Waarom kinderen de hoofdrol spelen in de campagne van bouwbedrijf J.P. van Eesteren

Als bouwer van de Kuip, de Euromast, de Markthal en Naturalis kan bouwbedrijf J.P. van Eesteren heel wat historie laten zien. Toch kiest het in zijn wervingscampagne juist voor de toekomst, via de verbeeldingskracht van kinderen. Hoe kwam het zover?

Peter Boerman Op 04 september 2024
Gem. leestijd 3 min 362x gelezen
Deel dit artikel:
Waarom kinderen de hoofdrol spelen in de campagne van bouwbedrijf J.P. van Eesteren

Als ontwikkelende bouwer heeft het ruim 90 jaar oude J.P. van Eesteren heel wat iconische bouwwerken op zijn palmares staan. De Kuip en de Euromast dateren alweer van lang geleden, maar recent zijn daar bijvoorbeeld de Markthal Rotterdam, Naturalis, woontoren Haut in Amsterdam (het hoogste hybride houten woongebouw van Europa) of het Weeshuis Gouda bijgekomen. En daar kunnen er nog meer bij. Reden waarom het bouwbedrijf voor zijn arbeidsmarktcampagne niet teruggrijpt op het rijke verleden, maar juist vooruit wil kijken, en kinderen en hun dromen de hoofdrol laat spelen.

De campagne ‘Maak je dromen waar. Bouw mee met JP‘ is in principe al ruim een jaar oud. Recent zijn er echter weer een aantal nieuwe tot de verbeelding sprekende uitingen aan toegevoegd, die vooral mensen moeten aanspreken die al van jongs af aan op een of andere manier aan het bouwen zijn: of het nou een zandkasteel of boomhut is. Vandaar ook de nieuwe toevoeging van de pay-off: ‘Als het er altijd al in zat’.

‘Groot als het moet, compact als het kan’

Het in 1932 in Rotterdam opgerichte bouwbedrijf telt tegenwoordig zo’n 380 collega’s (onder wie 120 timmerlieden), verdeeld over drie vestigingen: Gouda, Houten en Amsterdam. Het bedrijf is 1 van de ondernemingen van TBI, een groep van ongeveer 20 techniek-, bouw- en infrabedrijven die alle 20 zelfstandig en onder hun eigen naam opereren, maar ook waar mogelijk en nodig samen optrekken. ‘We zijn groot als het moet, en compact als het kan. De lijnen zijn kort’, aldus communicatiemanager Mascha Muehlhaus, die ook bij de totstandkoming van de campagne betrokken was.

De campagne zet volgens haar ‘de spotlight op karaktereigenschappen die bij J.P. van Eesteren goed van pas komen. Of het nu gaat om moed, verbeeldingskracht of doorzettingsvermogen.’ Ze zegt er de mensen mee te willen aanspreken ‘van wie de meester of juf al als kind zei: daar zou hij/zij iets mee moeten gaan doen! We zijn hard op zoek naar de bouwgekken, de echte JP’ers in de dop, vakidioten die in de wieg zijn gelegd voor het werken in de bouw.’ Ook als je niet direct je eigen droomvacature tussen de actuele vacatures op de site ziet staan, nodigen ze je bij het bouwbedrijf overigens graag uit voor een kennismakingsgesprek.

Met A.I. gemaakt

De ‘gemene deler’ die de campagne wil aanspreken is volgens Muehlhaus ‘de gedeelde liefde voor dingen maken, creëren, bouwen.’ De campagne is ontwikkeld door bureau Clubgeist, online mediabureau is Brandmannen. ‘Bijzonder is verder dat deze nieuwe campagnebeelden speciaal voor ons zijn ontwikkeld met behulp van een A.I.-artist. We wilden de beelden een sfeer meegeven van de familiefoto’s die je vroeger ophaalde bij de drogist. ‘Gewone’ foto’s uit het familiealbum, maar wel met een overdrijving erin, om het bijzondere, ambitieuze karakter van de kinderen weer te geven en te laten zien dat zij als het ware ‘geboren bouwers’ zijn.’

‘We wilden de beelden een sfeer meegeven van de familiefoto’s die je vroeger ophaalde bij de drogist.’

De komende maanden vindt vooral de awareness-fase plaats, aldus Muehlhaus. Dat betekent: online advertenties op social media als Facebook, Instagram en LinkedIn en daarnaast op DPG Media en Google Search. Vorig jaar zijn bovendien een aantal videotestimonials gemaakt, die krijgen dit najaar ook aanvulling met een tweetal nieuwe varianten. ‘Deze zetten we eind van het jaar in voor de volgende fase, de tell-fase.’ En zo bouwt J.P. van Eesteren dus vrolijk door aan deze bijzondere campagne.

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Onze partners Bekijk alle partners