In haar vorige blog sprak Annelies Graafland over ‘een X-ray‘. Wat is dat precies, vroeg een lezer zich daarop af. In dit blog legt ze het uit – en maakt meteen nog eens duidelijk waarom sourcen echt een eigen vak is.
Op mijn vijfde heb ik leren schaken. Tenminste: ik begreep hoe de verschillende stukken zich konden bewegen over het bord en dat het de bedoeling was dat uiteindelijk de koning geslagen werd. Nu, vele jaren verder, kan ik nog steeds niet schaken. Niet echt schaken, bedoel ik. Want echt schaken vraagt om oefening, inzicht, verdieping en jezelf blijven verbeteren.
Een string opbouwen kan iedereen
Zo werkt het ook met sourcen. Ik kan iedereen leren hoe je een Boolean string opbouwt. Ik kan iedereen leren welke platforms, websites en social-media-kanalen geschikt zijn om de juiste kandidaten te vinden. En vanuit kennis van Boolean kan ik iedereen leren om een X-ray te maken.
Hoe verplaatsen de stukken zich?
Sven Wansink vroeg naar aanleiding van mijn vorige blog wat dat precies is, zo’n X-ray. Maar die vraag is voor mij vreselijk moeilijk te beantwoorden. Want geef ik het antwoord waardoor iemand precies weet hoe de verschillende schaakstukken zich over het bord weten te bewegen? Dat kan, maar daarmee heb ik allesbehalve een uitleg aangereikt waar iemand mee verder kan.
Specifiek zoeken via Google
Laat ik het toch maar even doen. En dan vertel ik dat een X-ray het isoleren van bepaalde zoekinformatie via Google is. Kortweg: je geeft Google een opdracht om informatie te ontsluiten die ofwel vindbaar is op een website (site:), of in een online document (indoc of filetype) of binnen een website-url, omdat je verwacht dat het hier staat (inurl), of binnen een tekst die online staat (intext). Dit koppel je vervolgens met een Boolean Search.
Voorbeelden: site:nl.linkedin.com of site:indeed.com/resumes of (als je net als ik graag mooie schoenen draagt, maar niet te veel ervoor wil betalen) inurl:(artikelnummer) AND (sale OR uitverkoop)
Waar ga je zoeken?
Zo, bij deze weet je wat een X-ray is. Maar hoe je zo’n X-ray echt kunt gebruiken? Dat is een heel ander vraagstuk. Allereerst moet je bepalen welke zoekwoorden en synoniemen je opneemt in je Boolean die kunnen leiden naar de juiste informatie. Vervolgens is het dan de vraag: waar ga je zoeken? Want ook daar is een stukje kennis en ervaring heel belangrijk.
‘Heeft het zin om informatie te vinden binnen een website? Soms wel. Soms ook niet’
Heeft het zin om informatie te vinden binnen een website? Soms wel. Zeker bij LinkedIn is dit handig omdat je zo een grotere zoekopdracht kunt geven die jouw eigen connecties buiten beschouwing laat. Soms is het ook niet handig. Als je iemand zoekt die heel actief is binnen een bepaald onderwerp en bijvoorbeeld geschreven heeft over een bepaald onderwerp dan is “intext” een betere wijze om te zoeken. Op een heel ander moment kan het zijn dat je bepaalde informatie in een url kunt vinden. En ga zo maar door.
Op zoek naar die paarse eekhoorn
De vraag van Sven – en veel soortgelijke vragen – zetten mij dan ook altijd voor een dilemma. Zeker als iemand simpelweg wil ‘leren schaken’. Ofwel: begrijpen wat je aan het doen bent. Want hoe kun je iets duidelijk en begrijpelijk maken als het succes van de toepassing van de strategie ligt in de verdieping? In de inhoud? In de uitdaging om jezelf nog verder te verdiepen en in de noodzaak en de passie om echt op zoek te gaan naar die paarse eekhoorn?
Meters maken versus theorie
Het is zoals met zoveel andere dingen. Schaken. Autorijden. Dammen. Fietsen. Schaatsen. Voetballen. Schrijven. Je kunt iemand in theorie vertellen hoe het moet. Maar wil je echt weten hoe je het toepast, dan helpt het alleen maar om meters te maken, te oefenen en je te blijven verdiepen. En hierin blijft het een voortdurend leerproces om jezelf meer inzicht te geven. En juist daarom is sourcen een écht vak!
Dit blog is geschreven door Annelies Graafland, Senior Sourcing Specialist bij het Randstad Recruitment Center.