Gem. leestijd 4 min  577x gelezen

JOIN THE STARS campagne (inzending HEINEKEN Netherlands Supply)

De werkdruk aan de productielijn is te hoog. Met hulp van Nielson gaan eigen medewerkers op zoek naar nieuwe technische operators. Lees de hele case van HEINEKEN Netherlands Supply, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2023.

JOIN THE STARS campagne (inzending HEINEKEN Netherlands Supply)

HEINEKEN Netherlands Supply kampt met een tekort aan technische operators. Dit zorgt voor een te hoge werkdruk voor de operators aan de verpakkingslijnen. Om stress weg te nemen zijn met spoed nieuwe collega’s nodig. Maar nog belangrijker: we willen medewerkers laten zien dat we hun zorgen serieus nemen. Daarom zetten we in op een campagne die de medewerkers een podium geeft. Sterker nog, we maken er een feestje van en betrekken complete teams van begin tot eind.

We maken er een feestje van en betrekken complete teams van begin tot eind.

Bij een brainstorm vertellen ze over het mooie werk én de teamspirit. Ook horen ze als eerste het nieuwe werkgeversverhaal én mogen kiezen welk concept we gaan uitwerken. De duimpjes gaan unaniem omhoog voor Join the Stars. Want HEINEKEN is bekend van de ster, maar de medewerkers zijn de echte sterren. Met Join the Stars gaan we het werkgeversmerk opfrissen en technische operators werven. Bij de campagne geven we medewerkers een sterrenstatus. Want we werven alleen via hun kanalen en voor elke geslaagde hire ontvangen ze € 2.500,-. Om het doorsturen leuk te maken halen we HEINEKEN-ster Nielson erbij.

Nielson schrijft een ode aan de medewerkers én geeft ze een rol in de clip. Die je door kan sturen naar vrienden met de juiste skills en mentaliteit. In het app-bericht zit een link naar de nieuwe, heldere landingspage inclusief video’s waar Nielson medewerkers interviewt. Bij sterren hoort ook merchandise. Alle medewerkers ontvangen thuis een Join the Stars T-shirt voor het werven op feestjes. En wordt iemand aangenomen? Dan worden de nieuwe medewerker én de tipgever samen uitgenodigd voor een 3-gangen sterrenlunch om bij te praten over de eerste ervaringen bij het sterrenteam.

De campagne wordt een breed gedragen succes. 71 medewerkers geven iemand met de juiste skills en mentaliteit op waarvan er 26 worden aangenomen. Goedgekeurd door de medewerkers zelf. En zo wordt HEINEKEN Netherlands Supply een succesvol werkgeversmerk dat compleet draait om de échte sterren, de eigen medewerkers.

Wat was de impact van de case?

Doel nummer 1 was laten zien dat we de hoge werkdruk serieus nemen. Hoewel niet gemeten, was er veel enthousiasme over onze aanpak. Ook bij het beoordelen van de creatieve ideeën. Niet HR en Communicatie kozen, maar de medewerkers zelf. In 3 teams van 20 mensen. ‘Dit is uniek. Het is niet mijn werk, maar wél leuk om te doen.’ Ook gaven medewerkers feedback over hoe we de campagne nóg scherper konden krijgen. Het voorstel voor de merchandise T-shirts kwam vanuit de medewerkers. De reacties waren: ‘Het maakt mij trots om onderdeel van de HEINEKEN Crew te zijn.’

Maar uiteindelijk tellen de cijfers. Technische operators zijn moeilijk te vinden, van de 71 mensen die zijn aangedragen, zijn er 26 aangenomen. Toppers met de juiste skills en mentaliteit om met het sterrenteam mee te draaien. Ondertussen wordt er hard gewerkt om alle sterren binnen te houden. Onder meer met een uitgebreid opleidingsprogramma. En met succes. Want de nieuwe sterren draaien nog steeds enthousiast mee in de teams. They have not left the building! Bovendien waarderen de medewerkers die de nieuwkomers aandroegen het warme welkom dat zij ontvingen én dat de werkgever serieus werk maakt van beloftes.

Door het succes van de campagne en het enthousiasme over het mechanisme wordt Join the Stars nu ook voor andere functies ingezet.

Door het succes van de campagne en het enthousiasme over het mechanisme wordt Join the Stars ook voor andere functies ingezet. Begin 2023 liep Join the Stars op paid media. Tot nu toe 140 sollicitaties op. De procedure loopt nog. Het is nog niet bekend hoeveel hires hieruit zijn gekomen.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

HEINEKEN heeft het aangedurfd om het werkgeversmerk compleet om de eigen medewerkers te laten draaien. Zelfs bij het ontwikkelen bij het werkgeversverhaal én het beoordelen van de creatieve voorstellen speelden zij een cruciale rol. Ook is het dankzij het enthousiasme van de eigen medewerkers gelukt om in totaal 26 schaarse technische operators aan het sterrenteam toe te voegen. Technische toppers die zijn goedgekeurd door de medewerkers zelf. Maar bovenal past Join the Stars 100% bij een werkgever die de eigen medewerkers centraal stelt en samen een feestje maakt van de werving.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Intern HEINEKEN Netherlands Supply:

  • Anne van Rooijen (Communication Advisor Corporate Affairs)
  • Veerle Heier (Jr. Creative Corporate Affairs)
  • Wendy Bilsen (Corporate Affairs Director)
  • Remy Rooijakkers (Global Talent Acquisition)
  • Laura Hoogendoorn (Junior Recruiter)
  • Cees-Jan Edel (Talent Acquisition Advisor)

Extern:

  • COPY COMMANDO, Martijn de Vreeze en Rob van Netburg (creatief concept en uitwerking)
  • ISA MUSIC&MEDIA, Isabelle van den Boomen (Productie clip Nielson)
  • STUDIO JONES, Jona Kok en Ivan Kok (Design en landingpages)
  • RECRUITMENT MARKETEERS, Soraya Heus en Remko Booghmans (paid media campagne)

Ook kans maken op een Werf& Award 2023?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 22 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Lees ook

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners