Wat doet een provincie precies? Op deze vraag hebben de meeste Nederlanders geen antwoord. Terwijl ze wel op de hoogte zijn van de taken van een gemeente of de Rijksoverheid, zo blijkt uit een onderzoek van Sparkey Motivaction. Best jammer… Want voor de provincies wachten de komende jaren ook tal van uitdagingen. Hoe richt je een beperkte leefomgeving optimaal in? Hoe verduurzaam je landbouw? Hoe pak je de energietransitie aan? En vooral: waar haal je het talent vandaan dat bijdraagt aan de oplossingen?
Hoog tijd om het werkgeversimago van de provincie een boost te geven.
Hoog tijd om het werkgeversimago van de provincie een boost te geven. In opdracht van het InterProvinciaal Overleg (IPO) ontwikkelde The Addstore een arbeidsmarktcampagne voor alle provincies. Die was er namelijk niet. We mochten een logo maken. Een huisstijl. En een communicatieplatform. Bovendien gingen we aan de slag met de employer branding.
Insteek: vergeleken met andere overheden is de provincie een zeer interessante plek om te werken. Klein genoeg waardoor je persoonlijke inbreng echt iets betekent, groot genoeg om als organisatie impact te hebben op de dilemma’s van deze tijd. Dit inzicht vertalen we zo:
- Werken voor De Provincie #invloed op je omgeving
In jaar één wilden we zo veel mogelijk hbo’ers en wo’ers tussen 18 en 45 jaar laten kennismaken met de provincie. De interne kick-off van de campagne vond plaats in het voorjaar van 2023 en in álle provinciehuizen. Na de zomer volgde een eerste flight om ervaring op te doen met verschillende advertenties en kanalen.
Wat was de impact van de case?
Binnen 3 weken 3 miljoen vertoningen in de genoemde doelgroep: het effect van onze social mediacampagne. Zo’n 800.000 mensen bereikt. En in totaal ongeveer 47.000 unieke bezoekers op het platform, die gemiddeld bijna 2 minuten bleven. Dus ja: een mooie eerste stap. Een resultaat dat vraagt om een vervolg in de nabije toekomst.
De provincies zijn onbekend als werkgever. Doel van deze arbeidsmarktcampagne was om zoveel mogelijk mensen in heel Nederland te laten kennismaken met provincies als werkgever. De provincies blijven zelf verantwoordelijk voor de werving van kandidaten en handelen die zelf af via hun eigen websites. We hebben voor de campagne Meta, Linked In, YouTube en Google Ads ingezet in zowel de See als Think-fase.
De campagne scoort op vrijwel alle onderdelen veel beter dan de benchmark.
- De CPM voor LinkedIn lag op €6,94 → benchmark €15,01
- De CTR voor Linked In lag op 0,96% → benchmark: 0,74%
- De CPM voor Meta lag op €1,02 → benchmark €4,15
- De CTR voor Meta lag op 4,07% → benchmark: 1,92%
En hoewel het geen campagnedoel was, hebben er op basis van deze campagne ook 176 mensen gesolliciteerd op de vacatures die we hebben doorgeplaatst vanuit de provinciewebsites op het platform.
Intern beginnen is extern winnen
Dat hebben we gedaan door op 12 provinciehuizen de provinciepagina live te zetten en daar ook een happening van te maken. Daarmee hebben we veel eigen medewerkers bereikt en veel regionale PR ontwikkeld. Het social media-bord hebben we ook geïntroduceerd bij de kick-off zodat de provincies zelf aan de slag kunnen met het campagnethema.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
De provincies staan niet scherp op de kaart als werkgever en moeten het afleggen tegen andere grote werkgevers in de publieke sector. Door samen te werken in deze campagne – de eerste gezamenlijke arbeidsmarktcampagne ooit – hebben ze laten zien dat ze samen sterker zijn dan ieder individueel. Invloed op je omgeving verbindt als thema alle provincies maar geeft ook weer ruimte aan alle provincies om hun eigen verhaal te vertellen. Je invloed in Friesland is immers anders dan je invloed in Limburg.
De provincies staan niet scherp op de kaart als werkgever in de publieke sector.
Met deze campagne hebben we in een heel korte tijd in heel Nederland veel mensen uit de doelgroep bereikt en kennis laten maken met de provincie als werkgever. De bezoekers waren lang op het nieuwe platform en hoewel het geen campagnedoelstelling was, wisten de bezoekers de vacatures ook goed te vinden.
Met een kick-off in 12 provinciehuizen hebben we gezorgd voor 12 regionale feestjes en daarmee gezorgd voor heel veel interne trots bij de provincies en hun medewerkers.
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
Provincies
- Joëlle Smout
The Addstore
- Simone Otte-Klandermans
- Ap Mollinga
- Guido Blok
- Jan Jaap Elenbaas
- Sylvia Kuiper
- Jasper van Buren
- Pauline Bezemer-Vos
- Gertjan de Waal
Your Fellow (Online Marketing)
Hotel Rebel ( Videoproductie)
Uitreiking op Werf& Live
De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?
Meer informatie en tickets