Wat is dé eigenschap die bepaalt of mensen in de huidige, snel veranderende maatschappij succesvol zijn én blijven? Het zou wel eens iets anders kunnen zijn dan we eerder dachten. Namelijk… nieuwsgierigheid.
Sommigen hebben het heel mooi over ‘learning agility‘ als succesbepaler. Oftewel: het vermogen om te kunnen omgaan met veranderingen en snel nieuwe vaardigheden aan te leren. Maar aan dit vermogen ligt een persoonskenmerk ten grondslag, dat nog veel belangrijker lijkt te zijn. En dat is…: nieuwsgierigheid. Niet voor niets zegt iemand als ex-Google-ceo Eric Schmidt zijn wervingsideeën vrijwel volledig op deze eigenschap te baseren.
Willen blijven leren
Waarom het zo belangrijk is om vooral op zoek te gaan naar nieuwsgierige mensen? Omdat alleen nieuwsgierigheid je bedrijf verder kan helpen. En ja, dat geldt voor elke business, in elke industrie, en op elk niveau. Het zijn nieuwsgierige mensen die willen blijven leren. En mensen die blijven leren, blijven zich langer betrokken voelen bij de organisatie, schrijft Basil Shikin van marketingplatform AppLovin.
Mensen die blijven leren, blijven zich langer betrokken voelen bij de organisatie
Ze vinden groeikansen
Nieuwsgierige mensen zijn volgens hem namelijk niet alleen benieuwd naar problemen, maar proberen ook de oplossing te vinden. In de tussentijd komen ze procesverbeteringen tegen, en vinden ze nieuwe groeikansen die anders misschien uit zicht zouden zijn gebleven.
Hoe stel je het vast?
Maar hoe kun je nou in een sollicitatiegesprek vaststellen of iemand voldoende nieuwsgierig is? Je kunt het natuurlijk aflezen uit de vragen die de kandidaat zelf stelt. Spreekt daar oprechte interesse uit? Je kunt ook vragen naar wat het laatste is dat hij of zij geleerd heeft. De mate van enthousiasme waarmee de kandidaat het antwoord brengt, laat zien in hoeverre hij of zij bereid is elke keer de lat hoger te leggen.
#Durf te vragen
Een andere reden waarom nieuwsgierigheid telt is dat nieuwsgierige mensen niet bang zijn om voorbij de status quo te denken. Alleen dat kan resulteren in innovatie. Sterker nog: nieuwsgierigheid vraagt erom dat je uit je comfortzone durft te stappen, de gebaande paden verlaat en de vragen durft te stellen die anderen niet durven te stellen. En dat is niet zo simpel als het misschien op het eerste gezicht lijkt.
Nieuwsgierigheid betekent dat je durft de vragen te stellen die anderen niet durven te stellen
Waar is de kous? En waar het naadje?
Nieuwsgierige mensen maken zich niet zo druk om hoe ze eruit zien of overkomen, zegt Shikin. Ze willen gewoon graag het naadje van de kous weten, en zijn in de tussentijd dus bereid nieuwe ideeën te delen. Doordat nieuwsgierige mensen kennis van vele bronnen combineren, zouden ze ook beter in staat zijn tot creatieve oplossingen te komen.
Je moet je nieuwsgierigheid wel onderhouden
Nieuwsgierigheid is een aangeboren eigenschap, bij iedereen. Het is echter wel een eigenschap die je moet onderhouden. Alleen als je nieuwsgierig weet te blijven, kun je je immers makkelijk aanpassen aan nieuwe omstandigheden, en zul je minder snel in de weerstand schieten of je achtergesteld voelen.
8 verschillende gewoontes
Nieuwsgierige mensen hebben 8 verschillende gewoontes, zo blijkt:
- Ze luisteren zonder meteen te oordelen
- Ze stellen veel vragen
- Verrast worden vinden ze niet erg
- Ze multitasken niet, maar kunnen zich juist focussen
- Ze vinden het niet erg om het bij het verkeerde eind te hebben
- Toegeven dat ze het ook niet weten vinden ze ook niet erg
- Ze maken tijd voor hun nieuwsgierigheid
- Ze laten zich niet leiden door (pijn uit) het verleden
Verandering wordt door nieuwsgierige mensen dus omarmd in plaats van (op voorhand) afgewezen. Niet dat ze alle verandering een verbetering vinden, maar ze zullen de verandering wel eerder accepteren en van daaruit proberen nieuwe verbeteringen te vinden.
Ze zorgen voor een meer inclusieve cultuur
Een onderzoek van PwC (via Harvard Business Review) noemt nieuwsgierigheid en een open mind zelfs als de belangrijkste eigenschappen van de leiders van onze organisaties. Sterker nog: nieuwsgierige mensen zijn meer open, en zullen dus een divers samengesteld team minder in de weg staan, en zo een meer inclusieve cultuur voor iedereen voorstaan.
Geen talent, alleen nieuwsgierig
Albert Einstein zei naar verluidt ooit: ‘Ik heb geen speciaal talent. Ik ben alleen heel gepassioneerd nieuwsgierig’. En zo is het maar net. Een nieuwsgierig mens heeft honger naar kennis die hem of haar altijd net vóór de massa doet uitlopen. Hun aanpassingsvermogen en effect op anderen maakt nieuwsgierige mensen onmisbaar. Een overdaad aan nieuwsgierigheid kan een gebrek aan ervaring zelfs behoorlijk compenseren.
Hun aanpassingsvermogen en effect op anderen maakt nieuwsgierige mensen onmisbaar
Ervaren mensen hebben de antwoorden, nieuwsgierige mensen stellen de vragen. Op lange termijn blijk je aan de laatste groep dus misschien wel eens meer te kunnen hebben…