Vandaag is de tweede dag van iRecruit Expo en Conference in de RAI in Amsterdam. Een Europees evenement over recruitment en in het programma vandaag big recruitment data van PepsiCo en direct sourcing ervaringen van SABMiller.
Pepsico’s big recruitment data
Chris Hoyt, Director Global Talent Engagement & Marketing bij PepsiCo Director vertelt dat de data achter de systemen die we gebruiken veel kansen biedt. Maar het is wel veel data en veel werk stelt hij. Hoyt heeft samen met Broadbean een rapportagesysteem ontwikkeld wat zowel via pc als tablet te bekijken. De applicatie laat zien hoe het recruitmentteam het doet, welke bronnen de beste kandidaten in het verleden hebben gebracht en of er recruiters onder- of overpresteren.
Je kunt onder meer per regio, functiegroep, functie, hiring manager en recruiter analytics tonen. Verder is het mogelijk om verschillende zaken te vergelijken, bijvoorbeeld 3 vacatures, jobboards of landen als het gaat om time to hire, cost per hire, funnel en topbronnen. De applicatie is nu nog in beta, maar zal over een maand worden gelanceerd. Het heeft 6 maanden gekost om de reeds bestaande data uit o.a. het recruitmentsysteem en webanalytics tot interactieve rapportages die er zeer goed en professioneel uitzien.
SABMiller’s direct sourcing
Jennifer Candee, Head of Global Talent Acquisition van SAB Miller (Grolsch o.a.), vertelt dat SABMiller ondanks de wereldwijde crisis te kampen heeft met wervingsproblemen van met name gemiddeld en hoogopgeleiden. Er zijn te weinig gekwalificeerde kandidaten. 7 jaar geleden werd recruitment door HR gedaan. Candee was de eerste recruiter bij het 80.000 medewerkers tellend concern. Nu leidt ze de global talent acquisition group met 11 talent acquisition (TA) managers en 28 TA specialisten wereldwijd. Onderdeel van de professionaliseringsslag was de inzet van direct sourcing, oftewel het direct benaderen van kandidaten. Wereldwijd heeft dit tonnen euro’s bespaard. Ondanks de wereldwijde professionalisering, hebben landen veel vrijheid om lokaal te opereren. Culturen zijn anders net als de meer dan 200 merken binnen SABMiller, dus alleen de hoofdlijnen worden centraal uitgezet. De budgetten zitten lokaal en met een eigen centraal budget van slechts £ 35k moet Candee draagvlak vinden bij de landen om zo funding te krijgen.
Het afgelopen jaar heeft Candee het aantal volgers op LinkedIn weten te vergroten met 300%. Vanuit LinkedIn worden maandelijks zo’n 1.000 mensen benaderd via inmails met een respons van 31%. 34% van de nieuwe medewerkers komen hier vandaan. Ook zet ze interne sociale media in zoals Yammer voor engagement en kennisdeling op het gebied van recruitment.
Er valt nog genoeg te verbeteren sluit Candee af. Zo zitten er bijna geen topmanagers op LinkedIn en wordt er nog weinig aan talent pools gedaan.
Meer over SABMiller?
In ons vakmagazine Werf& van april 2013 staat een uitgebreid interview met Jennifer Candee van SABMiller in de vorm van een Best Practice over Candidate Experience. Nieuwsgierig? Bestel de editie Werf& de kandidaat in onze shop.