Gem. leestijd 2 min  2159x gelezen

Internationaal werven staat dit jaar hoog op de agenda

Internationaal werven staat dit jaar hoog op de agenda

Uit onderzoek blijkt dat 8 procent van de vacatures binnen Nederlandse organisaties internationaal gericht is. 19 procent van alle organisaties in Nederland geeft in hun strategie prioriteit aan het werven en selecteren van internationaal personeel. De bereidheid om internationaal te verhuizen voor een baan is bij kandidaten wereldwijd 68 procent, maar pak het wel goed aan.

Cultuurverschillen

Vooral voor gespecialiseerd talent en moeilijk vervulbare vacatures zoeken veel organisaties hun talent ook over de grenzen. Van groot belang bij succesvol internationaal werven is dat er een aparte focus is op de werving- en selectiestrategie voor internationaal talent. Waar vind je het beste talent in de wereld, hoe bind je ze aan je organisatie en hoe zorg je ervoor dat je de talenten behoudt? Hoe meer een organisatie investeert in het traject voorafgaand aan de daadwerkelijke werving, des te groter is de betrokkenheid van de kandidaat en daarmee de kans van slagen dat hij het aanbod van de baan accepteert.

Geen onaangename verrassingen

In onderstaande infographic vind je grafisch aangegeven hoe je het beste talent van de wereld kan vinden en aan je binden  en hoe je ervoor kunt zorgen dat de grenzen niet voor onaangename verrassingen zorgen in het recruitment. Verder zie je een mooi overzicht van de verhuisbereidheid per regio in de wereld.

Snel thuisvoelen

Om talent te binden aan de organisatie is het van belang dat de recruitmentafdeling rekening houdt met de cultuurverschillen en zich verdiept in de cultuur van het land waar de kandidaat vandaan komt. Verder is het belangrijk dat de klus niet geklaard is bij de aanname. Voor nieuwe werknemers die de stap nemen om hun vertrouwde omgeving te verlaten en in Nederland te komen wonen, is de kans op ‘second thoughts’ reëel aanwezig.  Bereid een goed introductieprogramma voor en zet de begeleiding nog geruime tijd door vanaf het moment dat buitenlandse medewerkers zijn gestart om er zo voor te zorgen dat ze zich snel thuis voelen.

Gouden regel

In het aantrekken en behouden van internationaal talent geldt een belangrijk uitgangspunt, in deze infographic de platina regel genoemd: Behandel anderen niet zoals je zelf graag behandeld zou willen worden, maar behandel talent zoals ze zélf graag behandeld zouden willen worden. En dat vergt kennis, voorbereiding en empathie.

Bron: Undutchables Recruitment Agency BV i.s.m IG!

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners