Hoe de KLM sleutelaars probeert te werven door hen ‘Techniek XXL’ te beloven

Techniek, maar dan in maatje XXL. Met die belofte probeert KLM het nijpende tekort aan technici te lijf te gaan. Want ‘een technische baan bij de vliegmaatschappij ligt meer binnen handbereik dan je wellicht in eerste instantie zou denken.’

Peter Boerman Op 03 juli 2024
Gem. leestijd 4 min 102x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe de KLM sleutelaars probeert te werven door hen ‘Techniek XXL’ te beloven

Als ergens de personeelstekorten een belemmering voor de groei van de luchtvaart zijn, dan zijn het niet zozeer de bagageafhandelaars of de beveiligers. Die problemen lijken voor Schiphol en de KLM inmiddels redelijk onder controle. Nee, de echte uitdaging zit zowel bij de luchtverkeersleiders van de LVNL als bij het technisch personeel. Daar zijn de problemen inmiddels ‘XXL’ te noemen. Zo trok vakbond NVLT vorig jaar nog aan de bel over het grote tekort aan vliegtuigmonteurs in Nederland. ‘Het is alle hens aan dek. Als de tekorten verder toenemen, zal de vliegproductie niet langer kunnen worden gegarandeerd.’

‘Als de tekorten verder toenemen, zal de vliegproductie niet langer kunnen worden gegarandeerd.’

Die boodschap is in elk geval doorgedrongen bij KLM Engineering & Maintenance. De onderhoudsdivisie van de vliegmaatschappij zoekt nu honderden nieuwe medewerkers om hun eigen vliegtuigen én die van 200 andere maatschappijen veilig in de lucht te houden. Het gaat niet alleen om monteurs, maar ook om zogeheten grondwerktuigkundigen die de vliegtuigen moeten aftekenen, certificeren en keuren. Daar gaat een een jarenlange opleiding aan vooraf. Zonder zulke grondwerktuigkundigen mogen de vliegtuigen niet eens de lucht in. Nu halen jaarlijks maar enkele grondwerktuigkundigen hun diploma.

‘Van hobbyist naar hoogvlieger’

Om iets aan dit schreeuwende tekort aan technisch personeel te doen, is KLM recent een campagne gestart die vooral benadrukt dat je bij dit bedrijf werkt ‘aan de grootste en mooiste techniek van Nederland. Een baan die verder gaat dan het alledaagse, waar je kunt werken aan het onderhoud van vliegtuigen, motoren en componenten’, aldus Sytse Kooistra, die als strateeg van Kaliber bij de campagne betrokken is.

‘We richten ons op iedereen die op YouTube op zoek is naar hoe je technische vraagstukken kan oplossen.’

De wervingscampagne richt zich eigenlijk op iedereen met een beetje liefde voor techniek, van hobbyisten tot professionele monteurs. Via diverse kanalen zoals radio, (D)OOH, YouTube en social media wordt de boodschap breed verspreid. Specifiek op YouTube, volgens Kooistra ‘dé plek waar DIY’ers inspiratie opdoen’, worden advertenties ingezet voor relevante tutorials om techneuten te bereiken en te enthousiasmeren. ‘Zo beperken we de campagne niet tot lineaire video’s die het verhaal vertellen, maar spreken we iedereen die op YouTube op zoek is naar hoe je technische vraagstukken kan oplossen.’

Oliefilter vervangen?

Ben je bijvoorbeeld op zoek naar hoe je een oliefilter kunt vervangen? Dan kun je op YouTube een video vinden, waarin je halverwege ineens een KLM-medewerker te zien krijgt die zich vanuit de werkplaats tot je richt. Pre-rolls, die voor relevante technische tutorials ingekocht worden, roepen daarin techneuten op om zich aan te melden voor Techniek XXL.

Met de campagne, die vanaf juni 2024 loopt, wil KLM naast meer technische medewerkers werven, ook de algehele zichtbaarheid van het bedrijf als technisch werkgever vergroten, aldus Stefanie Boers, Program Manager Sourcing Engineering & Maintenance bij KLM. ‘Met Techniek XXL bieden we als grootste technische werkgever in de regio de overtreffende trap van waar het hart van onze doelgroep sneller van gaat kloppen. Als je houdt van sleutelen aan een motor, hoe gaaf is het dan om dat bijvoorbeeld te doen aan een vliegtuigmotor met 70.000 pond stuwkracht. Dus XXL groter, maar ook XXL nauwkeuriger of XXL uitdagender.’

Hele journey volgen

Het is de derde campagne die Kaliber voor KLM ontwikkelt, na eerdere campagnes om bijvoorbeeld IT’ers en bagagemedewerkers te werven. Speciaal voor de campagne is ook een landingspagina op het recent vernieuwde careers.klm.com gemaakt, waar nu de hele candidate journey te volgen is, van interesse tot aan sollicitatie.

Techniek, maar dan in maat XXL. Met die belofte probeert KLM het nijpende tekort aan technici te lijf te gaan. Want 'een technische baan bij de vliegmaatschappij ligt meer binnen handbereik dan je wellicht in eerste instantie zou denken.'

Dat de campagne nodig is, is duidelijk. Nu is al te zien dat vliegtuigen soms langer dan gepland in onderhoud staan, doordat er niet voldoende personeel is om de benodigde werkzaamheden uit te voeren. Het probleem is ‘extra gecompliceerd doordat het opleiden van een luchtvaarttechnicus veel tijd kost’, aldus luchtvaartdeskundige Joris Melkert. Wanneer een luchtvaarttechnicus de juiste bevoegdheden heeft kan ook over de grens gewerkt worden. Maar volgens Melkert is niet elke technicus gekwalificeerd om met alle type vliegtuigen te kunnen werken. ‘Daar moet je rekening mee houden.’

‘Een technische baan bij KLM ligt meer binnen handbereik dan je wellicht in eerste instantie zelf denkt.’

Met name Boeing komt de laatste tijd veel in het nieuws met technische mankementen aan zijn vliegtuigen. En laten dat nu net vliegtuigen zijn waarvan KLM er veel in zijn vloot heeft. Met de campagne ‘Jij bent toe aan Techniek XXL’ wil het daarom vooral laten zien ‘dat een technische baan bij de vliegmaatschappij wellicht meer binnen handbereik ligt dan je in eerste instantie zelf mogelijk zou denken’, aldus Boers.

Lees ook:

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Onze partners Bekijk alle partners