Aan welke contacten heb je nu wat als intercedent? En welke kun je beter even laten liggen? Tempo-Team ontwikkelde er zelf een app voor, de SalesNavigator, en gaat daarmee nu op voor de titel ‘Slimste Organisatie van Nederland’.
De uitzendorganisatie is met de tool om leads te genereren een van de drie genomineerden voor de zogeheten Dutch Business Intelligence Award , naast Rituals Cosmetics en de Veiligheidsregio Noord-Holland. ‘De jury is onder de indruk’, zegt Martin Dijkink, Delivery Manager BI & Analytics bij de Randstad Groep en betrokken bij de ontwikkeling van de app. De Salesnavigator gebruikt ‘slimme matching’, waardoor data voor iedereen te duiden en te interpreteren is. Met de inzichten die daaruit voortvloeien kunnen alle medewerkers de match tussen werkzoekenden en werkgevers optimaliseren.
Demand-supply
Traditioneel werkt de IT-club waar hij werkt in opdracht van de business. ‘Demand-supply dus’, zegt Dijkink. ‘Zij vragen iets, wij maken het.’ Bij de ontwikkeling van de SalesNavigator ging het echter anders. ‘Nu hebben we echt vanaf het begin af aan samengewerkt, in 1 team, in een kort cyclisch proces.’
Seizoenen
De app gebruikt bijvoorbeeld kennis over in welk seizoen de meeste uitzendkrachten aan het werk zijn, en koppelt dat aan klantgeschiedenis, maar ook aan CBS-data, en allerlei andere in- en externe gegevens. ‘Het zijn echt heel veel variabelen die in dit model draaien’, aldus Dijkink. Die variabelen leveren uiteindelijk een lijst op waarmee de intercedent de meest kansrijke leads kan zien. ‘Maar daar laten we ze wel vrij in’, zegt Dijkink. ‘De app is bedoeld om de intercedent te helpen hun werk te doen. We werken met sterren: 1 tot en met 5 sterren. Hoe meer sterren, hoe meer kans.’
Dit is de toekomst
De tool is intern ontwikkeld en wordt ook puur intern gebruikt. Plannen om ermee de markt op te gaan zijn er niet. ‘Het is een van de eerste producten die we op een data driven manier hebben ontwikkeld. Dat dit de toekomst is, daar zijn we wel van overtuigd. Hier is de uitzendbranche echt wel aan toe.’ De volgende stap, zegt Dijkink, is ook kandidaatprofielen slimmer behandelen. ‘Daar kijken we wel naar wat mogelijk is om het proces te verbeteren, maar daar moet je ook rekening houden met allerlei privacy-kwesties natuurlijk.’
Echt doen is een tweede
Over Business Intelligence en Big Data wordt veel gesproken, zegt Dijkink. ‘Maar het echt doen is een tweede. De jury vond het ook gaaf dat wij het zelf doen, net als onze agile manier van ontwikkelen, goedkoop en snel. We zijn gestart in juni 2015, toen hebben we de eerste sessie gehad. Daarna hebben we snel gehandeld, met user experience en alles erbij. En we zijn nog niet klaar. We gebruiken directe feedback van de intercedenten om de app nog verder te verbeteren. Daar direct op kunnen inspelen, dat is key om het succesvol te maken.’
3 december: prijsuitreiking
Of de app van Tempo-Team ook leidt tot de titel ‘Slimste Organisatie van Nederland’ wordt 3 december 2015 duidelijk, tijdens het jaarcongres ‘Intelligence at the speed of Business‘. In totaal kwamen er 59 aanmeldingen binnen, waaruit de jury onder leiding van Menno Lanting de 12 beste selecteerde. Aan hen werd gevraagd uit te leggen hoe intelligent hun organisatie in elkaar steekt. Op basis daarvan werden 6 kandidaten uitgenodigd voor een auditie. Na het juryberaad koos de jury de 3 uiteindelijke finalisten.