familiebedrijf is inmiddels immers zo’n cliché dat het misschien zelfs wel een beetje té voor de hand liggend is. Maar als je het dan letterlijk in beeld brengt en de uitwerking ziet die ze vervolgens bij bouwbedrijf Knaapen uit Son van dat idee hebben gemaakt, kun je niet anders dan concluderen: knap gedaan. En dat zelfs zonder dat er ook maar een bureau aan te pas kwam.

‘In een tijd waarin goede vakmensen schaars zijn, geloven wij dat een persoonlijke insteek het verschil maakt.’

‘In een tijd waarin goede vakmensen schaars zijn, geloven wij dat een persoonlijke insteek het verschil maakt. Daarom pakken we onze zoektocht naar collega’s op onze eigen manier aan’, legt senior corporate communicatie adviseur Jesse Vermeer uit. Zo’n 3 jaar geleden was ze ook al betrokken bij de eerste arbeidsmarktcampagne van het ruim 370 jaar (!) oude bouwbedrijf, die ook toen al flink de aandacht trok, onder meer dankzij een medewerker die in een Dixie het Eindhovens Dagblad zat te lezen, en collega’s in badjas, op sloffen, of samen met hun huisdier of kind, om maar het familiaire gevoel te benadrukken.

Zaagsel en badeendjes

Maar 3 jaar verder is het tijd voor verdieping van het beeld. En zo ontstond langzaam het idee van het ‘warm bad’ als concept voor een nieuwe campagne. ‘We staan nog altijd open voor talent’, legt Vermeer uit. ‘Nieuwe collega’s vertelden ons dat ze meteen het gevoel hadden in een warm bad te belanden. Dat idee wilden we verder uitwerken. Dat is precies wat we willen uitstralen naar nieuwe mensen, en daarom draait onze tweede campagne helemaal om het familiaire gevoel van een warm bad.’ Compleet met… ‘warm bad-garantie’.

Het warm bad kwam op 9 plekken terecht: op de bouwplaats, op kantoor, en zelfs 10 verdiepingen hoog op een steiger.

Dus ging ze op pad, samen met fotografen van Schellekens & Cleijsen, de Bouwmevrouwen Britt en Lynn, en vormgever Kapitein Koen. En met een echt ligbad dat in totaal op 9 verschillende plekken terecht kwam: op de bouwplaats, tussen de bureaus op kantoor, en zelfs 10 verdiepingen hoog op een steiger. ‘Telkens vulden we het bad op een andere manier; met zaagsel, badschuim en badeendjes, of met verf’, legt Vermeer uit. ‘En op alle foto’s staan eigen collega’s van elke afdeling centraal – allemaal in dat bewuste bad. Iedereen droeg zijn steentje bij. Zelfs het vullen van het bad met verf werd een project op zich. En nee, we hebben geen liters verf verspild, het bad was net onder de rand afgedekt met een plank – met hulp van een bouwkundig engineer en timmerman.’

In bad met de bouwmevrouwen

Volgens Vermeer laat de campagne goed zien wat Knaapen voor (familie)bedrijf is. ‘Samenwerken zit in ons DNA. We doen het samen, met veel plezier en met trots. En dat gevoel willen we ook graag meegeven aan nieuwe mensen die bij ons komen werken.’ Om het verhaal nog wat persoonlijker te maken, stuurde ze ook de zogenoemde ‘BouwmevrouwenBritt en Lynn met het bad op pad. ‘Zij vroegen de Knaapen-collega’s: wat betekent het warm bad-gevoel voor jou? De reacties waren eerlijk, grappig en soms zelfs ontroerend’, aldus Vermeer.

Vanaf vorige week is de campagne van het oudste familiebedrijf van Brabant – ‘een ode aan onze medewerkers waar we zo trots op zijn’ – terug te zien op alle Knaapen-werkbussen, bouwdoeken, billboards, social media – en natuurlijk op de website van het bedrijf dat groot is geworden in het renoveren, onderhouden en verduurzamen woningen, en dat nu exclusief werkt voor 11 woningcorporaties. Hier alle overige beelden van het ‘warm bad’:

Nieuwe collega’s bij bouwbedrijf Knaapen vertelden vaak dat ze meteen het gevoel hadden 'in een warm bad' te belanden. Dat idee is zo het uitgangspunt van een nieuwe, hilarische campagne geworden. Hoe kwam die zo tot stand?

Nieuwe collega’s bij bouwbedrijf Knaapen vertelden vaak dat ze meteen het gevoel hadden 'in een warm bad' te belanden. Dat idee is zo het uitgangspunt van een nieuwe, hilarische campagne geworden. Hoe kwam die zo tot stand?

Nieuwe collega’s bij bouwbedrijf Knaapen vertelden vaak dat ze meteen het gevoel hadden 'in een warm bad' te belanden. Dat idee is zo het uitgangspunt van een nieuwe, hilarische campagne geworden. Hoe kwam die zo tot stand?

Nieuwe collega’s bij bouwbedrijf Knaapen vertelden vaak dat ze meteen het gevoel hadden 'in een warm bad' te belanden. Dat idee is zo het uitgangspunt van een nieuwe, hilarische campagne geworden. Hoe kwam die zo tot stand?

Floddertje-vibes, anyone?

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners