Gem. leestijd 3 min  1724x gelezen

Klimaat telt voor 1 op 5 bij keuze baan in buitenland

18 Procent van de Nederlanders noemt het klimaat als belangrijke reden om een internationale carrière te ambiëren. Maar de belangrijkste en meest onderscheidende reden voor Nederlanders om in het buitenland te gaan werken is ‘om zichzelf uit te dagen’. Dit blijkt uit onderzoek voor ‘Werf& Internationaal’.

Een vijfde van de Nederlanders wil in het buitenland werken om klimaat

Begin juli verschijnt de nieuwste editie van Werf& met dit keer het thema ‘Internationale arbeidsmarktcommunicatie en recruitment’. Gezien het mooie weer van de afgelopen weken, leek het de redactie interessant om eens te laten onderzoeken welke invloed het klimaat heeft op internationale werving.

Het weer drijft mensen weg, maar kan ook juist aantrekken

Het klimaat behoort wereldwijd zeker niet tot de belangrijkste redenen om in een ander land te willen werken. Toch speelt dit onder de beroepsbevolking van bepaalde landen toch een belangrijke rol. In Ierland noemt 28% het klimaat als reden, ruim 3,5 keer vaker dan het wereldwijd gemiddelde. De Ieren worden gevolgd door UK en Zweden. Hieronder staat de wereldwijde top 10 van landen waar het klimaat een belangrijke reden is om in het buitenland te werken:

1 Ierland 28%
2 Verenigd Koninkrijk 23%
3 Zweden 22%
4 Rusland 21%
5 Canada 20%
6 België 19%
7 Nederland 18%
8 Finland 18%
9 Noorwegen 17%
10 Egypte 16%

Schaatsen en terrasjes interessante aanknopingspunten voor internationale werving

Wanneer een werkgever internationaal werft, is het belangrijk om ‘het weer’ en ‘het klimaat’ onderdeel te laten uitmaken van de informatie op de recruitmentsite. Bijvoorbeeld het benoemen van het aantal dagen met zon en de temperatuurontwikkeling. “Ondanks het feit dat het klimaat voor Nederlanders meer dan gemiddeld een reden is om Nederland te verlaten, is het Nederlandse klimaat ook een pull factor op de wereldwijde arbeidsmarkt” aldus Geert-Jan Waasdorp mede-uitgever van Werf&. “De jaargetijden, variatie in temperatuur, zonsopkomst en -ondergang en de daarbij behorende cultuur van bijvoorbeeld schaatsen of terrasbezoek biedt veel interessante aanknopingspunten voor internationale werving”.

Economische malaise echt belangrijk om te willen emigreren

Er zijn vele  redenen die belangrijker zijn om voor werk naar het buitenland te gaan, dan het klimaat. Voor Grieken is de belangrijkste reden om in het buitenland te gaan werken de economische situatie in dat land. Dit is onder Grieken met 70 procent zes keer zo belangrijk als het wereldwijde gemiddelde. Ook in Italië, Portugal, Ierland en Spanje ligt dit percentage hoog met respectievelijk 35, 48, 52 en 54 procent. Naast de Grieken zien we met name dat ook in de Oost-Europese landen de economie als belangrijkste drijfveer wordt genoemd om in het buitenland te werken. Hieronder vind je de wereldwijde top 25). Onder Nederlanders ligt dit percentage op 21%, hetzelfde niveau als Amerika. In India en China is de economie nauwelijks een reden om in het buitenland te willen werken. Slechts respectievelijk 4 en 5 procent noemt dit als reden.

Top 25 landen reden voor vertrek: ‘sleche economische situatie’

1 Griekenland 70%
2 Servië 67%
3 Bosnië 67%
4 Kroatië 66%
5 Letland 61%
6 Litouwen 58%
7 Bulgarije 58%
8 Hongarije 57%
9 Oekraïne 56%
10 Spanje 54%
11 Ierland 52%
12 El Salvador 51%
13 Roemenië 51%
14 Portugal 48%
15 Wit Rusland 47%
16 Estland 47%
17 Guatemala 40%
18 Slovenië 39%
19 Polen 37%
20 Italy 35%
21 Jordanië 35%
22 Luxemburg 34%
23 Tsjechië 31%
24 Libanon 31%
25 Kameroen 30%

Werf& Internationaal

Werf& is hét vakblad voor de arbeidsmarktprofessional en recruiter die snel bijgepraat wil worden over het vakgebied. De volgende editie verschijnt begin juli en heeft als centraal thema Internationaal werven. Neem een abonnement en ontvang het blad vier keer per jaar. Werf& staat boordevol praktische informatie waarmee je als professional meteen aan de slag kunt.

Technische verantwoording

De gegevens van het onderzoek zijn afkomstig uit de Global Talent Mobility Survey van Intelligence Group, Stepstone Nederland en The Network onder 162.495 personen uit 66 landen. Aanleiding is onduidelijkheid over waar talent op de wereld precies te vinden is en hoe werkzoekenden over de gehele wereld te bereiken en bewegen zijn. Het uiteindelijke doel van het onderzoek is om meer transparantie te geven over de werking van de internationale arbeidsmarkt, zodat werkgevers en landen in staat worden gesteld schaars talent te werven.

Meer onderzoekresultaten en whitepapers zijn te vinden op www.globaltalentbarometer.com

 

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners