Na de koffiepauze kunnen deelnemers een van de vier tracks volgen. Werf& koos voor de employer branding track met bijdragen van Universum over doelgroepgerichte employer branding en Maersk Drilling over relationship branding.
Balans tussen mensen, winst en het waarom
Employer branding heeft de afgelopen jaren een grote vlucht gemaakt begint Nelly Riggenbach Hasler van Universum. Investeren in employer branding hedft veel voordelen. Zo draagt een sterk employer brand twee keer meer bij aan het ergens willen werken dan een sterk corporate merk. En de wervingskosten zijn veel minder bij een sterk employer brand. Bij employer branding is doelgroepkennis essentieel. En medewerkers zijn steeds meer op zoek naar het waarom in plaats van het wat. 85% van de studenten wil ergens werken wat goed past bij hun eigen zijn. Maar dan moet een werkgever wel zorgen dat ze onderscheidend zijn. En dat is dan ook het grootste struikelblok voor werkgevers vandaag de dag: een onderscheidende positionering.
Relationship branding
Annemarie Malchov-Knudsen, organisational development expert bij Maersk Drilling is verantwoordelijk voor engagement en employer branding. Als business-to-business bedrijf kun je niet meeliften op het consumentenmerk. Malchov begint met uit te leggen dat social media een goede driver is voor employer branding, middels relationship branding. In de off shore business kennen mensen elkaar goed en dit was de reden voor Maersk Drilling om vol in te zetten op social media. Met relationship branding probeer je een band te creeren tussen werkgever en werknemer. Zodat zij vervolgens het merk gaan laden in hun netwerk. Brand relationship is goed voor ambassadeurschap en loyaliteit. En met sociale media zorg je voor interactie, participatie en het delen van informatie en is de katalysator voor relationship branding. Maersk Drilling begint met het vertellen van de corporate story, medewerkers vertellen het verhaal op hun eigen manier en kandidaten doen dit vervolgens ook. In de praktijk zie je dat medewerkers actief reageren op social media berichten van derden. En dat laat de engagement zien van medewerkers aan externen. Maersk Drilling geeft medewerkers verantwoordelijkheid en vraagt hen ook deze te nemen.