Niet méér, maar misschien wel mínder focus op technologie is hard nodig in recruitment, stelt Kevin Wheeler. Volgens hem is nu immers juist gebrek aan overtuigingskracht, kennis van de business en empathie. En vooral ook: aan goede processen.
In de recruitmentwereld gaat het heel hard met technologische verandering. Het is veel makkelijker dan een aantal jaar geleden om kandidaten te zoeken, te bereiken en te testen, om maar een paar voorbeelden te noemen. Maar volgens Kevin Wheeler zouden we ons als recruiters best iets minder mogen focussen op die technologische wedstrijd, en ons wat meer op het menselijke aspect mogen storten.
Juist te veel bezig met technologie, te weinig met mensen
Hij haalt daarbij Johnny Campbell aan, die recent opmerkte: ‘Je kunt iemand die rijles geeft in een Formule-1-wagen zetten, maar een Formule-1-race zal hij of zij nooit winnen’. In recruitment is het eigenlijk net zo, aldus Wheeler, die stelt dat de meeste recruiters helemaal niet zo goed zijn in het via social media of andere online communicatietools serieuze connecties maken met een kandidaat. Net zo min kunnen ze hiring managers ervan overtuigen om echt samen op te trekken. Recruiters zijn te veel bezig met technologie, te weinig met het menselijke aspect, concludeert Wheeler dan ook.
‘Je kunt een rij-instructeur in een Formule-1-wagen zetten, maar een Formule-1-race zal hij nooit winnen’
Kevin Wheeler is waarschijnlijk de bekendste futurist in de wereld op het gebied van recruitment en HR. Wonend aan de rand van Silicon Valley beschikt hij over een enorme kennis van alle nieuw ontwikkelde technologie. Op Werf& Live op 16 mei deelt hij graag zijn visie op de toekomst van recruitment met het Nederlandse publiek. Hoe gaat het vak veranderen? Welke technologieën gaan een grote impact hebben? En hoe moeten recruiters daarmee omgaan?
Zo snel verandert het allemaal niet
Om vooruit te kijken is het vaak ook goed om af en toe terug te kijken, zegt Wheeler. En dan valt hem op dat recruitment niet zo snel verandert als we soms denken. ‘Een recruiter die in 1990 met pensioen ging kan zich de huidige recruitmentfunctie heel snel eigen maken’, stelt hij. Natuurlijk, er zijn grote technologische veranderingen geweest. Een ATS bestond 30 jaar geleden bijvoorbeeld nauwelijks. Het hele internet trouwens ook nog niet. Het was in die tijd bijna onmogelijk om een kandidaat te volgen of vinden. Het is sindsdien makkelijker geworden om kandidaten te identificeren en contact met ze te leggen. Maar het is nog steeds net zo moeilijk om ze écht te bereiken en over te halen voor een baan te kiezen, stelt Wheeler.
‘Een recruiter die in 1990 met pensioen ging, kan zich het huidige recruitment snel eigen maken’
De belangrijkste vaardigheden van een recruiter waren, zijn en blijven de soft skills, benadrukt hij. Dan gaat het om: overtuigingskracht, kennis van de business en empathie. Maar ook om: verbetering van de processen, iets waar recruiters volgens Wheeler momenteel notoir slecht in zijn. Zowel in de efficiency als in het centraal stellen van de kandidaat ziet hij veel verbetering mogelijk. ‘We maken niet alleen het solliciteren vaak onnodig moeilijk met onze lange formulieren en vele eisen, maar we hebben het kandidaten ook nog eens bijna onmogelijk gemaakt zich te onderscheiden’, stelt hij.
Chatbots, AI en CRM-tools in opkomst
Toch is technologie ook weer niet onbelangrijk, vervolgt hij. Chatbots, AI en ook goede CRM-tools zullen de komende jaren volgens hem een groeiende rol spelen; tools die ons gaan helpen data te analyseren, betere kandidaten gaan aanbevelen en zorgen dat de kandidaten met wie we contact leggen ook oprecht geïnteresseerd zijn. Deze tools geven ons de mogelijkheid om dat te doen waar we als recruiters goed in zouden moeten zijn, zegt Wheeler: contact leggen van mens tot mens.
‘dankzij tools kunnen recruiters dat doen waar zij goed in moeten zijn: contact van mens tot mens’
Ook geven deze tools volgens hem recruiters steeds meer de mogelijkheid om te kijken naar talenten in plaats van cv’s. Wheeler geeft aan dat organisaties tegenwoordig vacatures veel te gedetailleerd hebben gemaakt, met veel te veel eisen en verwachtingen. En daar zijn ook recruiters debet aan, zegt hij. In zijn optiek hebben recruiters namelijk gefaald om managers het inzicht te geven dat resultaten uit het verleden geen garantie bieden voor de toekomst. Terwijl de bereidheid en mogelijkheden van een kandidaat om te leren en zich aan te passen zo’n garantie veel eerder kan geven.
Wat moet je doen om toekomstproof te zijn?
Op de vraag wat een recruiter nu moet doen om ‘toekomstproof’ te zijn is Wheeler uitgesproken: ‘De volledige geautomatiseerde recruitmentfunctie komt er aan. Van alles dat recruiters nu doen, kunnen algoritmes 80% op zeer korte termijn beter, sneller en goedkoper. Er is echter één ding wat technologie niet kan: oprechte gesprekken aangaan, invloed uitoefenen op kandidaten, ze overtuigen een baan te nemen en de volledige context begrijpen van het leven van de kandidaat, om een zo op maat gesneden mogelijk aanbod te doen.’
‘de recruiter van de toekomst gebruikt de technologie om zoveel mogelijk mens te zijn’
Met andere woorden: de recruiter van de toekomst gebruikt de technologie om zoveel mogelijk mens te zijn. Ben jij er al klaar voor?
Meer weten? Kom naar Werf& Live!
Wil je meer weten van de visie van Kevin Wheeler? Op Werf& Live is hij een van de hoofdsprekers en vertelt hij er nog veel meer over.