Gem. leestijd 4 min  237x gelezen

Jumbo lanceert campagne die draait om skills die bijbaners er kunnen opdoen

Nu eens niet het salaris, of de gezelligheid van vakkenvullers onder elkaar. In de nieuwe Jumbo-campagne draait het juist om de skills die je er als bijbaner kunt opdoen voor de rest van je leven. Hoe kwam het zover?

Jumbo lanceert campagne die draait om skills die bijbaners er kunnen opdoen

Jarenlang scoorde Jumbo met verwennerij voor eindexamenkandidaten, en filmpjes rondom hippe YouTube-influencers, hetgeen hun onder meer (twee) Werf& Awards en een vaste positie als een van de meest favoriete werkgevers voor bijbaners opleverde. Maar in de nieuwe campagne scoort de ‘7 zekerheden’-supermarkt het over een andere boeg, helemaal aansluitend bij de tijd van nu, en staan de skills die een bijbaner er voor de rest van zijn of haar leven kan opdoen centraal. Aan de hand van een video van een ‘eeuwige twijfelaar’ die bij Jumbo leerde om zelf beslissingen te nemen – en nu zelfs een parachutesprong aandurft.

‘We zijn superbenieuwd hoe dit het gaat doen’, vertelde Manager Recruitment & Employer branding Kirsten Smits-van Heugten gisteren over de nieuwe campagne op het Digitaal-Werven-event, waar ze als spreker was uitgenodigd na vorig jaar op hetzelfde event de award voor beste recruitmentsite te hebben gewonnen. ‘Jongens en meisjes gaan in hun tijdlijn voorbij zien komen wat het eerste bijbaantje hun gaat brengen, de skills die ze hun hele leven gaan meenemen.’ Ze noemt de campagne ‘nieuw en anders, maar nog steeds met hetzelfde doel: meer vertellen over het werken bij Jumbo Supermarkten en waarom dat zo tof is.’


25.000 nieuwe collega’s per jaar

Jumbo heeft op een totaal werknemersbestand van zo’n 100.000 mensen jaarlijks zo’n 25.000 nieuwe collega’s nodig, met name bijbaners, vertelde Smits op het Amersfoortse Flint-podium. Daarvoor werft het jaarlijks 200.000 sollicitanten, waarvoor het onder meer 2,5 miljoen bezoekers op zijn (prijswinnende) werkenbij-site weet te trekken. Veruit het grootste deel van de werving is bedoeld voor in de winkels (89%). Nog eens 3% is voor bezorgers, 7% voor de magazijnen, en de resterende 1% voor ondersteunende rollen.

De werving vindt plaats op allerlei manieren, waarbij vooral TikTok tegenwoordig ook een belangrijke plaats inneemt, juist omdat de doelgroep daar zeer actief is. Bijzonder, zo leerden we tijdens de presentatie van Smits en haar collega Julietta van Vugt, is dat Jumbo ook speciale ‘cultuurinterviewers’ in dienst heeft, die eigenlijk alleen maar bij sollicitanten – ook voor bijbaners – doorvragen of ze ook bij de cultuur van de supermarktketen passen. En dat ze bij Jumbo de tevredenheid van alle sollicitanten doormeten met zelf ontwikkelde tooling. ‘Daar besteden we veel aandacht aan.’

Jumbo heeft speciale cultuurinterviewers in dienst, die checken of sollicitanten voldoende bij de cultuur passen.

Smits en Van Vugt vertelden eerlijk dat de dagen van de tot in de hemel reikende budgetten ook voor de employer branders van Jumbo wel voorbij zijn. ‘Dat is de realiteit waarover we het hebben. Maar we willen met een flink kleiner budget wel dezelfde resultaten halen.’ Dat doen ze bijvoorbeeld met een content creator-programma, voor medewerkers die het leuk vinden de werving te ondersteunen met eigen content. ‘Dat is echt een succes’, aldus Smits. Ook werven ze nu zowel specialisten én bijbaners vanuit één platform, wel beide met een andere flow op de site.

Buiten de gebaande paden

En de derde manier waarop ze met minder budget toch resultaat hopen te halen: ‘Durf buiten de gebaande paden te gaan.’ Vorig jaar konden we daar al getuige van zijn in de vorm van een campagne die zich nu eens niet richtte op de allerjongste jeugd, maar juist op 45+’ers. En nu ligt dus de nieuwe skills-campagne ‘in het schap’, zoals Smits het mooi uitdrukte. ‘Voor veel van deze collega’s gaat het om hun allereerste baantje. Een mooi haakje naar de campagne was hun wens om dingen te leren. En je kunt zo veel leren in je bijbaan hier. Denk aan: initiatief nemen, verantwoordelijkheid nemen, met klanten werken, problemen oplossen.’

‘Je kunt zo veel leren in je bijbaan hier: initiatief nemen, verantwoordelijkheid nemen, met klanten werken, problemen oplossen.’

In de campagne, gemaakt samen met Kaliber Interactive, wil Jumbo ‘laten zien dat de skills die je leert in (juist) je eerste of een van je eerste (bij)banen superwaardevol zijn’, aldus Smits. ‘Daarom delen we vergezichten die de aandacht trekken en ook echt wel opvallen. Situaties waarin de skills die je leert in je bijbaan bij Jumbo ervoor zorgen dat je nu dingen doet of kunt die je eerder niet deed. Dit vullen we aan met de warme, tastbare verhalen van onze collega’s op de vloer, die vol trots en enthousiasme vertellen over de skills die ze bij Jumbo leren en geleerd hebben.’

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners