Er is al veel geschreven (vooral in internationale media) over Google Jobs. Ik schreef er eerder ook al over (artikel 1 en artikel 2). Over wat de verwachtingen zijn, welke bedrijven gaan winnen en verliezen en wat mogelijk allemaal kan. Mogelijk, want er is nog niet heel veel bekend.
Wat we wel weten: google gaat banen opnemen in de normale zoekmachine. En met filters de mogelijkheden bieden om te verfijnen. En alerts bieden voor vergelijkbare banen. Dat laatste is onderbelicht, maar zou wel eens mega kunnen worden.
Hoe moet je als bedrijf nu omgaan met deze nieuwe ontwikkeling?
Google Jobs
Eerst even een video van wat Google Jobs nu echt in gaat houden, volgens Google zelf. En het is al live, in de VS, dit is niet zomaar een aangekondigd project.
Verliezers door Google Jobs
Dit zal grote veranderingen teweeg brengen. Vergeet niet dat de meeste vacaturebanken in de wereld, inclusief Indeed, afhankelijk zijn van Google voor een groot deel van hun verkeer. De mogelijke verliezers van deze ontwikkeling:
- Indeed.com
- Vacaturebanken als Monsterboard & Nationale vacaturebank
Ja, ook Linkedin zal het waarschijnlijk zwaar krijgen. De krankzinnige bedragen die men vraagt, in combinatie met de extreem gesloten strategie en gebrekkige (of onbestaande) samenwerkingsmogelijkheden zal Linkedin misschien wel één van de eerste slachtoffers worden van Google for Jobs als ik eerlijk ben. Microsoft zal naar mijn verwachting Linkedin snel als sales kanaal gaan positioneren en integreren met hun CRM applicaties en andere business applicaties.
Winnaars door Google Jobs
De potentiële winnaars van deze ontwikkeling:
- De werkzoekenden
- De werkgevers
Google zal een significant deel van de inkomsten voor vacatures gaan krijgen. Veel meer dan het stukje dan nu via Adwords gaat.
De werkzoekende zal veel makkelijker alle banen krijgen en waarschijnlijk via alerts ook op de hoogte blijven van nieuwe banen, ook vergelijkbare banen bij een andere dan die ene specifieke werkgevers.
De werkgevers hebben ook de mogelijkheid hier sterk van te profiteren. Ik vermoed dat Google ook hier een cost per click model op zal loslaten om je banen net iets meer onder de aandacht te brengen. Een stuk goedkoper dan de tienduizenden euro’s die je bij Linkedin moet storten zonder dat je enige resultaatverplichting van Linkedin krijgt. Of de honderden euro’s die je aan een vacature uitgeeft zonder het rendement te weten.
Jouw Google recruitment strategie
Momenteel is het nog niet live in Europa. Dus we hebben nog even. Hoe lang, dat weten we niet. Wat er precies gaat gebeuren, ook dat weten we nog niet. Dat wil niet zeggen dat je niets kan of moet doen.
- Zorg dat je website nu al goed voor Google geoptimaliseerd is. Doe een SEO check en optimaliseer;
- Begroot voor 2018 een bedrag voor verdere SEO optimalisatie van je vacatures;
- Experimenteer nu al vast met Adwords voor recruitment. Bouw vast een goede relatie op met een Adwords bureau;
- Zorg dat je je vacatures nu al steeds een +1 mee geeft (en zorg dat de hele HR / recruitment afdeling dat doet). Google plus mag misschien niets voorstellen, Google vindt het belangrijk;
- Houdt je analytics meer dan ooit in de gaten. Elke euro investering in vacature advertenties kan in 2017-2018 ter discussie komen te staan, ook (of vooral) LinkedIn;
- Lees (internationale) blogs over de ontwikkelingen aan de andere kant van de oceaan.
En Facebook dan?
Facebook kwam eind vorig jaar ook met een aankondiging meer voor recruitment te gaan doen. Door te zorgen dat je op je Facebook pagina makkelijker met kandidaten in contact kan komen, makkelijker je vacatures kan posten en zo voort. Daar is sindsdien weinig meer van vernomen, maar ook dit is iets om in de gaten te houden. Ik geloof dat Facebook zal bijdragen aan het einde van Linkedin.
Mijn Linkedin voorspelling: binnen 5 jaar is Linkedin voor werving wat Monsterboard nu is, leuk, maar niet meer de absolute nummer 1 waar niemand omheen kan.
Mijn advies: volg de ontwikkelingen. Zorg dat je minimaal elk half jaar de komende jaren op een evenement bent waar men het over Facebook recruiting heeft of toch tenminste een artikel over het onderwerp leest.
Belangrijk: Ga nu vast met je marketing afdeling zitten, want recruitment moet geen apart Facebook onderdeel zijn, je hebt 1 gezicht naar buiten als bedrijf zijnde, recruitment en marketing moeten op Facebook samen optrekken. Zorg dat die samenwerking goed is voordat Facebook dit groots uitrolt in Europa.
Conclusie
2017 is een belangrijk jaar voor de veranderende wereld van wervingsmedia. 2018 kan nog wel eens nog belangrijker worden. Er is nu veel onzekerheid, dus het is nog geen tijd om nu te bewegen. Het is wel tijd om je voor te bereiden op een beweging, te zorgen dat je budgetten klaar hebt als je moet bewegen en te zorgen dat je relaties er zijn als je samen moet optrekken.