Vrijwel nergens zijn de personeelstekorten zo groot als in het basisonderwijs. Maar waar blijven de werkgevers die proberen op te vallen en zich van hun creatiefste kant laten zien?
Met een flink tekort aan juffen en meesters voor de klas zou je verwachten dat basisscholen en onderwijsorganisaties hun beste beentje voor zetten om personeel aan te trekken. Maar niets is minder waar. Goed doordachte wervingscampagnes? Aantrekkelijke websites? Prikkelende vacatureteksten? Ze zijn in de branche bijna net zo schaars als de leraren voor wie ze gemaakt zijn.
Een kwart minder pabo-diploma’s
Natuurlijk: wat er niet is, kun je ook niet krijgen. In 2016 behaalden 3.800 studenten hun pabo-diploma, terwijl dit aantal in 2012 nog op 5.000 lag. De consequenties daarvan zijn direct merkbaar op de arbeidsmarkt. Met name in de Randstad eist het lerarentekort al zijn tol. Daar moet je niet vreemd opkijken als er pabostudenten zonder diploma voor de klas staan, ouders rekenles moeten geven of lessen zelfs uitvallen als meester of juf geveld is door de griep.
Grote groei in de vraag
In het eerste kwartaal van 2016 stelde het basisonderwijs 233 vacatures open voor leerkrachten. Een jaar later waren dat er in dezelfde periode maar liefst 654, bijna drie keer zoveel. En voor het tweede kwartaal zijn de cijfers helemaal overtuigend. De vraag groeit dus (sterk), terwijl de doelgroep krimpt. Het is dan ook de hoogste tijd om de arbeidsmarkt anders te benaderen.
Daarom, vlak voor de Internationale Dag van de Leraar, 3 praktische tips die je direct kunt toepassen:
Tip 1. Weet wat je doelgroep wilt
Weet je wat juffen en meesters aantrekt in hun vak? En wat hen juist ervan afkeert? Ken de push- en pullfactoren van je doelgroep, en je hebt meteen een flinke voorsprong op je concurrenten. En daarbij gaat het om meer dan salaris. Vergoeden jullie opleidingen? Is parttime werken mogelijk? Hoe is de werksfeer? Denk ook aan praktische zaken zoals de bereikbaarheid van je school met het ov. Lang niet iedere pabo-afgestudeerde heeft immers een rijbewijs. Benoem deze ogenschijnlijk simpele zaken en je zult zien dat dit meer resultaat oplevert.
Tip 2. Wees zichtbaar voor iedereen
Je wilt toch gevonden worden? Zorg dan dat je zichtbaar én vindbaar bent! Prop vacatures dus nóóit in een pdf-bestand. Die kunnen Google en Indeed immers niet lezen. Besteed aandacht aan hóe je als werkgever gevonden wilt worden, via welke kanalen dat moet gebeuren en wat jouw organisatie uniek maakt. En probeer met slimme seo-zoekwoorden de concurrentie ver achter je te laten.
‘Vraag niet om een diploma, maar bijvoorbeeld om rapportcijfers’
Tip 3. Doe eens creatief!
Opvallen is belangrijk als je eruit wilt springen. Dus noem een sollicitatiegesprek bijvoorbeeld ‘een uitgebreid 10-minutengesprek’, en vraag niet om een diploma, maar om rapportcijfers. Dit zijn slechts enkele voorbeelden van hoe het óók kan, waardoor je de doelgroep met een glimlach over de streep kunt trekken. Oftewel: toon lef. Alleen zo blijf je op het netvlies van de sollicitant staan.
Sollicitanten zijn net kinderen
Dus: neem deze tips mee in je strategie en haal dat (school)bord voor je kop weg. Sollicitanten zijn misschien wel te vergelijken met ongehoorzame kinderen, die recruiters soms tot waanzin drijven. Het is de hoogste tijd dat jij de orde in deze ‘klas’ herstelt en de regie weer in eigen handen neemt.
Dit blog is geschreven door Henk van der Draai, copywriter bij Voor-Tekst