Bijna 40 procent van de beroepsbevolking met smartphone en/of tablet oriënteert zich inmiddels ‘mobile’ op een baan. Onder actieve baanzoekers is dit al 95% blijkt uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) uit het derde kwartaal 2012 in opdracht van het event 123mobile.nl dat 12 december plaatsvindt.
Oriëntatie via mobiel apparaat neemt toe
Mobile op zoek gaan naar een nieuwe baan gebeurt steeds vaker. Van de Nederlandse beroepsbevolking met een tablet en/of smartphone geeft 11% van de actieve baanzoekers aan al vaker ‘mobile’ naar vacatures te kijken dan met de desktop. Van de latente baanzoekers is dit bijna 1 op de 4, waarmee mobile een interessant instrument is om deze lastige doelgroep te bereiken. Van de actieve baanzoekers gebruikt 58% zijn tablet in zijn zoektocht en 74% zijn smartphone. Deze resultaten liggen in lijn met de waarnemingen die Google maakte op het Mobile Recruitment Conference op 23 oktober 2012 in Londen, waarbij Google aangaf dat inmiddels 1 op de 5 zoekopdrachten naar vacatures mobile is. Wetende dat steeds meer mensen ‘mobile’ worden en werkgevers steeds vaker hun vacatures op deze manier gaan aanbieden, maakt dat we aan het begin staan van deze nieuwe manier van oriënteren en werven.
Verwachte veranderingen in oriëntatie en werving
Doordat mobile zo sterk in opmars is, zullen waarschijnlijk een aantal vanzelfsprekendheden en spelregels in de werving van nieuwe werknemers veranderen. Zo zullen werkgevers hun vacatures passend moeten maken voor mobile. Nu heeft slechts 3% van de werkgevers een ‘mobile vriendelijke’ werkenbij-website. Een interessante shift ligt bijvoorbeeld op het moment dat naar vacatures wordt gekeken. Oriënteren op een nieuwe baan vindt nu vooral plaats onder werktijd terwijl mobile gebruik veel meer in de avonduren plaatsvindt. Daarmee zien we dat het oriëntatiemoment mogelijk meer naar de avonduren verschuift en TV als ondersteunend kanaal interessanter wordt. Ook leent mobile zich beter voor guerrilla-achtige werving en meer voor de werving van latente baanzoekers.
123 Mobile
Op 12 december a.s. vindt Nederlands eerste Mobile Recruitment event, 123Mobile plaats bij USG Capacity in Almere. Het event brengt diverse topsprekers uit binnen- en buitenland bij elkaar die recruiters meenemen in de laatste trends op het gebied van mobile. Het event wordt geopend door Chuck Martin, auteur van de Third Screen, en afgesloten door Chris Hoyt, recruiter bij PepsiCo en wellicht beter bekend als de RecruiterGuy. Meer informatie op www.123mobile.nl.
Technische Verantwoording
Het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) is een continu onderzoek dat sinds 2003 per kwartaal wordt afgenomen door Intelligence Group. Bovengenoemde cijfers zijn afkomstig uit het Arbeidsmarkt Gedragsonderzoek van het derde kwartaal 2012, waarin 2503 personen zijn ondervraagd. Voor dit onderzoek zijn er in totaal zijn er 333 actieve baanzoekers en 1.181 latente baanzoekers geanalyseerd.