Het succes van elke organisatie hangt sterk af van het talent van haar werknemers. Maar hoe trek je nou het juiste talent aan? Niet gek dus dat employer branding hoog op de prioriteitenlijst staat van veel HR-managers, ook in deze tijd. In een nieuwe whitepaper zet Brockmeyer uiteen waarom employer branding zo belangrijk is, hoe je ermee aan de slag kunt binnen jouw organisatie, wat het je oplevert en een aantal min of meer recente voorbeelden ter inspiratie. Hier alvast een greep uit die voorbeelden:
#1. IKEA: vlogs van medewerkers
Iedereen heeft zo zijn of haar eigen motivatie om bij een bepaald bedrijf te gaan werken. Zo’n persoonlijke missie noemen ze in Zweden een: ‘Uppdrag’. Dat is ook het thema geworden van de employer branding-campagne van IKEA. De campagne bestaat uit verschillende uitingen, waaronder vlogs van IKEA-medewerkers en posters die medewerkers delen via LinkedIn. De verhalen moeten talenten (over de hele wereld) meer beeld geven hoe het is om bij het Zweedse woonwarenhuis te werken.
- Lees er hier meer over
#2. Google: mooi inkijkje
Ruim 11 miljoen mensen keken al naar deze video waarin stagiairs de hoofdrol spelen, maar die voor elke potentiële werknemer een mooi inkijkje geeft in de manier waarop bij Google gewerkt wordt (en werd). Jezelf als bedrijf onderscheiden, dat is waar het bij employer branding vooral om gaat. Werken voor Google is leuk, uitdagend en inspirerend, dat is de gedachte die na de video blijft hangen. Het is niet voor niets dat mensen in de rij staan om bij dit bedrijf te mogen werken.
#3. Shopify: strak en overzichtelijk
E-commercebedrijf Shopify laat zien hoe je op een eenvoudige, maar krachtige manier jezelf als werkgever kunt presenteren. De werkenbij-pagina van het bedrijf is strak en overzichtelijk en bevat informatie over de missie, de werknemers, het werk bij het bedrijf en de verschillende kantoren.
#4. Heineken: cultuur in interactieve video
Met Heineken Go Places liet Heineken een paar jaar geleden de bedrijfscultuur zien via een innovatieve recruitmentcampagne. Via een interactieve video konden sollicitanten erachter komen wat ze nodig hebben om succesvol te worden bij het bedrijf. Hierdoor laat Heineken sollicitanten ervaren wat het betekent om te werken voor het merk, om vervolgens het juiste talent binnen te kunnen halen (waarvan het nu overigens weer een deel moet laten afvloeien…).
- Lees er hier meer over
#5. Dropbox: humoristisch als preselectie
Cloudbedrijf Dropbox kiest voor een humoristische invalshoek. Spreekt zo’n video je niet aan? Dan is de kans groot dat je niet bij het bedrijf past, en dus is zo’n aanpak erg effectief. Ondanks de humoristische uitvoering worden de oprechte ervaringen van werknemers wél gedeeld. Dit maakt de video uitstekend promotiemateriaal om mensen te recruiten voor Dropbox.
#6. KPMG: het zit hem in de mix
De Nederlandse afdeling van consultancy-gigant KPMG kiest in zijn video ook voor een combinatie van humor en eerlijke testimonials van werknemers. Beide zouden afzonderlijk van elkaar waarschijnlijk ook prima functioneren als employer branding-video. Samengevoegd werken ze als ijzersterke promotie voor de bedrijfscultuur en het werken bij KPMG.
#7. Sodastream: opvallen moet
Het bewijs dat employer branding niet altijd serieus van toon hoeft te zijn, is ook te vinden in de zeer succesvolle recruitmentvideo van Sodastream. Met een bekende Game of Thrones-acteur en verder alleen maar eigen medewerkers. De hoofdboodschap: ‘SodaStream draait om mensen. En om opvallend talent aan te trekken, moet je zelf ook opvallen.’ Het bedrijf stond er in één keer volledig mee op de kaart.
- Lees hier meer over deze campagne
#8. Apple: perfectionisme voorop
Apple gebruikt een andere insteek voor hun employer branding: in een (al wat oudere) video willen ze duidelijk laten zien dat alleen de allerbesten bij hen aan de slag kunnen. De video toont een bedrijfscultuur waarin toewijding en perfectionisme centraal staan. Daarbij laten ze zien wat ze te bieden hebben op zowel persoonlijk als maatschappelijk vlak. De hoofdboodschap: jezelf ontwikkelen en ondertussen producten van topkwaliteit maken.
#9. General Electric: werknemers als ambassadeur
Om nieuwe talenten aan te trekken, moet je goed te vinden zijn via up-to-date mediakanalen. Een goede recruitmentsite alleen is niet voldoende. Goed voorbeeld van een bedrijf dat hier slim mee omgaat, is General Electric. Om de employer branding kracht bij te zetten, heeft het bedrijf op YouTube een speciaal GE Careers-kanaal waar werknemers hun baan in de spotlights zetten. Ook werkt het bedrijf intensief met werknemers als ambassadeur. Zij delen hun ervaringen via social media en via een speciaal story-platform.
- Lees hier meer over hoe General Electric zijn employer brand opbouwde
#10. VMware: aantrekkelijk jasje
Dat het niet altijd met humor hoeft, of met een bijzonder onderscheidende propositie, bewijst virtualisatiegigant VMware. Hun werkenbij-pagina’s zijn een mooi vormgegeven omgeving, waarin de bedrijfscultuur duidelijk gepresenteerd wordt. Het bedrijf laat weten waar het voor staat, welke rol het speelt op maatschappelijk vlak en welke voordelen je als werknemer kunt verwachten. Alle informatie is aanwezig en in een buitengewoon aantrekkelijk jasje gestoken.
Zelf aan de slag met employer branding?
Dit artikel is geschreven door de recruitmentmarketing-experts van Brockmeyer. Geïnspireerd geraakt? Zij adviseren je graag vrijblijvend over de mogelijkheden om aan de slag te gaan met employer branding binnen jouw organisatie. Vul het contactformulier in en dan nemen ze snel contact met je op. Liever eerst meer informatie van employer branding? Download dan hier het gratis e-book.