Gem. leestijd 4 min  459x gelezen

Femke Marijne (JobBoost.io): ‘Mediabudget uitgeven op basis van prestaties, dat is de toekomst’

Een banner plaatsen voor een fixed price? Het is een achterhaalde en nodeloos dure methode, zegt Femke Marijne (JobBoost.io). ‘Wij geloven meer in: je betaalt voor wat je krijgt. Dat is de toekomst.’

Femke Marijne (JobBoost.io): ‘Mediabudget uitgeven op basis van prestaties, dat is de toekomst’

Als je ergens een vacature online zet, wil je liefst alleen betalen als die ook bekeken wordt, of nog beter; als er op gesolliciteerd wordt. Die kant gaat het ook steeds meer op, vertelt Femke Marijne (Campaign Manager bij JobBoost.io). Hoe dat in zijn werk gaat? Samen met Jaap Zeeuwen (Operations Director bij CPM Nederland Fieldmarketing) zal zij daar op ingaan tijdens de Webinar Week, gedurende een interactieve sessie waarin ook kijkers kunnen meedoen. Ze zullen daarbij de huidige markt behandelen en hoe JobBoost.io en CPM Nederland Fieldmarketing naar de toekomst kijken. Hier alvast een voorproefje.

> Wat willen jullie meegeven tijdens je webinar?

JobBoost.io
Femke Marijne (JobBoost.io)

Femke Marijne: ‘We willen recruiters bewust maken van de voordelen van tooling en hoe je dit voor ieder vraagstuk kunt inzetten. Kijk naar het hele proces: waar zit je doelgroep? Hoe zichtbaar zijn je vacatures online? Hoe meet je alle data om betere beslissingen te kunnen maken en je campagnes te optimaliseren? Vergelijk appels met appels. En zorg ervoor dat de techniek je niet inhaalt, maar pas het toe in je voordeel.’

> Hoe doen jullie dat?

Marijne: ‘Onze tool plaatst vacatures door op bijna 30 jobboards. Dit zorgt voor een grotere zichtbaarheid en meer bereik online. Wat uiteindelijk resulteert in hogere conversies. Op basis van hoe de verschillende kanalen presteren, wordt het mediabudget uitgegeven. Geheel geautomatiseerd. Wij geloven dat dit de toekomst is.’

‘Op basis van hoe de verschillende kanalen presteren, kun je het best je mediabudget laten uitgeven.’

‘Voorheen hanteerden bedrijven een fixed price om een advertentie te plaatsen, dus ongeacht het aantal views of clicks. Tegenwoordig willen klanten meer van tevoren precies weten waarvoor ze betalen. Dat kunnen wij in kaart brengen, omdat we altijd aan de voorkant kunnen zien hoe campagnes lopen in vergelijking tot andere campagnes. We kunnen zo ook laten zien hoe de kanalen presteren, en waar de meeste sollicitanten vandaan komen voor een bepaalde functie.’

JobBoost.io

‘Het is voor de klant heel waardevol om te weten met welke budgetten ze op jobboards actief kunnen zijn. Je betaalt voor wat je krijgt. Ons doel is om tegen de beste inkoopprijzen zoveel mogelijk sollicitanten te bereiken via de (op dat moment) best presterende kanalen. Zo bereiken we de hoogst haalbare afgeronde sollicitaties voor onze opdrachtgevers.’

‘Het is heel waardevol om te weten met welke budgetten je op jobboards actief kunt zijn.’

‘Ook voor vraagstukken die meer gericht zijn op de minder actief werkzoekenden, draagt vacatures op jobboards plaatsen bij aan de online trekkracht en vergroot dit de totale conversie. Het versterkt andere strategieën die ook worden uitgezet om zo online een groot vangnet te creëren.’

> Jullie hebben het over hoge conversie. Hoe ver gaat dat?

Marijne: ‘Onze tool meet het aantal clicks en afgeronde sollicitaties per kanaal. Die verhoudingen moet kloppen om te kunnen zeggen dat je op een bepaalde vacature of vanuit een bepaald kanaal goede conversies draait. Maar onze klanten kijken uiteraard naar het stukje tussen de CPA (cost per applicant) en CPH (cost per hire), zij bepalen de kwaliteit van een kandidaat en daarmee de conversie. Wij meten en berekenen de CPC (cost per click) en CPA voor ze door.’

‘Voor ons is het belangrijk om door te meten of de verhouding van het aantal clicks met het daadwerkelijke aantal sollicitaties goed is. Dat bepaalt uiteindelijk de prijs per sollicitant. JobBoost.io knijpt bijvoorbeeld kanalen wanneer zij veel clicks maar weinig afgeronde sollicitaties leveren, want dan zijn het uiteindelijk relatief dure sollicitanten.’

‘Sollicitanten tegen een eerlijke prijs, dat wordt ook in deze markt gevraagd.’

‘Zo spelen wij continu met de click prijzen, knijpen we kanalen wanneer zij niet goed presteren en proberen we zo ervoor te zorgen dat we het hoogst haalbare rendement eruit halen voor onze opdrachtgevers. Dit doet onze tool deels geautomatiseerd, deels nog handmatig middels onze marketeers. Sollicitanten tegen een zo eerlijk mogelijke prijs, dat is ook in deze huidige markt nog altijd hetgeen wat klanten vragen.’

> Hoe zie je de toekomst van recruitment?

JobBoost.io
Jaap Zeeuwen (CPM Nederland Fieldmarketing)

Jaap Zeeuwen: ‘Gezien de krapte op de arbeidsmarkt en de groei van de techniek, verwachten wij dat we in de toekomst meer afstappen van het cv en de traditionele manier van solliciteren. We verwachten meer vraag en groei in datagedreven tooling. Veel organisaties zijn hierin geïnteresseerd en willen deze inzichten ontvangen om zo betere keuzes te kunnen maken. En voor meer trends nodig ik iedereen graag uit om te kijken naar onze sessie, waar we zo nog enkele onderwerpen zullen uitlichten.’

Meer weten?

Wil je ontdekken welke tooling jij het beste kunt inzetten voor jouw recruitment vraagstuk? Schrijf je dan nu in voor het webinar op dinsdag 12 oktober.

Inschrijven

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners