Gem. leestijd 2 min  249x gelezen

Is 2023 dan eíndelijk het jaar van Recruitment Process Automation?

Recruitment Process Automation (RPA), oftewel: werving- en selectietaken automatiseren? Ruim 6 op de 10 recruitmentprofessionals zeggen er in 2023 meer werk van te maken. Is dit dan écht het jaar van de doorbraak?

Is 2023 dan eíndelijk het jaar van Recruitment Process Automation?

Ja natuurlijk, er is al jaren veel aandacht voor recruitmenttooling. In alle soorten en maten. Maar de werkelijke adoptie ervan? Die bleef toch lang achter. Misschien zijn recruiters toch wat conservatiever of minder tech savvy dan ze zelf soms denken, misschien schoot de technologie tot nu toe ook nog wel tekort om echt het verschil te maken, wie zal het zeggen? Maar als de voortekenen niet bedriegen, komt de revolutie van Recruitment Process Automation die Kevin Wheeler al jaren voorspelt, dit jaar toch echt dichterbij.

In 2021 vond 38% tooling belangrijk, dit jaar is dat al 45%.

Tenminste: recruitmentprofessionals zien steeds meer heil in alle technologische toepassingen die voor hen beschikbaar zijn. Die tools beloven tot nog toe vooral één ding: meer efficiëntie in het werkproces voor recruitmentprofessionals, zodat die zich meer en beter kunnen focussen op wat écht belangrijk is: het persoonlijke contact met kandidaten. En de waarde daarvan wordt onderkend. Terwijl recruitmenttooling in 2021 nog door 38% van de respondenten bij de Stand van Werven als belangrijk onderwerp werd gezien, is dat percentage in 2023 gestegen naar 45%.

Meer tooling, graag

Ook andere uitkomsten van dit onderzoek wijzen op een toenemende aandacht voor automatisering. Zo stond robotisering in 2021 voor 21% van wervingsprofessionals op de agenda, nu geldt dat inmiddels voor maar liefst 41%. En de grote meerderheid (61%) van de ondervraagde recruiters geeft aan dat ze in 2023 meer tooling verwachten te gaan gebruiken ten opzichte van 2021. Dat is consistent met de bevindingen van 2021, toen 53% ook al aangaf méér recruitmenttools te hebben gebruikt ten opzichte van het jaar ervoor.

Een stapsgewijze strategie lijkt wel de voorkeur te hebben.

Er bestaan echter nog wel de nodige verschillen als we dieper inzoomen op de mate waarin er geautomatiseerd wordt. De twee uitersten: 25% geeft aan niets verder te willen automatiseren, terwijl één respondent voor een volledige automatisering gaat van het recruitmentproces. Toch blijkt uit het onderzoek op alle manieren dat de meeste recruitmentprofessionals in Nederland over het algemeen welwillend tegenover de automatiseringskansen staan. Een stapsgewijze strategie lijkt wel de voorkeur te hebben. Het overgrote deel (59%) van professionals geeft aan dat dát de way forward zal zijn.

Meer weten?

De verschillen tussen corporates en bureaus zijn afgelopen jaar wéér een stukje groter geworden, zo blijkt uit de Stand van Werven 2023. Verdere trends dit jaar: automatisering, (interne) mobiliteit en eenieders nieuwe favoriet: ChatGPT.De Stand van Werven 2023 is een rapport dat de basis kan vormen van elk arbeidsmarktcommunicatie- en recruitmentplan. Wat doen andere bureaus of corporates? Tegen welke problemen lopen ze aan? Welke kanalen zijn nu effectief om snel mensen te werven? Hoe ver zijn anderen met digitalisering en automatisering? Download het hele onderzoek via deze link:

Stand van Werven 2023

Meer over tooling?

Dinsdag 6 juni 2023 vindt de zevende editie plaats van Recruitmenttech Demo_Day. Bezoek samen met meer dan 250 mede-recruiters de expovloer, ga in gesprek met ruim 40 verschillende leveranciers, bekijk 1-op-1 demo’s en volg pitches en uitgebreide demo talks. Meld je hier aan:

Demo_Day
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners