Omschrijving van de case
BDO Nederland wil af van het grijze imago dat overheerst in de accountancybranche. Tegelijkertijd willen we meer naamsbekendheid. Hoog tijd voor een sterke vernieuwde EVP én awareness campagne die dit EVP laadt.
BDO wil af van het grijze imago dat overheerst in de accountancybranche.
Uitdagende opdrachtgevers, een gezonde werk/privébalans, een succesvol kantoor, fijne werksfeer, veel verantwoordelijkheid én support van hun leidinggevende: dit bleken de 6 belangrijkste drivers van onze doelgroep. Op basis van deze drivers, onze nieuwe kernwaarden én een kwalitatief en kwantitatief onderzoek onder medewerkers, is een nieuwe EVP ontwikkeld: ‘BDO is opgeteld het beste kantoor voor jou’. Want je hebt een gezonde ambitie maar houdt ook erg van je vrije tijd. Je wilt graag op topniveau opereren maar wél in een fijne omgeving met leuke collega’s. En dat kan. Want bij BDO hoef je niet te kiezen.
Niet hoeven kiezen
Maar hoe zet je dat om in een aansprekende campagne? Onze EVP kenmerkt zich door ogenschijnlijke tegenstellingen waartussen je normaliter zou moeten kiezen, maar bij BDO niet. In de campagne delen 10 collega’s hun authentieke verhaal. Elk verhaal is in beeld gebracht met een triggerende video in TikTok-stijl waarin deze tegenstellingen samenkomen. Vervolgens word je uitgenodigd om het volledige verhaal te lezen op ditisbdo.nl.
We zien bijvoorbeeld Cèdric en Fabian, carrière gedreven collega’s bij BDO, maar ook vrienden van elkaar. Melaica die laat zien hoe zij teamwork bij BDO combineert met keihard trainen voor de Paralympics. Anke neemt deel aan het partnertraject en is onlangs moeder geworden. Hiermee laten we zien dat je bij BDO het beste van vele werelden kunt combineren.
Met de campagne laten we zien dat je bij BDO het beste van vele werelden kunt combineren.
De campagne richt zich op studenten, starters en professionals van een brede doelgroep: van zowel accountants en fiscalisten tot consultants met diverse disciplines. De video’s delen we op LinkedIn, Facebook, Instagram en TikTok, de belangrijkste kanalen waarop onze doelgroep zich oriënteert. Zo blazen we het stof af van het branche-imago en zetten we BDO onderscheidend en aantrekkelijk neer.
Wat was de impact van de case?
Het doel van de campagne is een hogere naamsbekendheid van ons werkgeversmerk en dus het versterken van de awareness onder onze doelgroep. Tot heden hebben ruim 1 miljoen personen uit de doelgroep gemiddeld 3 verschillende video’s uit de 10-delige serie gezien. Daarnaast zijn de verdiepende verhalen op DitisBDO.nl inmiddels 45.000 keer gelezen.
Intern zorgde de lancering van de nieuwe campagne en de EVP voor veel enthousiasme en een gevoel van trots.
Intern zorgde de lancering van de nieuwe campagne en de EVP voor veel enthousiasme en een gevoel van trots. Niet eerder ontwikkelde BDO Nederland zo’n grote campagne voor de arbeidsmarkt. De reacties waren positief en de content werd massaal gedeeld. Omdat collega’s de hoofdrol spelen in de campagne zorgde dit ervoor dat medewerkers de content graag delen via hun eigen sociale netwerk. En laat dat nu het netwerk zijn dat het meest waardevol is! Zo heeft een persoonlijke LinkedIn-post van één collega die haar video deelde alleen al meer dan 15.000 personen bereikt.
De campagne heeft tientallen directe sollicitaties opgeleverd. Mooi meegenomen, maar belangrijker: recruiters geven ook aan dat zij sinds de start van de campagne significant vaker door kandidaten worden benaderd die aangeven BDO gezien te hebben op social media. Dat geeft aan dat de awareness van ons werkgeversmerk groeiende is, en we als werkgever onze voorkeurspositie onder de doelgroep versterken.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Denk je aan TikTok, dan denk je niet meteen aan BDO. Dat maakt de campagne verrassend en vernieuwend. We zijn het eerste accountantskantoor dat werkt met TikTok-stijl-video’s en de campagne is onderscheidend binnen de zakelijke kantoorwereld, ook buiten onze branche.
‘We zijn het eerste accountantskantoor dat werkt met TikTok-stijl-video’s.’
De korte video’s weerspiegelen de EVP, binnen de korte aandachtspanne op social. Hierdoor sluit het concept perfect aan bij de doelgroep, kanalen en doelstelling. De inhoud van de video’s en verhalen passen volledig bij BDO Nederland, waardoor we ons werkgeversverhaal optimaal kunnen laden. We zijn een professioneel en menselijk kantoor en dat laat de campagne goed zien.
Zeker omdat we onze medewerkers in hun eigen habitat vastleggen. We halen de hobby of privésituatie niet naar een studio of kantoor, maar gaan naar de medewerker toe. Want BDO waardeert juist dat het leven van onze medewerkers uit meer bestaat dan werk. Door deze persoonlijke benadering brengen we het échte gevoel over van de mens achter de medewerker.
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
- BDO Nederland:
Alle collega’s in de video’s, Josephien de Heer, Florence van Wilgenburg, Rianne de Bont, Nanette Tellier en Viktor Hanekamp. - Savvy:
Gijs van Boom, Guus Aelen en Wesley Maduro. - Café Society:
Bas Velthuis en Elise van der Velde. - Nocturmax:
Joshua Walter, Mischa van Schajik, Max Meertens, Dickie Bloemraad, Joseph Marcoux, Katariina Kärki, Koosje Koolbergen, Laura de Waard en Carmen de Fretes.
Ook kans maken op een Werf& Award 2022?
Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 23 maart 2022 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.