Vacaturesites zijn de meest gebruikte oriëntatiebron voor personen die een baan of werkgever zoeken. Uit onderzoek vanIntelligence Group blijkt dat 50-plussers nog steeds te veel vertrouwen op traditionele oriëntatiekanalen en minder op moderne kanalen. Hierdoor missen zij kansen op de arbeidsmarkt.
Social media bezig aan sterke opmars op de arbeidsmarkt
Vacaturesites zijn de meest gebruikte oriëntatiebron voor personen die een baan of werkgever zoeken, gevolgd door ‘open sollicitaties’ en ‘bekenden/netwerk’. Dit blijkt uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van Intelligence Group uit een analyse van 23.599 personen uit de Nederlandse beroepsbevolking. Onder jongeren jonger dan 20 jaar staan social media al op een derde plaats in het oriëntatiegedrag. Voor twintigers is dat een zevende plek met 26 procent. Daarmee zorgen social media voor verandering in het verder overwegend gelijk blijvende oriëntatiegedrag van de Nederlandse beroepsbevolking. Dit is niet alleen bij hoger opgeleiden het geval, maar ook steeds vaker bij MBO’ers. 22 procent van de MBO’ers oriënteert zich via social media. Bij de VMBO’ers blijft het inzetten van social media nog achter bij het zoeken van een nieuwe baan. Van de social media is vooral LinkedIn belangrijk. Voor specifieke doelgroepen ook Facebook (bijvoorbeeld jongeren) en Twitter (bijvoorbeeld marketeers en recruiters).
Voor 50-plussers speelt de krant een belangrijke rol
Net als in 2011 zijn vacaturesites voor 55% van de Nederlandse beroepsbevolking het belangrijkste kanaal bij het zoeken naar een nieuwe baan. Op een tweede plek staan open sollicitaties (38%) gevolgd door bekenden/netwerk (34%). De krant staat op de vierde plaats staat met 30%. Opvallend is dat met name onder veertigers en 50-plussers de krant nog een prominente plek heeft in het zoeken van een baan. 40 Procent van de 50-plussers gebruikt een krant om een baan te zoeken en daarmee staat dit kanaal op een derde plaats voor deze doelgroep.
Verkeerd zoeken leidt tot mismatch op de arbeidsmarkt
Steeds meer werkgevers kiezen voor moderne manieren van werving bij het verspreiden van vacatures en het zoeken van nieuwe werknemers, zoals social media, sourcing en het gebruik van zoekmachines. Belangrijk voor werkzoekenden is het gebruik van deze nieuwe kanalen bij het zoeken naar een baan. De doelgroep 50-plussers heeft deze kanalen nog niet grootschalig gevonden. Ouderen kiezen nog steeds vaker voor oriëntatiekanalen met minder vacatures en een lagere effectiviteit, zoals de krant en UWV Werkbedrijf. Juist voor deze groep is het dan ook belangrijk om het zoekgedrag aan te passen en beter in te richten op het huidige zoekgedrag van werkgevers en recruiters. Hierdoor kunnen zij hun succes op de arbeidsmarkt aanzienlijk vergroten.
Vergroot je kans door het inzetten van de juiste kanalen
Naast leeftijdsdiscriminatie speelt bij 50-plussers dat zij minder goed in staat zijn om de beschikbare vacatures te vinden. Bij sollicitatietrainingen is er veel aandacht voor het CV, de kleding, netwerken en etiquette. Aandacht voor het daadwerkelijk zoeken naar een baan is er nauwelijks. Dit is opvallend, omdat hier wel de basis ligt van het vinden van werk. Door werkzoekenden te wijzen op de juiste bronnen met vacatures kan een substantieel deel van de openstaande vacatures worden ingevuld en werkzoekenden aan een baan worden geholpen.
Bron: Intelligence Group