Gem. leestijd 4 min  995x gelezen

Joyce Cornelissen: ‘Nu belangrijker dan ooit om je cultuur te behouden, zelfs te versterken’

Meer mensen dan ooit werken thuis. Maar betekent dit ook dat de bedrijfscultuur minder belangrijk wordt? Integendeel, zegt Joyce Cornelissen (Phenom People). ‘We moeten het immers samen doen, toch?’

Joyce Cornelissen: ‘Nu belangrijker dan ooit om je cultuur te behouden, zelfs te versterken’

Hoe heeft de coronacrisis het vinden en behouden van talent veranderd? Wat is de toekomst van recruitment, nu het thuiswerken een blijvertje lijkt te worden? En wat betekent dat voor de ervaring van kandidaten en werknemers? Op 10 juni, vanaf 10.00 vertelt Joyce Cornelissen, People Manager bij Phenom Europe, in drie kwartier hoe HR een belangrijk verschil kan maken om de thuiswerkrevolutie door te zetten en te behouden, en wat de gevolgen daarvan zijn voor de werving van talent. Hier alvast een voorproefje.

> Wat is voor jou de hoofdboodschap van je webinar?

‘Dat werken op afstand de realiteit van nu is. Dit geeft je de kans om je HR-organisatie te veranderen en te vernieuwen. Ik wil bespreken hoe moderne technologie je kant helpen om flexibel te zijn en je cultuur te behouden.’

> Als iedereen thuiswerkt, hoe belangrijk is cultuur dan nog?

‘Een sterke en vooral positieve bedrijfscultuur blijft ontzettend belangrijk. Onze cultuur binnen Phenom wordt bijvoorbeeld samengevat in twee woorden: Not Normal. Toen iedereen vanuit huis ging werken, keken we hoe we dit konden vasthouden. Hieruit ontstond een nieuw idee genaamd Phenom Phriday, een wekelijks thema waarbij werknemers werd gevraagd om leuke foto’s in te sturen via Slack, onze interne communicatietool. Zo wordt de culturele connectie in stand gehouden en wordt iedereen eraan herinnerd waarom ze bij Phenom zijn komen werken.

Door juist nu te focussen op de cultural fit, merk je dat mensen meer betrokken blijven.

Het is volgens mij juist nu belangrijker dan ooit om je cultuur te behouden al dan niet zelfs te versterken. Het is immers zo sterk gelinkt aan de missie en visie van een bedrijf. Door te focussen op de cultural fit in deze virtuele manier van werken, merk je ook dat mensen elkaar meer opzoeken en betrokken blijven. We moeten het immers samen doen, toch?’

> Wat is volgens jullie de volgende fase, ná het videosolliciteren?

‘We zien zeker dat video voor sollicitatiegesprekken steeds normaler wordt. Deze shift komt naar mijn idee ook door de goede kwaliteit van beeld en geluid die veel videotools kunnen bieden, naast de algemene gewenning van mensen aan online communiceren.

‘Video wordt steeds gewoner, maar toch nemen bedrijven zelden iemand aan die ze niet fysiek hebben ontmoet.’

Toch ken ik nog weinig bedrijven die een kandidaat aannemen met wie ze geen enkele fysieke ontmoeting hebben gehad. Je wilt een sollicitant toch ook een bepaalde ervaring bieden, en hoe zorg je ervoor dat deze net zo spectaculair is als op kantoor? Wij pakken dit zelf aan door bijvoorbeeld virtuele wachtruimtes, waarbij een kandidaat het kantoor kan zien. Ook zijn we druk bezig een virtuele tour te creëren, om mensen écht een idee te kunnen geven van hoe het van binnen eruitziet en of zij zichzelf daar kunnen zien werken. Het moet immers van twee kanten goed voelen.’

> Voor welke tooling is nu veel belangstelling?

‘Wij merken dat veel bedrijven de online wereld en technische tools meer durven te omarmen. Zo kun je de pandemie als een soort spiegel zien die ons wordt voorgehouden. Sommige organisaties merken plotseling dat hun oude systemen een flinke update kunnen gebruiken. Hierbij spelen videotools natuurlijk een grote rol, maar dit is zeker niet voldoende. Iedereen kan via Skype of Zoom een gesprek voeren, maar hoe til je dit naar een hoger niveau?

‘De pandemie kun je zien als een soort spiegel die ons wordt voorgehouden.’

Veel bedrijven vragen zich af hoe je ervoor kunt zorgen dat sollicitanten jouw organisatie onthouden en een unieke ervaring krijgen tijdens een interview. Hoe versterk je de betrokkenheid van werknemers op afstand? En op welke manier is bijvoorbeeld machine learning hiervoor een goede tool om in te zetten?’

> Wat verstaan jullie onder ‘talent experience’ in recruitment?

‘Voor de coronacrisis ging ‘talent experience’ vooral erom een prettige, intuïtieve en gepersonaliseerde ervaring te leveren aan sollicitanten en recruiters. Nu veel organisaties medewerkers hebben moeten ontslaan of tijdelijk op non-actief hebben gezet, is er een duidelijke shift ontstaan. Wij hebben gemerkt dat ons interne mobiliteitsplatform hierbij enorm kan helpen en dat hiernaar ook veel meer vraag is. Kijk eens naar het geweldige talent dat je al in huis hebt en wat zij voor je kunnen betekenen. Ik denk dat recruitment zich meer binnen de organisatie gaat richten, en dan bedoel ik veel meer dan alleen het plaatsen van interne vacatures.’

> O ja, hoe dan?

‘Meer van Talent Acquisition naar Talent Management dus. Daarnaast verplaatsen ook hun werkzaamheden meer naar online dankzij het thuiswerken, waarbij het natuurlijk fijn is als ze een stukje kunstmatige intelligentie hen hierin zou ontlasten. Denk aan een chatbot die sollicitanten kan prescreenen of een gesprek kan inplannen. Wij zien dat onze recruiters zich ook steeds meer kunnen bezighouden met campagnes, analytics en ons internal mobility platform, zodat ze de interne kandidaat net zo hoog hebben staan als de externe kandidaat.’

Meer weten?

Op 10 juni, vanaf 10.00 vertelt Joyce Cornelissen, People Manager bij Phenom Europe, in een gratis webinar van drie kwartier hoe HR een belangrijk verschil kan maken om de thuiswerkrevolutie door te zetten en te behouden, en wat de gevolgen daarvan zijn voor de werving van talent. Schrijf je hier in.

webinar wednesday joyce cornelissen

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners