Vacaturesite Jobbird is dinsdag om 11:00 failliet verklaard door de rechtbank. Direct betrokkenen hopen echter de komende weken een doorstart te kunnen maken.
Het moet ongetwijfeld een vervelende Sinterklaas zijn voor de medewerkers van het bekende platform, dat eerder dit jaar nog grootse internationale plannen bekend maakte. In plaats van de grens over te vliegen, blijkt de vogel nu helemaal neergestreken. Het was oprichter Jan-Peter Cruiming zelf die het bankroet aanvroeg.
Minder succes dan Nationale Vacaturebank
In een eerder leven stond Cruiming (foto) nog aan de basis van Nationale Vacaturebank. Dat avontuur eindigde destijds met een verkoop aan VNU voor 28 miljoen euro. Met Jobbird, dat het moest hebben van een freemium-model, wist hij zo’n succes echter nooit te herhalen. Er werden wel regelmatig ronkende persberichten naar buiten gebracht, maar aan de achterkant leverde het dus niet genoeg op.
De nieuwe CTO mag volop aan de slag
Het is nu aan de recent aangestelde CTO/CMO Matthijs Jorissen om de komende twee weken gesprekken te voeren met geïnteresseerde investeerders of strategisch kopers, die het zeven jaar oude merk en de boedel willen overnemen. Jorissen is daartoe gevraagd door de curator van het bedrijf. Het personeel dat gistermiddag ontslag is aangezegd, blijft voorlopig aan het werk. Bij de curatoren hebben zich inmiddels meerdere geïnteresseerden gemeld.
‘Er werd zwaar verlies gemaakt en sinds het begin eigenlijk nooit winst’
“Er werd zwaar verlies gemaakt en sinds het begin eigenlijk nooit winst”, aldus Jorissen. Toch heeft hij goede hoop op een succesvolle doorstart. Na zijn aantreden in oktober is hij begonnen met een roadmap om de zaken op orde te krijgen. Van die roadmap is momenteel al 80 tot 85 procent gerealiseerd, aldus betrokkenen om het bedrijf heen. “Maar het achterstallig onderhoud bleek groter dan in 3 maanden opgelost kon worden. Daarop heeft de aandeelhouder het faillissement aangevraagd.” Met nieuwe investeerders zou het volgens Jorissen echter mogelijk moeten zijn ook de volgende 15 à 20 procent te realiseren, zodat een gezond bedrijf achterblijft.
107.000 keer geklikt op de sollicitatiebutton
Jorissen, afkomstig van Shop2Market, zegt zelf namelijk ook ‘te geloven in de potentie van Jobbird’. Niet zo gek, want “vorige maand is er 107.000 keer geklikt op een sollicitatiebutton via Jobbird. Dus dat geeft de potentie wel aan, denk ik.” Er zijn naar verluidt al enkele gesprekken gevoerd, en er staan ook nog gesprekken gepland. Door het faillissement is het een en ander wel in een stroomversnelling gekomen, geeft hij toe. “Het komt niet helemaal uit de lucht vallen. We balen als een stekker dat het niet eerder gecommuniceerd is. Maar goed, dat zij zo. Waar het om gaat is: we willen heel graag de arbeidsmarkt blijven bedienen. En het zoeken is nu naar investeerders om de laatste technische doorbraak te forceren.”
‘we willen graag de arbeidsmarkt blijven bedienen. het zoeken is nu naar investeerders om de laatste technische doorbraak te forceren’
Van de curator heeft hij daar formeel twee weken de tijd voor gekregen. Dat moet genoeg zijn, hoopt hij. “Er zijn de afgelopen maanden al grote stappen gemaakt. Aanpassingen in het businessmodel en de technische architectuur zouden voldoende moeten zijn om Jobbird in 3 maanden weer winstgevend te maken. Jobbird is een bekend merk en vanwege het faillissement ontdaan van alle verplichtingen.”
Slechte tijden voor de vogels…
Het zijn op een of andere manier slechte tijden voor de vogels: het heeft er helemaal niets mee te maken, maar vorige maand werd ook online reisorganisatie TravelBird al failliet verklaard. Dat bedrijf maakte inmiddels trouwens een succesvolle doorstart. Het bedrijf kwam toen nog in het nieuws omdat de (voormalige) HR-directeur een lijst op internet zette met de namen en adressen van voor recruiters te benaderen ex-medewerkers.