De eerste tekenen van economisch herstel zijn nog maar net zichtbaar, of daar steekt hij alweer de kop op: de gevreesde war for talent. En dit keer schijnt het menens te zijn.
Het is KPMG dat dit keer de noodklok luidt. ‘Ondernemingen zien een nieuwe strijd ontstaan om het aantrekken en vasthouden van gekwalificeerde werknemers’, schrijft het in Nederland zo geplaagde accountants- en advieskantoor, dat internationaal onderzoek deed onder ruim 330 HR-managers om die conclusie te rechtvaardigen. ‘Als gevolg van het herstel van de economie en de toenemende internationalisering zal de concurrentie op de arbeidsmarkt de komende 2 jaar fors toenemen.’
1 op de 4 flexibel
‘Talentvolle jongeren binden zich tegenwoordig minder snel ‘voor het leven’ aan een werkgever en kijken anders aan tegen de traditionele arbeidsverhoudingen binnen bedrijven’, zegt Caroline Visser van KPMG’s People & Change Praktijk in Nederland. ‘In de praktijk constateer ik dan ook dat 1 op de 4 werknemers in het bedrijfsleven inmiddels een andere, meer flexibele vorm van arbeidsrelatie kent, bijvoorbeeld als zzp’er of met een tijdelijk contract. Dit aandeel groeit in de toekomst alleen maar. Als HR-managers zich al bewust zijn van deze trend, acteren zij er in het algemeen nog te weinig op. Zij moeten hun strategie dan ook drastisch aanpassen. Alleen dan kunnen zij de behoefte aan die nieuwe kennis en kunde invullen die vooral door het aantrekken van de economie ontstaat.’
Nieuwe uitdagingen
Uit het KPMG-onderzoek blijkt dat 60 procent van de bedrijven vindt dat de uitdagingen waarvoor zij op dit moment staan aanzienlijk anders zijn dan ruim 15 jaar geleden. Visser: ‘Dit heeft volgens hen vooral te maken met de huidige generatie werknemers, die duidelijk anders aankijkt tegen een aantal werkaspecten dan de generaties voor hen. Van de respondenten geeft 60 procent ook aan dat vooral dit generatieverschil de oorzaak is dat zij te maken hebben met een tekort aan gekwalificeerd personeel.’
Niet aantrekkelijk genoeg
Ruim de helft van de bedrijven ziet daarnaast het herstel van de economie en de grotere behoefte aan personeel die hieruit voortvloeit als belangrijke oorzaak van de ontluikende war for talent. Nog eens 40 procent heeft moeite met het vinden van geschikte werknemers omdat zij van zichzelf vinden dat zij niet aantrekkelijk genoeg zijn als werkgever. Ook zegt 40 procent dat er een kloof is tussen de kennis en kunde die beschikbaar komt op de arbeidsmarkt vanuit hogescholen en universiteiten en de eigen behoefte.
Holistische benadering
Uit het onderzoek blijkt verder dat een meerderheid van de bedrijven vindt dat ‘het roer volledig om moet’ en dat zij op een totaal andere manier hun medewerkers moeten werven en binden. Visser: ‘Twee op de drie bedrijven geeft aan te kiezen voor een ‘holistische’ benadering waarbij niet langer alleen gekeken wordt naar invulling van de hogere functies binnen de onderneming, maar naar het behoud van werknemers in de totale organisatie. Ook het uitstippelen van een duidelijk carrièrepad voor de werknemer maakt steeds vaker deel uit van de talentstrategie.’
Foto via Flickr.com. Lees meer over de flexibilisering van de arbeidsmarkt en de uitdagingen die dat met zich meebrengt in de eerstkomende papieren editie van Werf&. Daarin staat ook een interview over de eigen arbeidsmarktcampagne van KPMG in Nederland. Neem nu een abonnement, en ontvang het nummer zodra het verschijnt. Gebruik onderaan de actiecode: #werf25 en ontvang alle edities van Werf& 1 jaar voor 25 euro