Het optimisme van jongeren over de arbeidsmarkt van een paar jaar geleden heeft plaatsgemaakt voor realisme en pragmatisme. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van ManpowerGroup. Jongeren zijn niet langer zelfverzekerd en onbevangen, maar zoeken steeds vaker duidelijkheid en stabiliteit.
Verwachtingen getemperd
De verwachtingen van jongeren over hun loopbaan zijn door de voortdurende economische onzekerheid behoorlijk getemperd. Uit representatief onderzoek onder 1.240 jongeren tussen 18 en 25 jaar blijkt dat 46% denkt dat de crisis aanhoudt, 45% vermoedt dat de werkloosheid toe zal nemen, 39% meent dat carrière maken moeilijker wordt en 41% geeft aan dat het vinden van een passende baan lastiger zal zijn.
Vrijheid en zelfstandigheid
Onderzoek over jongeren en werk in 2010 wees nog uit dat jongeren waren toen heel zelfverzekerd en onbevangen waren. Ze rekenden op veel vrijheid en zelfstandigheid. Jongeren die daarentegen nu hun eerste stappen op de arbeidsmarkt zetten, zijn zeker geen jobhoppers. Een ruime meerderheid (57%) verwacht tot het 40e levensjaar maximaal drie werkgevers te hebben.
Doorgroeien binnen de organisatie
Veel jongeren willen het liefst langere tijd bij dezelfde organisatie werken en binnen dat bedrijf doorgroeien. Een op de drie jongeren (32%) noemt dat zelfs als voornaamste kenmerk van een ideale carrière. Crisis of niet, jongeren hechten nog altijd meer belang aan de zachte baankenmerken dan aan de harde. Zo staat een goede werksfeer op de eerste plaats (53%), gevolgd door leuke collega’s (46%) en een eerlijk salaris (42%). Een hoog salaris wordt door slechts 21,3% van de jongeren als zwaarwegend beschouwd. Duidelijk minder belangrijk geworden zijn de ‘idealistische’ baankenmerken: parttime werken, het maatschappelijk nut van het bedrijf en het algemene imago van de organisatie.
Veranderde oriëntatie op de arbeidsmarkt
Het onderzoek gaat ook in op de wijze waarop jongeren op zoek gaan naar een baan. Vier op de vijf jongeren noemt het internet als eerste bron. Daarna volgen de krant (55%), het eigen netwerk (52%) en het uitzendbureau (51%). Hierbij is een opmerkelijke tendens gesignaleerd: de helft van de jongeren (51%) oriënteert zich niet op basis van het aanbod aan vacatures. Zij bedenken wat voor werk ze graag willen doen en benaderen die werkgevers die passen bij hun ideeën en ambities. Dat internet voor jongeren die op zoek zijn naar werk hét kanaal bij uitstek is, wekt nauwelijks verbazing. Wel opvallend is dat social media door hen in dit verband nog weinig worden ingezet. Slechts 19% van de jongeren geeft aan een mooi profiel op LinkedIn, Facebook en/of Hyves gezet te hebben met het oog op een baan. Hoger opgeleiden zijn daarin trouwens actiever dan lager en middelbaar opgeleiden. Die laatsten kijken juist weer wat vaker in de krant.
Helder en rechtvaardig leiderschap favoriet
Jongeren verwachten dat hun leidinggevenden vooral inzet waarderen, coachen en duidelijk vertellen wat ze verwachten. Daarbij is autoriteit ‘in’, maar autoritair is ‘uit’. Duidelijkheid scoort veel hoger dan bijvoorbeeld humor, vrijheid of begrip voor wat er in het leven van jongeren belangrijk is. Van voorkeursbehandelingen zijn jongeren niet gediend. 58% van de mannen en 41% van de vrouwen keurt dergelijk gedrag af.
Adviezen voor werkgevers
Op basis van het onderzoek formuleert ManpowerGroup een aantal belangrijke tips voor werkgevers die jongeren willen aantrekken en behouden:
- Wees authentiek
- Gebruik internet optimaal
- Houd selectieprocedures zo kort mogelijk
- Laat jonge werknemers externe ambassadeur én interne informatiebron zijn
- Zorg voor stijlflexibiliteit in management
- Creëer een platte organisatie
- Voer projectmatig werken in
- Maak afspraken over resultaat (output) in plaats van over aanpak (input)
Op de speciale webpagina van ManpowerGroup vindt u aanvullende gegevens, waaronder videointerviews met betrokkenen.