Hoe houd je de familie bij elkaar in tijden van reorganisatie? Lucas van Wees, Vice President HR Commercial voor KLM, geeft zijn visie tijdens het event Werf& live ‘Werven en reorganiseren’ op 27 juni. Hij vertelt hoe KLM door interne mobiliteit en flexibiliteit gedwongen ontslagen voorkwam.
De ideale match is niet altijd aanwezig
“KLM heeft als motto “keeping the family together”. Anders dan veel andere bedrijven zijn wij niet tot gedwongen ontslagen overgegaan. De focus ligt bij ons dan ook op interne mobiliteit. Doordat voor vacatures vooral onder huidige medewerkers wordt gezocht, is de doelgroep beperkt en is ‘de ideale match’ niet altijd aanwezig. De nadruk in de selectie ligt daarom meer op competenties dan op werkervaring. Natuurlijk is voor veel functies bepaalde kennis noodzakelijk. Net als andere bedrijven zet KLM steeds meer social media in, zowel extern (voor stages) als intern (linkedin, fb, yammer, twitter).
Veel kennis en capaciteiten zijn te ontwikkelen
Dit betekent dat interne mobiliteit en flexibiliteit cruciaal zijn. Ik bespreek tijdens Werf& live uitgebreid hoe we dit proces hebben ingericht en welke ervaringen we hiermee hebben opgedaan. Vaak zoekt een manager naar het ‘schaap met de vijf poten’. Dat hebben wij bij KLM losgelaten. Om onze familie bij elkaar te houden zoeken wij niet altijd naar een 100 procent perfecte kandidaat, omdat veel kennis en competenties zijn te ontwikkelen. Recruiters kunnen hierin een belangrijke rol spelen. In zijn of haar professionaliteit kan de recruiter immers heel goed inschatten wat de mogelijkheden van een kandidaat zijn en het management hierin adviseren.
Wees flexibel en creatief
Aan collega-professionals zou ik willen meegeven dat ze vooral flexibel en creatief moeten zijn, zeker in deze tijden. Nu de focus is verschoven van de externe naar de interne arbeidsmarkt, is ook de focus van veel recruitment afdelingen verschoven. De expertise die hiermee worden opgebouwd kunnen nog goed van pas komen als er weer schaarste gaat ontstaan op de externe arbeidsmarkt.”
Meer weten?
Meer weten over de aanpak van KLM? Lees het volledige interview op de eventwebsite en schrijf je in voor Werf& live.