Gem. leestijd 4 min  196x gelezen

De prijs van stilte: waarom kandidaten eerder solliciteren bij bedrijven die zich durven uitspreken

In politiek woelige tijden zijn er weinig werkgevers die hun handen durven branden aan maatschappelijke thema’s. Maar dat kan wel eens averechts werken op de arbeidsmarkt. Uit nieuw onderzoek blijkt dat je uitspreken juist aantrekkelijk kan maken.

De prijs van stilte: waarom kandidaten eerder solliciteren bij bedrijven die zich durven uitspreken

Niet alleen in Nederland is het thema polarisatie aan de orde van de dag, maar dat geldt momenteel natuurlijk eigenlijk de hele wereld. Moet je daar als werkgever aan meedoen en standpunten innemen in politiek beladen kwesties? Moet je je uitspreken over netelige thema’s als klimaatverandering, vluchtelingen, of de oorlogen in Gaza en Oekraïne? Of kun je beter je mond houden? Alhoewel de neiging misschien groot is hierover stil te blijven, blijkt uit nieuw onderzoek dat kandidaten daar mogelijk anders over denken.

58% zou waarschijnlijk een baan weigeren bij een bedrijf met andere standpunten.

Zo verwacht een meerderheid van de werkzoekenden (65%) dat bedrijven zich uitspreken over belangrijke kwesties, waarbij 50% aangeeft dat hun huidige of toekomstige werkgever een duidelijk standpunt moet innemen over belangrijke onderwerpen. Van hen zegt ook 62% dat het standpunt van een bedrijf hun waarschijnlijkheid om te solliciteren beïnvloedt. En 61% van de werkzoekenden zegt de voorkeur te geven aan een baan bij een bedrijf dat zich uitspreekt over zaken die belangrijk voor hen zijn, terwijl 58% waarschijnlijk een baan zou weigeren bij een bedrijf met andere standpunten.

Vooral gelijkheid telt

Ook het omgekeerde is het geval: 40% van de werkzoekenden geeft aan dat ze minder geneigd zijn te solliciteren bij bedrijven die zwijgen over deze kwesties. Met je uitspreken over maatschappelijke thema’s kun je dus kandidaten voor je winnen, maar ook van je afstoten, zo blijkt uit het Job Insights-onderzoek waarvoor Express Employment International niet alleen zo’n 1.000 werkzoekenden, maar ook 1.000 hiring managers ondervroeg. De belangrijkste punten waarover werkzoekenden willen dat bedrijven zich publiekelijk uitspreken zijn:

  • Diversiteit, gelijkheid, inclusie en belonging (37%)
  • Racisme (35%)
  • Milieukwesties (30%)
  • Seksisme (30%)

Opvallend genoeg blijkt dit behoorlijk te resoneren bij de ondervraagde hiring managers. Van hen zegt 65% te vinden dat bedrijven een standpunt moeten innemen, in het bijzonder over diversiteit, gelijkheid, inclusie en belonging (genoemd door 30%), en racisme (ook 30%). Daarnaast gaf 20% van hen aan sollicitanten of huidige werknemers te hebben ontmoet die vraagtekens zetten bij het standpunt van hun bedrijf over diversiteit, gelijkheid, inclusie en belonging (22%); politiek (20%); vrijheid van meningsuiting (19%); milieukwesties (18%); racisme (18%); godsdienstvrijheid (17%); en seksisme (17%).

Gen Z en millennials voorop

Nog een paar opvallende resultaten uit het onderzoek: 49% van de werknemers gaf aan dat ze zouden stoppen met hun werk als ze het niet eens waren met het standpunt van hun werkgever. Onder generatie blijken Gen Z (met 54%) en de millennials (58%) het meest geneigd werkgevers te waarderen die een duidelijk standpunt innemen over belangrijke kwesties. Bij Gen X was dit ‘maar’ 38% en onder de babyboomers nog slechts 34%. Het onderzoek waarschuwde bedrijven echter ook voorzichtig te zijn, omdat een duidelijk standpunt innemen ook gevolgen kan hebben voor zowel het huidige als het toekomstige personeelsbestand.

‘Je moet de balans vinden tussen trouw blijven aan je missie en de zorgen aanpakken die belangrijk zijn voor je werknemers en klanten.’

Van de aanwervende managers denkt 78% en van de werkzoekenden 66% dat bedrijven die een standpunt innemen over politieke kwesties hiervan meer na- dan voordelen ondervinden bij het aantrekken van goede kandidaten. ‘Elk bedrijf moet zorgvuldig kiezen over welke kwesties het een standpunt inneemt’, adviseert Bill Stoller, CEO van Express Employment International, dan ook. ‘Het gaat erom de balans te vinden tussen trouw blijven aan de missie van je bedrijf en de zorgen aanpakken die belangrijk zijn voor je werknemers en klanten. Deze delicate afweging helpt ervoor te zorgen dat elke stellingname zowel oprecht als impactvol is.’

Meer dan 12% extra salaris

Emily Nix

Het is bepaald niet de eerste keer dat onderzocht is of je politiek uitspreken als werkgever extra aantrekkingskracht voor kandidaten oplevert. Uit onderzoek van onder meer Emily Nix bleek vorig jaar al dat werkgevers die een politiek standpunt durven innemen, daar in hun recruitment méér van profiteren dan werkgevers die hun salarissen met ruim 12% verhogen. ‘Deze bedrijven zullen dus hoogstwaarschijnlijk meer toegang hebben tot gretige toekomstige werknemers zonder een loonpremie te betalen, een belangrijk arbeidsmarktvoordeel ten opzichte van hun concurrenten’, aldus Nix.

Een kwart van de werknemers houdt zijn politieke voorkeur liever geheim, zo blijkt.

Eerder bleek bijvoorbeeld uit onderzoek van NationaleVacaturebank dat ongeveer de helft van de werknemers zijn oordeel over collega’s baseert op hun politieke voorkeur. In dat licht is het niet gek dat ook werknemers schroom voelen om zich politiek uit te spreken: een kwart houdt zijn voorkeur liever geheim, meer dan 10% is zelfs bang veroordeeld te worden door collega’s, bleek uit het toenmalige onderzoek. Iets wat min of meer wordt bevestigd in het huidige onderzoek van Express Employment Professionals, waarin 79% van de werknemers zei sommige thema’s op het werk niet te durven bespreken.

Polarisatie alom

Uit trendonderzoek van Centraal Beheer onder werkend Nederland, uitgevoerd door onderzoeksbureau Memo2, bleek eerder dit jaar dat 1 op de 5 werknemers momenteel polarisatie ervaart op de werkvloer rondom politiek gevoelige onderwerpen. Iets meer dan de helft geeft aan dat zij hun ideeën vrij kunnen delen op het werk. Bijna de helft vindt dat de werkgever een rol heeft bij polarisatie op de werkvloer, maar slechts 28% geeft aan dat de werkgever deze rol ook actief pakt.

‘Het begrijpen van de verschillen en de overeenkomsten tussen generaties is voor een werkgever essentieel.’

Ook Randstad kwam tot een soortgelijke conclusie, na onderzoek onder ruim 12.000 Nederlanders. Het uitzendbureau ziet vooral toenemende spanningen door generatieverschillen, politieke overtuigingen en verschillen in normen en waarden. ‘Vindingrijkheid van werkgevers is nodig om door te dringen tot elk van de doelgroepen’, aldus Randstad-gedragswetenschapper Oscar van Mourik. ‘Het begrijpen van de verschillen en de overeenkomsten tussen deze generaties is voor een werkgever essentieel in het bevorderen van harmonie en samenwerking.’

Meer weten?

Op 13 februari 2025 vindt weer het Generatie Event plaats, waar uitgebreid wordt besproken hoe met de verschillende generaties op de arbeidsmarkt om te gaan. Meer informatie

Generatie Event

Lees ook

 

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners