Gem. leestijd 3 min  2223x gelezen

Irma Doze: ‘Recruitment kan nog veel winnen bij Big Data’

Irma Doze: ‘Recruitment kan nog veel winnen bij Big Data’

Recruiters kunnen nog veel meer gebruik maken van Big Data, zegt Irma Doze, oprichter van AnalitiQs. ‘Er is een wereld te winnen.’

Op 6 november geeft zij over dit onderwerp een Masterclass aan de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. Nu al blikken wij hier vooruit met een interview.

#1. Wat kan er nu al met Big Data in recruitment?

‘Zowel met data in het algemeen als met Big Data in het bijzonder kun je op dit moment al heel veel. Door een analyse van het profiel van je bedrijf of een afdeling op basis van data als persoonlijkheid en competenties kun je bijvoorbeeld al tijdens het recruitmentproces de kans op succes van kandidaten ‘scoren’ en hiermee niet alleen directe tijdwinst behalen, maar ook de succesratio op langere termijn vergroten.

Uiteraard kun je als recruiter zelf in het proces al gebruik maken van Big Data, zelfs zonder het toepassen van analytics, door bijvoorbeeld goed bekend te geraken met alle mogelijkheden van Linkedin, eventueel gebruik te maken van hun Talent Solutions, maar ook met de mogelijkheden van zogeheten people aggregators. Zulke aggregators kunnen recruiters helpen doordat ze data van personen uit meerdere bronnen samensmelten tot één profiel.

Een andere, voor de hand liggende, bron is dat het gedrag van potentiële kandidaten op de eigen website, zowel de algemene als de recruitmentsite, goede informatie kan opleveren over interesses en intenties van de kandidaten.’

#2. Maar wat moeten recruiters nú al weten?

Niet alleen de mogelijkheden voor recruiters nemen toe, ook kandidaten krijgen meer en meer mogelijkheden om bedrijven te evalueren en te vergelijken. Websites zoals Glassdoor genereren en aggregeren, op verschillende manieren, data over bedrijven, zodat het makkelijk wordt voor hun bezoekers om een beeld te krijgen van een eventuele, toekomstige, werkgever. Employer Branding is dan ook meer dan hype, het is een noodzaak voor bedrijven. Linkedin kan hierbij helpen in de vorm van hun Talent Brand Index, maar ook door het monitoren van social media kunnen recruiters veel leren over de kracht van hun bedrijf als werkgever.

Belangrijk hierbij is te realiseren dat de eigen medewerkers vaak de beste ambassadeurs zijn, en het mobiliseren van deze groep om (via social media) hun eigen netwerk te benaderen, het zogenaamde (social) referral recruitment, levert vaak de beste resultaten op in termen van succesvolle kandidaten. En dat zelfs tegen lagere wervingskosten.’

#3. Wat kunnen we als recruiter van Big Data verwachten? Waar gaat het volgens jou heen?

‘Behalve dat alle hiervoor genoemde middelen zich ongetwijfeld nog verder zullen ontwikkelen tot nog bruikbaarder instrumenten voor recruiters en kandidaten, verwacht ik dat ook het gebruik van analytics of algoritmes hierin zal toenemen. Een voorbeeld: behalve een vacature te plaatsen, genereer of koop je als recruiter straks direct een lijst met meest geschikte kandidaten voor je vacature, in termen van functionaliteit, persoonlijkheid en motivatie.

Kandidaten, aan de andere kant, krijgen een toegespitst advies voor hun loopbaan, op basis van hun eigen ‘data’. CV’s gaan zich hiervoor verder uitbreiden tot een geheel online ‘paspoort’, inclusief testen, trainingen, 360-graden-feedback en loopbaanontwikkelingen, waarbij een kandidaat dit paspoort uiteraard zelf kan managen, maar (stukken) kan delen met een bedrijf, ten behoeve van recruitment en/of voor zolang hij/zij werkzaam is bij de betreffende organisatie.

Alhoewel ik een fan ben van het analyseren van en modelleren met Big Data, zie ik dat recruitment op alle gebieden nog vele stappen kan zetten en veel kan winnen.’

Over Irma Doze

irma doze 2Turning data into profit’, is zowel de persoonlijke passie van Irma Doze, als de missie van haar bedrijf AnalitiQs. Met een achtergrond in alle vormen van intelligence (marktonderzoek, (predictive) analytics en reporting) helpt ze bedrijven die meer willen halen uit de data die ze verzamelen in HR-systemen, en via online én offline onderzoek. In deze data liggen volgens haar nieuwe inzichten en kansen verborgen waarmee bedrijven duurzaam hun medewerkerstevredenheid én hun resultaten kunnen verbeteren.

Meer informatie over de masterclass die ze verzorgt? Of direct inschrijven? Zie onder ‘Recruitment’, bovenste vakje rechts.

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners