Gem. leestijd 3 min  137x gelezen

‘Kleine stappen, grote dromen’: zo zoekt de kinderopvang nu nieuwe medewerkers

Als ergens de schaarste nog steeds groot is, dan is het wel in de kinderopvangsector. Een gloednieuwe campagne, gericht op nieuwe doelgroepen, moet helpen voldoende mensen te vinden. En dat met kleine stappen, en grote dromen. Hoe krijgt dat vorm?

‘Kleine stappen, grote dromen’: zo zoekt de kinderopvang nu nieuwe medewerkers

‘Kleine stappen, grote dromen’. Dat is het thema geworden van de nieuwe campagne van de kinderopvangsector, het vervolg op de eerste ‘Dankzij jou’-campagne, die de afgelopen 4 jaar heeft gelopen, met behoorlijk resultaat. De nieuwe campagne is vooral gericht op zij-instromers, herintreders, studenten met een bijbaan, mbo-2 starters en… mannen, aldus branchespecialist Veronica Jocker. ‘Met de campagne willen we de kennis over het werk in kinderopvang vergroten en een goed beeld schetsen van hoe betekenisvol het werk is.’

In de peuteropvang is het personeelstekort 38%, in de dagopvang 50% en in de buitenschoolse opvang maar liefst 75%.

Het hoofddoel is natuurlijk het aantal sollicitaties bij kinderopvangorganisaties te verhogen en geschikte enthousiaste en gemotiveerde kandidaten te laten kiezen voor een baan in de kinderopvang, zegt ze. ‘Zo maken we samen de werkdruk in de sector een stuk aangenamer.’ Die druk is namelijk groot. In de peuteropvang is het personeelstekort 38%, in de dagopvang 50% en in de buitenschoolse opvang maar liefst 75%. ‘Vervelend, want het werk in kinderopvang speelt een belangrijke rol bij de ontwikkeling van kinderen’, aldus Jocker.

De kinderopvangsector groeit en heeft meer enthousiaste medewerkers nodig. Daarom startten we op 15 februari 2024 de nieuwe wervingscampagne: ‘Kleine stappen, grote dromen’. Met de campagne benadrukken we het belang van enthousiaste en gemotiveerde professionals in kinderopvang en willen we meer professionals aantrekken. Zo maken we samen de werkdruk in kinderopvang een stuk aangenamer.

Wubbe en RAFT

De campagne is opgezet door communicatiebureau Wubbe, en wordt ook ondersteund door de recruitmentmarketeers van RAFT. Het is een initiatief van Kinderopvang Werkt!, de samenwerking van de Brancheorganisatie Kinderopvang en Branchevereniging Maatschappelijke Kinderopvang met de werknemersorganisaties FNV Zorg & Welzijn en CNV Zorg & Welzijn. De ideeën, vorm en inhoud van de campagne zijn getest met 20 kinderopvangorganisaties. Het is de bedoeling dat de campagne zo’n 2 jaar gaat lopen.

Eén van de nieuwigheden is onder meer een nieuwe test, waarmee geïnteresseerden in 1 van de 4 benoemde doelgroepen makkelijk (via 12 vragen) en snel (in 2 minuten) moeten kunnen ontdekken of werken in kinderopvang bij hen past. Zo wil de sector mogelijk nieuwe medewerkers aanspreken, ‘die we uiteraard met open armen zullen ontvangen!’, aldus Jocker.

Grote tekorten

Afgelopen maandag hadden we op deze site al een verhaal over sectoren met nog altijd grote personeelstekorten. Daartussen zou de kinderopvang ook niet misstaan hebben. Te weinig aanbod van geschikte kandidaten, een te hoog verzuim en een flinke uitstroom spelen de sector al langer parten, met onder meer flinke wachtlijsten als gevolg. Zo heeft in de dagopvang en bso 86% van de organisaties een wachtlijst, en steeg het aandeel peuteropvangorganisaties met een wachtlijst vorig jaar van 53 naar 61%. Voor dinsdag en donderdag hebben de meeste organisaties wachtlijsten, met respectievelijk 99% en 95%.

Voor dinsdag en donderdag hebben respectievelijk 99% en 95% van de kinderopvangorganisaties een wachtlijst.

De campagneresultaten in 2023

In 2015 werkten er 82.000 medewerkers in kinderopvang, inmiddels zijn dat er bijna 122.000. De vorige campagne, ‘Kinderopvang dankzij jou’, die liep van januari 2020 tot en met december 2023, leverde beelden en verhalen op die in totaal meer dan 67 miljoen keer zijn bekeken. De bijbehorende website werd 888.471 keer bezocht. ‘Cijfers waar we trots op mogen zijn’, aldus Jocker.

Een belangrijk onderdeel van het succes was het met regelmaat inspeelden op de actualiteit, vult ze aan. ‘Zo haakten we aan op het stopzetten van de studiefinanciering door studenten en scholieren op de hoogte te brengen van een baan in kinderopvang. Lichtten we vlak voor de zomerperiode verhalen gericht op vakantiebanen uit. En deelden we in december onze inmiddels klassieke kerstboodschap om de medewerkers te bedanken.’ Dat zal dit jaar ongetwijfeld wéér gebeuren. Nu al benieuwd hoe de kleine stappen en grote dromen van de nieuwe campagne daarin zullen terugkomen…

Lees ook:

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners