Men neme een vleugje Lara Croft. Een snufje Indiana Jones. En een hele scheut Manga. Men gooie dat in de blender et voilà: de nieuwe trailers voor de IT-campagne van KLM zijn geboren. De trailers zijn enerzijds een fraai staaltje van het kunnen van het Utrechtse bureau Kaliber, verantwoordelijk voor de strategie en creatie, en laten anderzijds mooi zien hoe KLM Tech & Data zich wil profileren als het nieuwe sub-brand van de KLM, speciaal uitgerold om IT-talent te laten zien aan welke uitdagingen je bij de luchtvaartmaatschappij kan werken.
‘IT bij KLM is echt een best kept secret’, aldus Hugo van de Hoef, creatieve director bij Kaliber. ‘Maar de impact van IT in de organisatie is groot en het belang dat dit goed en soepel loopt is hoog. Daarom gaat er ook veel aandacht naar maken van solide en vooruitstrevende oplossingen die bestand moeten zijn tegen situaties die je niet allemaal kunt voorspelen. Dit hebben we uitvergroot door te laten zien dat ze zelfs zó goed zijn dat ze zelf de meest ondenkbare scenario’s aan kunnen.’
‘De vorm van trailers en bijbehorende stijl in animaties zorgt ervoor dat we opvallen.’
Met de ‘scenario’s die je normaal alleen in een film ziet’ zegt de campagne natuurlijk iets over de verschillende projecten, ‘maar maken we het ook aantrekkelijk en uitdagend voor talent om hieraan bij te dragen’, vervolgt hij. ‘De projecten zijn UP FOR IT, en de vraag aan talent is: ben jij UP FOR IT om te werken aan oplossingen die bestand moeten zijn tegen scenario’s die je nog niet allemaal kent. De vorm van trailers en bijbehorende stijl in animaties zorgt ervoor dat we opvallen tussen alle andere vormen van (arbeidsmarkt)communicatie en vanuit daar met een logische link het werk van KLM een podium kunnen geven.’
Tech & Data
Met het nieuwe submerk KLM Tech & Data wil de luchtvaartmaatschappij IT-talent laten zien aan welke uitdagingen je hier allemaal kunt werken. De lancering gaat gepaard met een nieuw contentplatform en een grootschalige campagne, legt employer branding-specialist Klaas-Jan Gouka uit. ‘Ook bij KLM merken we de effecten van de krapte op de arbeidsmarkt: voor elke IT-professional op zoek naar een baan zijn er zo’n 20 tot 30 openstaande vacatures. Met als bijkomend nadeel dat KLM niet top-of-mind is bij het meeste IT-talent.’
Gelukkig is dat beeld onterecht, zo oordelen de ruim 500 IT-professionals die al bij KLM werken. En dat ontdekte Kaliber ook tijdens hun analyse. ‘KLM is een speeltuin voor data scientists en biedt software engineers de mogelijkheid om op grote schaal tastbaar werk te doen’, aldus Van de Hoef. De eerste stap in de nieuwe strategie was om alle IT-activiteiten van KLM richting de buitenwereld te bundelen. IT’ers zitten overal in de organisatie, maar worden nu dus gepresenteerd onder het ene submerk KLM Tech & Data.
‘KLM is echt een speeltuin voor data scientists en software engineers.’
‘KLM is een grote organisatie met veel bedrijfsonderdelen die allemaal eigen IT-vraagstukken hebben’, legt Van de Hoef uit. ‘De vragen en oplossingen bij Cargo zijn logischerwijs anders dan bij In flight services. Als IT’er bij KLM is deze verdeling helemaal logisch. Maar als je als IT-talent van buiten kijkt is het minder duidelijk. Als je de organisatie nog niet kent weet je ook niet bij welk onderdeel je precies wil werken. Daarom hebben we naar buiten het nieuwe sub0brand neergezet. Hierin bundelen we alle projecten en uitdagingen om deze op een aantrekkelijke en helder manier een podium te kunnen geven en zo talent aan te kunnen trekken.’
Watertanden
Verder wil KLM met de nieuwe strategie vooral de inhoudelijke uitdagingen van hun IT-teams centraal stellen. Op het contentplatform techdata.klm.com etaleert de vliegmaatschappij alle initiatieven waar IT-professionals ‘van gaan watertanden’, aldus Gouka. Een platform dat dus ondersteund wordt door een grootschalige campagne, onder de noemer: ‘UP FOR IT: Can your skills withstand a world of fiction?’
‘Een overtreffende trap, waarin bestaande KLM-initiatieven als oplossing worden neergezet voor Hollywood-waardige scenario’s’, in woorden van Van de Hoef. ‘Met sci-fi en adventure trailers brengen we de meest ondenkbare situaties in beeld waarbij je de grootsheid en uitdaging zowel ziet als voelt. Juist deze, voor arbeidsmarktcommunicatie atypische, storylines en rijke werelden zorgen ervoor dat we bij deze doelgroep gaan opvallen.’ De campagne en het platform gaan deze week live en worden via verschillende digitale kanalen naar de doelgroep toegebracht.
Credits
- Verantwoordelijke bij KLM: Klaas-Jan Gouka, Jasper Landsaat
- Strategie & Creatie: Kaliber
- Design & Motion studio: Woodwork Amsterdam
- Media: Dentsu