Gem. leestijd 2 min  379x gelezen

Klimaatbeleid steeds belangrijker als pullfactor

Wat doe je als bedrijf voor het klimaat? Die vraag wordt voor kandidaten steeds belangrijker, blijkt uit recent onderzoek. Ruim 60% zegt al dat het klimaatbeleid van een werkgever hun keuze beïnvloedt.

Klimaatbeleid steeds belangrijker als pullfactor

Extreme hitte in India en Pakistan, de keizerspinguïn die op uitsterven staat, grote droogte in eigen land, en een Elfstedentocht die steeds verder uit zicht raakt: de gevolgen van de klimaatverandering doen zich op steeds meer terreinen gelden. En nu ook steeds meer op de arbeidsmarkt.

De gevolgen van klimaatverandering doen zich op steeds meer terreinen gelden.

Niet alleen heeft bijvoorbeeld een extreem vervuilende bedrijfstak als de luchtvaart steeds meer moeite om aan goed personeel te komen (al spelen hier natuurlijk ook de lage beloning en levensgevaarlijke arbo-omstandigheden mee). Ook andere organisaties merken dat bij kandidaten het klimaat een groeiende rol speelt.

Speelt voor 6 op de 10

Zo blijkt uit een onderzoek van het Belgische HR-bedrijf Acerta onder ruim 2.000 werkenden dat al meer dan 6 op de 10 werknemers zeggen dat het al dan niet hebben van een klimaatbeleid hun keuze voor een nieuwe werkgever beïnvloedt. Bijna 80% geeft aan dat ze het belangrijk vinden dat het bedrijf waarvoor ze werken actie onderneemt tegen klimaatverandering. En bijna 1 op de 5 zegt zelfs bereid te zijn hun werkgever te verlaten als die zich onvoldoende inspant voor het klimaat.

Niet alleen bij jongeren, ook bij veertigers en vijftigers is er veel draagvlak voor groener beleid.

‘Bedrijven zijn vaak al bezig met de basis, zoals recycling en groene mobiliteit’, zegt onderzoekster Annelies Baelus in Knack. ‘Maar ze kunnen nog een tandje bijsteken. Van de bedrijven zegt 4 op de 10 binnen 2 jaar klimaatdoelen te willen opnemen in hun HR-beleid. Maar de cijfers tonen dat een snellere actie nodig is. Zeker als ze de strijd om het beste talent in de krappe arbeidsmarkt willen winnen én die talenten willen behouden. Niet alleen bij jonge werknemers, maar ook bij veertigers en vijftigers is er groot draagvlak voor een groener bedrijfsbeleid, zo blijkt uit de cijfers.’

Inspraak nodig

Werknemers willen ook inspraak in het klimaatbeleid van hun werkgevers, aldus Baelus. Vooral de jongere generaties op de werkvloer, de 18- tot 35-jarigen, blijken dit belangrijk te vinden. ‘Alles begint bij een open, duidelijk debat over een groen HR-beleid’, zegt ze dan ook. ‘Luisteren naar wat de medewerkers nodig vinden, is daarbij van cruciaal belang, alsook het denken in mogelijkheden in plaats van beperkingen.’

‘Alles begint bij een open, duidelijk debat over een groen HR-beleid.’

Het onderzoek van Acerta sluit aan bij eerdere onderzoeken die duiden op een groeiend besef onder werkzoekenden van de enorme impact van het veranderende klimaat. Het belang van dit besef mag ook duidelijk zijn. ABN Amro bracht vorige maand bijvoorbeeld nog het nieuws dat de duurzame energietransitie in de knel dreigt te komen door personeelstekort. Van de vacatures die te maken hebben met de energietransitie zou maar liefst 36% ‘onvervulbaar’ zijn. Maar als meer kandidaten overtuigd zijn van het belang hiervan, zou dat percentage uiteindelijk mogelijk toch nog kunnen meevallen.

Lees ook

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners